شناسهٔ خبر: 67796754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دریافت حقوق دولتی از معادن همدان ۲ برابر شد

همدان - ایرنا- معاون معدن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: دریافت حقوق دولتی از معادن که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۲۲۰ میلیارد ریال بود، در مدت مشابه امسال به ۴۳۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

هادی احمدی روز سه شنبه در جلسه شورای معادن استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین معادن استان همدان در شهرستانهای همدان، ملایر و نهاوند است، افزود: در سال گذشته ۳۱۱ پروانه بهره برداری از معادن در استان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ ، ۱۲ فقره گواهی کشف معدن صادر شد، ادامه داد: از ابتدای سال جاری سه پرونده بهره برداری از معادن صادر شده است.

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت ، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه در سال گذشته شاهد رشد صددرصدی بهره برداری از معادن بودیم، افزود: پنج معدن راکد سال گذشته در همدان احیا و به فعالیت بازگشت.

وی تاکید کرد: در باره شناسایی معادنی که به حقوق و تعهدات خود اقدام نکردند، به ۲۵ معدن اعلام شد و ۱۵ معدن نیز تعیین تکلیف می شوند.

احمدی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، ۱۵۹ مورد پرونده اکتشاف معدن داشتیم و از ابتدای سال جاری ۴۰ محدوده معدنی را مورد رصد و آنلاین قرار دادیم.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات بهره برداری از معادن گفت: سطح اکتشاف در استان حدود هفت متر و در برخی کشورها ۲۰۰ متر است

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت همدان کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات توسعه معادن در استان خواند.

از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود و در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

استان همدان نیز از نظر وجود معادن و ذخایر معدنی در رتبه چهاردم تا شانزدهم و در میانه جدول قرار دارد و ذخیره اثبات شده معادن این استان، ۱.۸ میلیارد تُن است که ظرفیت بسیار خوبی است و عمده مواد استخراج شده ذخایری همچون شن و ماسه، سیلیس، سنگ‌های تزئینی مشکی، آهن، فلدسپات، دولومیت و آندالوزیت است.

نظر شما