شناسهٔ خبر: 67796997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خداحافظ تیمسار فلاحی فیلم «چ»

دو روز قبل بود که نگاه راد فرزند سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون خبر از حال وخیم پدر داد و در نهایت روز گذشته بود که خبر درگذشت سعید راد منتشر شد؛ یکی از ماندگارترین نقش‌آفرینی‌های راد فیلم «چ» و نقش تیمسار فلاحی بود و به این بهانه مروری کوتاه بر زندگینامه وی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دو روز قبل بود که نگاه راد فرزند سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون خبر از حال وخیم پدر داد و در نهایت روز گذشته بود که خبر درگذشت سعید راد منتشر شد؛ احمد سعید حق‌پرست راد، ملقب به سعید راد در آبان ماه ۱۳۲۳ در شهر تهران چشم به جهان گشود، وی پس از فوت پدرش همراه با خانواده در ۵ سالگی به محله شمیران نقل مکان کرد و محل زندگی وی در حوالی خانه نیما یوشیج، جلال آل احمد و علی آزاد بود.

راد دوران تحصیل خود را در مدرسه شاپور تجریش که محل کنونی موزه سینما ایران است گذراند، او در رشته تجربی شروع به تحصیل کرد و پس از پایان مقطع دانشگاهی خود به ورزش بولینگ روی آورد، وی توانست در این رشته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

پیشکسوت سینمای ایران چگونه بازیگر شد؟

علی زرین‌راد در دورانی که سعید راد در رشته بولینگ فعالیت می‌کرد به او پیشنهاد بازیگری داد، اما با مخالفت وی روبه‌رو شد، اما وی بالاخره در سال ۱۳۴۷ شروع به فعالیت در حوضه سینما کرد و در سال ۱۳۵۰ اولین تجربه بازیگری خود را در فیلم فاتحین صحرا آغاز کرد.

بازگشت به وطن پس از سال‌ها دوری!

راد پس از چندین سال دوری از کشور در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت و پس از سال‌ها دوری از سینما سرانجام در فیلم دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد، او همچنین پدربزرگ آدام همتی، بازیکن سابق فوتبال بود.

خداحافظ تیمسار فلاحی فیلم «چ»

سینمای ایران عزادار شد!

چند روز قبل بود که نگاه راد در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت پدر خود اظهار کرد: شهریور سال گذشته سعید راد در منزل زمین خورد و دچار مصدومیت شد؛ پدرم پس از مراجعه به بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و سپس از بیمارستان مرخص شد و او در منزل استراحت می‌کرد و بعد از یک ماه توانست با واکر راه برود.

وی درباره روند بهبودی سعید راد افزود: مشکل گذشته به دلیل اینکه پروتز مورد استفاده به خوبی در کمر او قرار نگرفته بود، دوباره آشکار شد و بعد از مراجعه به بیمارستان بار دیگر عمل جراحی انجام شد؛ پس از عمل به مدت ۸ هفته فیزیوتراپی مداوم انجام می‌شد، اما با وجود فیزیوتراپی‌ها دیگر توانایی راه رفتن پیدا نکرد.

دختر سعید راد با اشاره به اینکه پدرش هم اکنون ۷۹ سال دارد، بیان کرد: به مرور از اواخر سال گذشته مشکلات دیگری همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن پدرم اضافه شد و با وجود مخالفت من و خانواده، با رضایت خود مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما عمل موفقیت‌آمیز نبود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ ماه است راد در بستر بیماری است، گفت: در حال حاضر پدرم تحت نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران در حال درمان است، اما دو ماه است که روند درمان به‌خوبی پیش نمی‌رود و حال ایشان بهبود پیدا نکرده است.

اما در نهایت در ساعت ۹:۳۰ صبح یکم مرداد ۱۴۰۳ سعید راد در ۷۹ سالگی درگذشت و پیکر او چهارم مرداد ۱۴۰۳ در بهشت زهرا قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

نام سعید راد برای اهالی فرهنگ و هنر و علاقه‌مندان این عرصه نامی آشناست، اما اگر بخواهیم درباره شاخص‌ترین آثار او صحبت کنیم باید به نام فیلم‌های زیر اشاره کرد:

بعضی آثار فاخر این بازیگر از دست رفته سینمای ایران عبارتند از:

  • چ سال ۱۳۹۲
  • عشق و جنون سال ۱۳۹۲
  • پایان خدمت سال ۱۳۹۲

خداحافظ تیمسار فلاحی فیلم «چ»

  • پروانگی سال ۱۳۹۰
  • دوئل سال ۱۳۸۲
  • مرز سال ۱۳۶۰
  • سفر سنگ سال ۱۳۵۶

راد در کنار فیلم‌های سینمایی ماندگار، در سریال‌هایی مانند «در چشم باد»، «سرزمین مادری» و «گیلدخت» نیز به نقش‌آفرینی پرداخت و حال قرار است پیکر او در چهارم مرداد ۱۴۰۳ در بهشت زهرا قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود و مراسم یادبود وی نیز روز جمعه، پنجم مرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مسجدالرسول (ص) واقع در سعادت‌آباد میدان کاج برگزار خواهد شد.

نظر شما