شناسهٔ خبر: 67803900 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون وزیر علوم:

نزدیک به هفت هزار فرصت بورسیه صنعتی در اختیار دانشجویان است

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح‌های آموزش عالی کشور در مسیر اشتغالزایی برای تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، گفت: در قالب طرح بورسه رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها در صنعت، اکنون نزدیک به هفت هزار فرصت بورسیه صنعتی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: عبدالحسین کلانتری روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از چهار طرح دانشگاه شیراز، اظهار کرد: در بررسی‌های یک دهه اخیر کشور، به اذعان مردم و کارشناسان اشتغال و بیکاری در ذیل مساله اقتصادی از مهمترین مسائل کشور بوده که ذهن و جان مردم را درگیر کرده است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: مساله اشتغال و بیکاری بر دیگر مسائل مانند میل به مهاجرت، امید به زندگی، اعتماد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز اثر می‌گذارد و به اجماع اقتصاددانان و جامعه شناسان، حل این مساله، منجر به حل بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت علوم طی سه سال اخیر کوشیده تا به سهم خود در این زمینه گام‌های موثری بردارد و در کاهش بیکاری تحصیل کرده‌ها موثر باشد؛ به این منظور بسته‌های مختلفی دیده و اجرایی شد.

کلانتری عنوان کرد: در حوزه آموزش سعی شد تا بخش عظیمی از آموزش‌ها مهارت محور شود و در حوزه ارتباط با صنعت نیز از همان ابتدا برای بورس رتبه‌های برتر دانشگاه در حوزه صنعت برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات بسیار امیدآفرین و جهت بخش است، گفت: با بورس دانشجویان در صنعت، از ابتدا تکلیف نخبگان روشن است که جذب صنعت می‌شوند، در طول تحصیل نیز با این بخش ارتباط دارد و این بسیار افق روشنی را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

کلانتری اضافه کرد: دانشجو در این صورت می‌تواند برای اسکان و ازدواج خود نیز برنامه ریزی کند و بسیاری از موارد آسیب زا از چارچوب انتخابی او حذف می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: طرح بورسیه صنعتی دانشجویان با ۵۰۰ و یکهزار دانشجو آغاز شد و اکنون در پی تعامل خوبی که با شرکت‌ها و صنایع بزرگ برقرار شده، نزدیک به هفت هزار فرصت بورسیه صنعتی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز سامانه‌های متعددی برای ارتباط میان پژوهش و مسائل کشور طراحی شد و در حوزه فناوری و نوآوری نیز بسته‌ها و طرح‌های موثری اجرایی شد، چنانکه میزان زیادی از اشتغال‌هایی که طی ۳ سال در آموزش عالی کشور شکل گرفت، آورده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بودند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه نیز به نوبه خود در این حوزه اقدام کرده و در عرصه اشتغال کار‌های متعددی انجام شده است.

وی افزود: از فرصت‌های فراغتی دانشجویان استفاده و طرحی به نام سرمد (سرای مهارتی دانشجویان) اجرا شد؛ در قالب این طرح در کنار خوابگاه‌های دانشجویی آموزش‌های مهارتی فراهم شد تا دانشجویان در ساعت‌های فراغت خود با مهارت‌های کوچک، اما مهم آشنا شوند.

کلانتری عنوان کرد: تفاهم نامه خوبی با فنی و حرفه‌ای امضا شد و امکان آموزش حدود ۳۰۰ مهارت در جوار خوابگاه‌های دانشجویی احصا شده است.

وی اضافه کرد: خانه‌های خلاق و نوآوری در بسیاری دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد و همچنین ارتباطات خوبی میان انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری شکل گرفت که می‌توان به اجرایی شدن طرح روشنا اشاره کرد.

کلانتری گفت: با تاکید وزیر علوم، پای دانشجویان به پارک‌های علم و فناوری باز شد تا از هم اکنون با زیست بوم اشتغال و فناوری آشنا شوند و در واقع، انجمن‌ها از انجمن علمی صرف تبدیل به انجمن‌های علمی و فناوری شدند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به چهار طرح جدید دانشگاه شیراز شامل پژوهشکده دانشجویی، زیست بوم کسب و کار دانشجویی، طرح ویتامین ک و مرکز آموزش‌های فرهنگی، از مسئولان این دانشگاه خواست تا طرح‌ها را مدون کنند که به عنوان طرح‌هایی عملیاتی ابلاغ شود و دیگر دانشگاه‌های کشور نیز ان‌ها را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه رویداد‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای در دانشگاه شیراز انجام شده، اظهار کرد:این طرح‌ها قابلیت اجرا در مقیاس ملی را دارند و دانشگاه شیراز با ظرفیت عظیم استادی، کارشناسی و دانشجویی خود این نقش پیشرو بودن را ایفا کرده است.

نظر شما