شناسهٔ خبر: 67798951 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا جنگ با حزب‌الله برای تل‌آویو خطرناک است؟

امیرمحمد سهرابی

بیش از ۹ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و اکنون رژیم صهیونیستی بیش از پیش به دومین و حتی طولانی‌ترین جنگ با حزب‌الله لبنان در مرزهای شمالی تل‌آویو نزدیک‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن از برنامه‌هایی برای حملات تمام‌عیار به حزب‌الله لبنان خبر دادند و در واکنش به این تهدید، «سید حسن نصرالله» رهبر حزب‌الله لبنان در اواسط ماه ژوئیه از آمادگی برای گسترش حملات موشکی در مقیاسی گسترده‌تر به رژیم صهیونیستی سخن گفت.

فارن افرز در گزارشی با اشاره به احتمال درگیری میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان می‌نویسد: «جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که در عین حال جنگ غزه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. هم‌چنین همزمان با اینکه ایالات متحده وارد فصل انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، جنگ با حزب‌الله – به عنوان مسلح‌ترین گروه در خاورمیانه  - آشفتگی‌هایی را در سراسر منطقه ایجاد خواهد کرد و می‌تواند بی‌ثباتی شدیدی به همراه داشته باشد.»

این نشریه آمریکایی با اشاره به توانایی‌های حزب‌الله لبنان در مقایسه با جنبش حماس تاکید می‌کند: «طبق ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل، انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله هفت برابر بزرگتر از حماس است و تسلیحات مرگباری را شامل می‌شود. حزب‌الله در کنار صدها پهپادهای تهاجمی، ۱۳۰ هزار الی ۱۵۰ هزار راکت و موشک دارد که می‌توانند تل‌آویو و یا حتی پایین‌تر از آن نیز را هدف قرار دهند.»

چرا جنگ با حزب‌الله برای تل‌آویو خطرناک است؟ حملات رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در مرز

مقامات صهیونیستی هم‌چنین اشاره می‌کنند که ارتش این رژیم با کمبود شدید بمب و گلوله‌های دقیق در غزه مواجه است که می‌تواند «محدودیت‌های قابل‌توجهی» را برای حمله همزمان به لبنان ایجاد کند.

فارن افرز تاکید می‌کند: «چالش اسرائیل در مواجه با حزب‌الله دشوار خواهد بود. اگرچه جنوب لبنان احتمالا خالی از غیرنظامیان خواهد بود، اما حزب‌الله بسیار پیچیده‌تر از حماس است.»

فارن افرز می‌افزاید: «هر ۲ طرف دلیلی برای خویشتن‌داری دارند. ظاهرا تمامی بازیگران در این درگیری از جمله حزب‌الله، اسرائیل و ایالات متحده دلایل قانع‌کننده‌ای دارند تا از جنگ منطقه‌ای خودداری کنند. اما حتی اگر دولت بایدن به توافقی میان اسرائیل و حزب‌الله برسد که شامل خروج نیروهای حزب‌الله از منطقه مرزی است، رهبران اسرائیل احتمالا بخواهند دست‌کم یک بار هم که شده به حزب‌الله پاسخ دهند.»

این رسانه آمریکایی در پایان با اشاره به خطرات احتمالی ناشی از جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله می‌نویسد: «اگر وضعیت به حالت انفجار برسد، اسرائیل و حزب‌الله لبنان هر ۲ چیزی را تجربه خواهند کرد که هرگز پیش از این تجربه نکرده بودند؛ جنگی تمام‌عیار که آسیب بی‌سابقه‌ای را به جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌ها وارد خواهد کرد. جنگ کنونی در غزه نشان داده که طولانی شدن چنین جنگ‌هایی چقدر آسان است و با بررسی جنگ‌های گذشته میان اسرائیل و لبنان، بعید است که جنگ دیگر میان آنها به پایان رضایت‌بخشی برای طرفین منجر شود.»

انتهای پیام

نظر شما