شناسهٔ خبر: 67797182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر علوم عنوان کرد:

‌ارائه آموزش‌های مهارت‌محور در دانشگاه‌ها/ رتبه‌های برتر بورس حوزه صنعت شدند

مرضیه جوانمردی فر

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری بخش عظیمی از آموزش‌های دانشگاهی به صورت مهارت‌محور خبر داد و گفت:‌ تلاش شد تا رتبه‌های برتر دانشگاهی بورس حوزه صنعت شوند.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین کلانتری امروز، ۲ مرداد ماه در آیین رونمایی و معرفی چند طرح فرهنگی دانشگاه شیراز که در تالار مصطفوی ساختمان مدیریت این دانشگاه برگزار شد، گفت: رویدادهای خلاقانه و نوآورانه که در دانشگاه شیراز صورت می‌گیرد، امیدافزا بوده‌ است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تصمیم داشتیم طرح مهارت اجتماعی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم‌ تا کار در یک مقیاس ملی انجام شود، لذا دانشگاه شیراز با ظرفیت عظیمی که دارد نقش پیشرو را در طرح‌هایی ایفا می‌کند که قابلیت اجرا در مقیاس ملی را دارد.

کلانتری با اشاره به اینکه مشکل کلان مملکت، مشکلات اقتصادی است، بیان کرد: در تمام تحقیقاتی که در یک دهه اخیر انجام شده است، مشکل اصلی و کلان کشور، مسئله اقتصادی است و ذیل آن مشکل بیکاری و اشتغال است. البته مسئله اشتغال‌ می‌تواند بر سایر مسائل مانند اقتصاد، اعتماد، آسیب‌های اجتماعی، امید به زندگی، مهاجرت و غیره تاثیر بگذارد.

وی اظهار کرد: در این سه سال با تأکید وزیر علوم در حوزه‌های مختلف موفق شدیم گامی برای حل این مسئله برداریم. این مسائل زمانی خود را نشان می‌دهد که با کاهش ضریب اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان آشنا شویم.

کلانتری ادامه داد: در حوزه آموزش بسته‌های مختلفی ارائه شد که با بازنگری صحیح بخش عظیمی از آموزش‌ها به صورت مهارت محور درآمد و همچنین در حوزه ارتباط با صنعت سعی شد از همان ابتدا رتبه‌های برتر دانشگاهی بورس حوزه صنعت شوند.

معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: این موارد بسیار امیدآفرین و اثربخش است و با همین اتفاقات بسیاری از مشکلات حل شد و فرصت‌های خوبی در اختیار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قرار گرفت.

تلاش برای کاهش سن اشتغال

کلانتری تصریح کرد: ثمرات موثری در تعامل با شرکت‌ها و صنایع به وجود آمد، میزان بسیاری از اشتغال‌ها، آورده پارک‌های علم و فناوری بوده است‌. بر همین اساس تلاش شده است که سن اشتغال پایین بیاید و دانشجویان بتوانند از فرصت‌های فراغت خود بیشترین بهره را ببرند.

وی بیان کرد: «طرح سرمد» که سرای مهارتی دانشجویان بود در کنار خوابگاه‌ها شکل گرفت تا دانشجویان در اوقات فراغت بتوانند با مهارت‌های کوچک و مهم آشنا شوند که این مهارت‌ها حدود ۳۰۰ مورد را شامل می‌شود و تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای تنظیم و این کارگاه‌ها راه اندازی شد.

کلانتری با بیان اینکه ارتباط وسیعی که بین خانه‌های خلاق و نوآوری و ارتباط با پارک‌های علم و فناوری صورت گرفت و رویداد «طرح روشنا» در همین مسیر کلید خورد، گفت: تأکید اکید وزیر علوم بر این است که باید پای دانشجویان به پارک‌های علم و فناوری باز شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌های دانشگاه شیراز عملیاتی شده است، گفت: بسیاری از طرح‌های دانشگاه شیراز تحقق عملیانی پیدا کرده است و ان‌شاءالله این طرح‌های عملیاتی را برای دانشگاه‌های دیگر ابلاغ می‌کنیم.

وی افزود: ساحت فرهنگ بسیار پیچیده است و مهم‌تر اینکه یک ساحت مجزا نیست و در کنش‌های ما جریان دارد. فرهنگ همه جا هست و اگر جایی فرهنگ نبود زندگی جریان نخواهد داشت. نگاه غلطی است که فرهنگ را از سایر ساحات مجزا کنیم. البته در تقسیم کار، کار فرهنگی را به نهاد خاصی اختصاص می‌دهیم اما فرهنگ جدا از بخش‌های دیگر نیست.

نگاه کلان و خرد به حوزه فرهنگ

کلانتری ادامه داد: حوزه فرهنگ نگاه کلان و خرد دارد و نباید تمام توان را بر نگاه کلان گذاشت. ساحت خرد مبتنی بر تعامل، تربیت و اخلاق است. این موارد را باید در نظر گرفت که در کف میدان کنش‌های اخلاقی بسیار تعیین کننده است.

وی با تأکید بر اینکه در کنار برنامه‌های کلان باید به سطخ خرد، تعاملات و حضور در بین دانشجویان و مدارا کردن با آنان توجه کرد، افزود: اساسأ کار فرهنگی بدون مهر، محبت و شفقت ناممکن است. کارشناس فرهنگی باید مبتنی بر این خصایص با دیگران و دانشجویان تعامل کنند.

کلانتری با اشاره به هزینه‌های بالای کالاهای فرهنگی، تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر سبد مصرف کالاهای فرهنگی حدود یک هشتم شده است. محصولات فرهنگی و کلاس‌های فوق برنامه بسیار گران شده است و تأثیر منفی می‌گذارد. البته نفس کتابخوانی فارغ از محتوا بسیار مهم است. چون اهل قلم دارای تدبر و تعقل بیشتری هستند و با تکثیر این موضوع عقلانیت گسترش پیدا می‌کند. این فراهم نمی‌شود مگر اینکه زمینه و ابزارها فراهم شود و حوزه اقتصاد در این زمینه بسیار موثر است.

انتهای پیام

نظر شما