شناسهٔ خبر: 67798108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل زائر سرای اربعین سرپل‌ذهاب اختصاص یافت

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار سرپل‌ذهاب گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اربعین برای تکمیل و ساخت زائرسرای این شهرستان با ۷۰۰ متر مربع زیربنا اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

«صدرالله بابلی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این زائرسرا به منظور اسکان و پذیرایی زائران اربعین در محل پارک نشاط شهرستان سرپل ذهاب در حال ساخت است که متعلق به شهرداری و پیمانکار مجری ساخت آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۷۵ میلیارد ریال برای ساخت این زائرسرا اختصاص یافت که امسال نیز به منظور تکمیل آن ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر تخصیص یافته که تمام تلاش بر این است که تا پیش از اربعین امسال مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: این زائراسرا دارای ۱۳ سوئیت ۴۵ متر مربعی است که هر سوئیت قابلیت اسکان بیش از ۱۰ نفر را دارد.

وی همچنین از آمادگی این شهرستان برای پذیرایی از زائران اربعین و ماموریت کمیته های چندگانه به همین منظور خبر داد و گفت: طوری برنامه ریزی شده که امکانات لازم برای تردد سهل و آسان و شرایط اسکان و پذیرایی از زائران در سرپل‌ذهاب به عنوان یکی از شهرستان های مسیر مرز خسروی و پشتیبان شهرستان قصرشیرین فراهم شود.

بابلی اضافه کرد: تلاش شده که در اربعین امسال بین کمیته‌های زیرساخت و موکب ها هماهنگی های لازم انجام شود و همچنین با توجه به اهمیت مساله بهداشت و درمان نیز امکانات بهداشتی و درمانی متناسب با حضور زائران افزایش یابد که سال گذشته با روحیه جهادی سرپل ذهاب در بخش پذیرایی و اسکان زائران بسیار خوب عمل کرد و امسال نیز تمام توان خود را برای این مهم به کار گرفته ایم.

وی از تمهیدات لازم در شهرستان برای پذیرایی از زائران اربعین را فضاسازی چهره شهر، تامین و تجهیز مدارس به منظور اسکان، جانمایی موکب ها، راه اندازی کارخانه یخ و توزیع روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ قالب یخ به منظور تامین یخ موکب ها، تامین و توزیع آب شرب و لکه گیری و خط کشی جاده های شهرستان ذکر کرد و گفت: این شهرستان با تمام توان آماده پذیرایی از زائران اربعین است.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و سرپل ذهاب یکی از شهرستان های هم جوار مسیر قصرشیرین و مرز خسروی و محل تردد زوار عتبات عالیات است.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

نظر شما