شناسهٔ خبر: 67803933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

بر مدار ستاره‌ها؛ همه چیز درباره جشنواره تورنتو۲۰۲۴

صاحب‌خبر -

‎جدیدترین فیلم مایک لی و آنجلینا جولی به فیلم‌های امسال جشنواره فیلم تورنتو اضافه شد تا جبران دوره کم ستاره سال پیش شده باشد.
به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۴ با اضافه کردن جدیدترین فیلم‌های آلیشیا ویکاندر، لوپیتا نیونگو، استیو کوگان، رالف فاینس، جنیفر لوپز، سلما هایک، لیلی جیمز و ریز احمد، چهل و نهمین دوره خود را ستاره باران کرده است.
علاوه بر این فیلم بیوگرافی آندره آ بوچلی با عنوان «آندره آ بوچلی: چون باور دارم» که مستندی درباره تنور مشهور ایتالیایی است و توسط کارگردان کوزیما اسپندر ساخته شده و مستند ساخته تام زیمنی درباره بروس اسپرینگستین با عنوان «خاطرات جاده ای: بروس اسپرینگستین و گروه ای استریت» که ساخته کارگردانی است که سال پیش با مستند سیلوستر استالونه با عنوان «اسلای» برای نتفلیکس در تورنتو حضور داشت، از هم اکنون منتظران زیادی دارد.
این جشنواره همچنین اولین نمایش حماسه تاریخی اوبرتو پازولینی به نام «بازگشت» با بازی رالف فاینس و ژولیت بینوش را که پس از فیلم «بیمار انگلیسی» دوباره با هم همکاری می‌کنند، ارایه می‌کند. اولین نمایش جهانی «درس‌های پنگوئن» پیتر کاتانئو با حضور استیو کوگان و جاناتان پرایس، «متوقف نشدنی» جنیفر لوپز که یک درام ورزشی به کارگردانی ویلیام گلدنبرگ است و «ربات وحشی» کریس سندرز، فیلم انیمیشنی از دریم ورکز با صداپیشگی لوپیتا نیونگو، پدرو پاسکال و کیت کانر هم در همین جشنواره دیده خواهد شد.
تورنتو امسال ترکیبی از فیلم‌هایی را که در کن و ونیز به نمایش درآمده‌اند هم به نمایش می‌گذارد. در بخش جنبی گالا نیز اولین نمایش بین‌المللی یک کمدی درباره پناهجویان ساخته ژولی دلپی با عنوان «با بربرها» در برنامه است. «دوست» به نویسندگی و کارگردانی اسکات مک گیهی و دیوید سیگل و با بازی نائومی واتس و کاستنس وو، «ویل و هارپر» جاش گین باوم که مستندی از یک سفر جاده‌ای با ویل فارل و هارپر استیل است هم در این این بخش به نمایش درمی‌آید.
از جشنواره کن، فیلم «اوه کانادا» ساخته پل شریدر با بازی اوما تورمن، ریچارد گیر و جیکوب الوردی برای اولین بار در آمریکای شمالی به نمایش درمی‌آید. «کفن‌ها» ساخته دیوید کراننبرگ و «آنورا» جدیدترین فیلم شان بیکر که برنده جایزه برتر جشنواره کن شد و مایکی مدیسون در آن نقش آفرینی کرد و نیز موزیکال جنایی ژاک اودیارد با عنوان «امیلیا پرز» که زوئی سالدانا، سلنا گومز و کارلا سوفیا گاسکون در آن بازی می‌کنند و «مرد بهتر» مایکل گریسی هم در این بخش دیده می‌شوند.
تورنتو پیش از این اعلام کرده بود که اولین نمایش جهانی فیلم «بهشت» ران هاوارد، «جشن فارغ التحصیلی» ربل ویلسون، «التون جان: هرگز خیلی دیر» ساخته آر.جی.کاتلر و دیوید فرنیش، «هاربین» وو مین-هو و «ابرپسرهای مالگائون» ساخته ریما کاتی را در برنامه دارد.
در بخش جانبی «نمایش‌های ویژه» همچنین اولین نمایش جهانی فیلم «بدون خون» ساخته آنجلینا جولی با بازی سلما هایک و دمیان بیچیر در نقش اصلی رونمایی می‌شود. «حقایق سخت» مایک لی، که در آن این کارگردان بریتانیایی بار دیگر با ماریان ژان باپتیست، ستاره «اسرار و دروغ‌ها» همراهی کرده، «میلرها در ازدواج» ساخته ادوارد برنز و فیلم مهیج «رله» به کارگردانی دیوید مکنزی با بازی ریز احمد و لیلی جیمز، تریلر جنایی «آنها را پایین بکشید» کریستوفر اندروز، فیلمی درباره بازی بسکتبال بومی آمریکایی با عنوان «ریز بال» ساخته کارگردان کهنه کار تلویزیون سیدنی فریلند و به تهیه کنندگی لبرون جیمز و تریلر علمی تخیلی آن ماری فلمینگ با عنوان «می توانم یک شاهد گیر بیاروم؟» با بازی ساندرا اوه، دیگر فیلم های این بخش تورنتو هستند.
در حالی که دوره سال پیش تورنتو به دلیل اعتصاب‌های انجمن‌های صنفی بازیگران و نویسندگان آمریکا، بدون حضور ستاره‌ها شکل گرفت، تورنتو این بار جبران کرده و سازمان‌دهندگان آن از بازگشت ستاره‌های هالیوود روی فرش‌ قرمز خبر می‌دهند. تورنتو در همین حال بدون جذابیت و زرق و برق دنیای قدیم که در کن یا ونیز خودنمایی می‌کند، به استودیوهای بزرگ و مستقل‌ها اجازه می‌دهد تا فیلم‌های ستاره‌محور خود را در معرض دید علاقه‌مندان عادی فیلم قرار دهند و پس از نمایش‌های جهانی در تلوراید یا جشنواره‌های اروپایی، برای فروش آنها بهتر اقدام کنند.
در بخش «نمایش‌های ویژه» همچنین فیلم مستندی درباره پاملا اندرسون ساخته جیا کاپولا با عنوان «آخرین دختر صحنه» با بازی جیمی لی کرتیس و دیو باتیستا، روی پرده می‌رود. کمدی جنایی دیتو مونتیل با عنوان «ریف راف» با بازی جنیفر کولیج و اد هریس، فیلم مهیج علمی تخیلی «ارزیابی» با بازی آلیشیا ویکاندر و الیزابت اولسن ساخته فلور فورچون، «گوشه تیز» جیسون باکستون با بازی کوبی اسمالدرز و بن فاستر، «همه شما» ساخته ویلیام بریجز، تریلر پسا آخرالزمانی آر.تی.تورن با عنوان «۴۰ هکتار» با بازی دانیل ددوایلر، فیلم مهیج «مرتد» به کارگردانی اسکات بک و برایان وودز نویسندگان «یک جای کاملا ساکت» با بازی هیو گرانت و درام «عشق در شهر بزرگ» ساخته کارگردان کره‌ای ای.اونی هم در این بخش جای دارند.
از دیگر فیلم‌هایی که در بخش «نمایش ویژه» برای اولین بار در جهان دیده می‌شود اولین فیلم کارگردانی ست ورلی با عنوان «طرح»، «کارناوال به پایان رسید» یک کمدی مافیایی در ریودوژانیرو ساخته فرناندو کویمبرا، درامی با تمرکز بر بوکس با عنوان «کات» از کارگردان شان الیس با بازی اورلاندو بلوم، «آتش درون» ساخته ریچل موریسون با داستانی که توسط بری جنکینز درباره بوکسور کلارسا شیلدز نوشته شده و فیلم اقتباسی از گوته با عنوان «ورتر جوان» ساخته خوزه لورنکو با بازی آلیسون پیل، پاتریک جی.آدامز و داگلاس بوث، هستند.
بیشر فیلم های آمریکایی که امسال راهی تورتنو می شوند پیش از نمایش در این جشنواره در آمریکا اکران می‌شوند و از این جشنواره به عنوان مکانی برای کشف جایگاه و بازاریابی فیلم‌هایشان برای اکران در سینماها در اواخر امسال و سال آینده بهره می گیرند. همچنین حدود یک دوجین فیلم آمریکایی که بسیاری از آن‌ها ابتدا برای خریداران در کن عرضه شدند، در این جشنواره جای دارند.
برای عناوین بین‌المللی، جشنواره تورنتو به صورت سنتی دروازه‌ای برای بازار آمریکای شمالی محسوب می‌شود که فیلم‌هایی مانند «میلیونر زاغه‌نشین» برنده اسکار و جدیدترین فیلم اسطوره انیمه ژاپنی هایائو میازاکی با عنوان «پسر و مرغ ماهی خوار» که جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۳ را افتتاح کرد، نمونه‌هایی از این دست هستند.
جشنواره تورنتو ۲۰۲۴ همچنین اولین نمایش بین‌المللی فیلم «ملاقات خصوصی» اثر ادوارد برگر که فیلمی توطئه‌ای با موضوع واتیکان است و رالف فاینس، استنلی توچی و جان لیتگو در آن بازی می‌کنند، در برنامه دارد. انیمیشن بیوگرافی مورگان نویل «قطعه به قطعه» درباره فارل ویلیامز؛ و اولین فیلم سینمایی مالکوم واشینگتن با عنوان «درس پیانو» که در آن ساموئل ال جکسون، جان دیوید واشینگتن و ری فیشر بازی می‌کنند هم از فیلم‌های امسال هستند.
همچنین «من هنوز اینجا هستم» والتر سالز که پیشتر در کن نمایش داده شده بود، برای نخستین بار در آمریکای شمالی دیده می‌شود. «برداشت خرمن» فیلم نئو وسترن آتینا راشل تسانگاری با بازی کیلب لندری جونز و «شایعات» جدیدترین فیلم گای مدین، ایوان جانسون و گالن جانسون که در کن دیده شد، دیگر فیلم‌های تورنتو هستند.
تورنتو پیشتر اعلام کرده بود که دوره امسال با یک فیلم کمدی با عنوان «فندق شکن‌ها» با بازی بن استیلر به کارگردانی دیوید گوردون گرین افتتاح خواهد شد و فیلم «جشن فارغ‌التحصیلی» ربل ویلسون که یک کمدی موزیکال است که در مناطق روستایی استرالیا رخ می‌دهد، پایان بخش تورنتو ۲۰۲۴ خواهد بود. این فیلم‌ها طبق سنت تورنتو از فیلم‌های جریان اصلی مورد علاقه مردم انتخاب شده‌اند.
پیشتر اعلام شده بود تورنتو از دیوید کراننبرگ اسطوره کارگردانی کانادایی به عنوان برنده جایزه دستاورد شغلی نورمن جویسون و ایمی آدامز به عنوان برنده جایزه بازیگر تحسین شده، قدردانی می‌کند.
جشنواره فیلم تورنتو از ۵ تا ۱۵ سپتامبر (۱۵ تا ۲۵ شهریور) برگزار می‌شود.

نظر شما