شناسهٔ خبر: 67800945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف: درهای اوراسیا به روی غربی‌ها باز است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی از ورود کشورهای غربی به اتحادیه اقتصادی کشورهای اوراسیا استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه متقاعد شده است که لازم است درهای اتحادیه اروپا برای همکاری در اوراسیا باز بماند.

لاوروف گفت: امنیت منطقه یورو - آتلانتیک تحت سلطه آمریکا و اروپا در ساختارهایی مثل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان امنیت و همکاری اروپا بی اعتبار شده است و در واقع به تلاش آمریکا برای تسلط بر دیگران معنی می‌شود. به همین دلیل است که در این مورد و همچنین در مورد همکاری‌های اقتصادی و توسعه سیستم امنیتی نظامی و سیاسی، درهای غرب قاره ما باید باز بماند.

پیشتر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که روسیه ضمن اعتقاد به مشارکت و همکاری با کشورهای اوراسیا، درهای خود را به روی هیچ کشوری نمی‌بندد.

به گفته لاوروف، کشورهای اتحادیه اروپا که می خواهند به چنین همکاری‌هایی بپیوندند باید بر اساس برابری و احترام کامل به منافع کسانی که زودتر شروع به تعامل کرده اند وارد این فرآیندها شوند.

«مشارکت بزرگ اوراسیا» ابتکار پوتین بود که طی یک سخنرانی ریاست در سال ۲۰۱۵ مطرح شد.

این طرح در چارچوب ائتلاف گسترده مبتنی بر ترویج نظم جهانی چند قطبی شکل گرفته که منافع همه کشورهای مشارکت کننده به طور مساوی در نظر گرفته می‌شود

به گزارش ایرنا ، لاوروف ماه گذشته در پایان نشست شورای وزیران خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی گفته بود که ناتو قصد دارد مانع ایجاد ساختار امنیتی اوراسیا شود.

وی در این نشست که در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شده بود به این موضوع تاکید کرد که ناتو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چنین فرآیندهای عادلانه انجام خواهد داد، اما شکل‌گیری سازوکار امنیتی در اوراسیا راه بی جایگزینی است.

وی ادامه داد: سازمان پیمان امنیت جمعی با شکل گیری ساختاری امنیتی در اوراسیا موافق است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسائلی که امنیت اوراسیا را تهدید می‌کند، از جهت‌های مختلف نشأت می‌گیرد اما در اکثریت قاطع موارد، منشأ این تهدیدات خط مشی تهاجمی ناتو است.

وی خاطرنشان کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی به دنبال خصوصی سازی و تحت سلطه قرار دادن تمامی مسائل مربوط به تضمین ثبات در فضای پهناور ما است.

نظر شما