شناسهٔ خبر: 67794909 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرعامل انتشارات زائر رضوی مطرح کرد؛

چاپ سالانه یک میلیون نسخه کتاب در حوزه معارف‌اسلامی برای نشر فرهنگ‌رضوی

خراسان‌رضوی - مدیرعامل انتشارات زائر رضوی گفت: انتشارات زائر رضوی با چاپ حدود یک میلیون نسخه کتاب در حوزه معارف اسلامی در هر سال، از پیشگامان چاپ و نشر کتاب در این حوزه در سراسر کشور به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، انتشار فراخوان و آغاز به کار دبیرخانه سیزدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی بهانه‌ای شد تا به گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه نشر کتاب بپردازیم. امری که از دیرباز نقش به‌سزایی در اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع) به‌ویژه فرهنگ منور رضوی و تبیین و تشریح سیره حضرت امام رضا (ع) داشته است. عصر یک روز گرم تابستانی با مدیرعامل انتشارات زائر رضوی وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی همراه شدیم تا با اهداف و فعالیت‌های این مجموعه بیشتر آشنا شویم.

جواد هاشمی در این خصوص گفت: انتشارات زائر رضوی در اجرای سیاست‌های کلان فرهنگی آستان قدس رضوی و با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ زیارت، گسترش فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌ویژه فرهنگ رضوی، ترویج و گسترش مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی و حرم‌شناسی و معرفی خدمات حوزه حرم مطهر و برای رفع نیاز زائران و اساتید پاسخگوی حرم مطهر، از سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرده است.

وی افزود: چاپ و نشر کتاب در این مجموعه فرهنگی در چهار محور امام رضا (ع) و معارف رضوی، حرم‌شناسی و زیارت، معارف دینی و انقلاب اسلامی با موضوعات ادبیات، کودک و نوجوان، تاریخ و سیاست، دین و اندیشه، مقاومت، هنر، دانش و سلامت انجام می‌شود.‌

انتشارات زائر رضوی همراه و همدم زائران خارجی

مدیرعامل انتشارات زائر رضوی با بیان اینکه چهار گروه سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال مخاطبان کتاب‌های این مجموعه هستند، گفت: گروه‌های سنی کودک و نوجوان به‌ویژه کتاب تعاملی مخصوص کودکان به‌صورت جدی مورد توجه این مرکز قرار دارد. البته در کنار زائران، اساتید پاسخگوی سؤالات شرعی و اعتقادی حرم مطهر نیز از مخاطبان این مجموعه هستند و برای توانمندسازی و افزایش کیفیت پاسخگویی، برخی آثار چاپ شده در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: بی‌شک حضور زائرانی از کشورهای مختلف با پوشش و گویش‌هایی متفاوت یکی از جلوه‌های چشم‌نواز زیارت حرم و بارگاه رضوی است. این مرکز برای بهره‌مندی این مهمانان ویژه آثار خود را به ۲۶ زبان زنده دنیا از جمله عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آذری، اردو، و… نیز ترجمه، چاپ و منتشر می‌کند.

هاشمی ادامه داد: کتاب‌های اهدایی این مجموعه علاوه بر ترویج معارف ناب اهل‌بیت، زمینه مناسبی برای آشنایی شیعیان سایر کشورها با انقلاب اسلامی ایران فراهم می‌آورد.


رکورد برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در سطح کشور

مدیرعامل نشر زائر رضوی، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را از مهم‌ترین رسالت‌های این مجموعه برشمرد و ادامه داد: عمده کتاب‌های نشر زائر رضوی به زائران آستان امام رضا (ع) اهدا می‌شود، این مرکز برای ترویج فرهنگ مطالعه، همه کتاب‌های فارسی را همراه با مسابقه کتاب‌خوانی چاپ و به برندگان، هدایای متبرکی اهدا می‌کند.

وی افزود: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی سراسری با کمک رسانه ملی، در اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی همراه با جوایز نفیس، از دیگر برنامه‌های نشر زائر رضوی است و این مجموعه رکورددار برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی از نظر تعداد مسابقات، تعداد شرکت‌کنندگان و گستردگی جغرافیایی، محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل انتشارات زائر رضوی با داده‌کاوی، بررسی و تحلیل سؤالات دریافتی از درگاه‌های مختلف حرم مطهر؛ سامانه پاسخگویی تلفنی ۳۲۰۲۰، حلقه‌های معرفت و دفاتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی، سؤالات پرکاربرد را شناسایی و مبتنی بر نیاز زائران، اقدام به تولید و چاپ مجموعه‌های رهنما، پرسمان رضوی و رهیافت کرده است.

جواد هاشمی افزود: مجموعه رهنما شامل ۱۴۰ عنوان کتابچه در چهار محور سبک زندگی، معارف دینی، انقلاب اسلامی و احکام و متناسب با نیاز و ذائقه مخاطبان چاپ شده است. مجموعه پرسمان رضوی مشتمل بر ۷ جلد پاسخگوی همه سؤالات زائران درباره تاریخ، سیره و سبک زندگی رضوی، روایات، آداب زیارت، فضیلت زیارت و زیارت بامعرفت است. این مجموعه به لحاظ جامعیت و اتقان محتوا به‌عنوان کتاب سال رضوی نیز انتخاب شده است. مجموعه رهیافت در سی جلد و برای توانمندسازی اساتید پاسخ‌گوی شرعی، در هر یک از موضوعات مبتلا به شرعی، همه فتاوا و آرای مختلف جمع‌آوری شده است.

عملکرد نشر زائر رضوی از منظر شمارگان

هاشمی بیان کرد: شناخت سیره و سبک زندگی ثامن‌الحجج (ع) بار معنوی زیارت را ارتقا می‌دهد. ازاین‌رو کتاب‌های چاپ شده در این حوزه همواره با استقبال زائران بارگاه رضوی روبرو می‌شوند. برای پاسخگویی به این تقاضا در مناسبت‌های مهم مرتبط، این کتاب‌ها چاپ شده و در اختیار زائران گرامی قرار می‌گیرند. سه کتاب سبک زندگی رضوی، امام رضا (ع) و زندگی و برمدار آفتاب در مجموع تاکنون با شمارگان نزدیک به دو میلیون نسخه چاپ و منتشر شده‌اند.

به گفته مدیرعامل این انتشارات، تاکنون ۷۷۰ عنوان کتاب به همت مؤلفان و همکاران این مجموعه فرهنگی تالیف، گردآوری و به زیور طبع آراسته شده که ۶۵۳ عنوان کتاب ویژه بزرگسالان و ۱۱۷ عنوان کتاب ویژه کودکان و نوجوانان است.

هاشمی اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ به طور متوسط در هر سال ۸۰ عنوان کتاب برای گروه‌های سنی مختلف چاپ یا تجدید چاپ شده است. مجموع آثار چاپ شده در این مرکز تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶ میلیون نسخه کتاب و نشریه بوده است.

وی تصریح کرد: البته در کنار کتاب‌های منتشر شده، این مجموعه به تدوین و چاپ نشریات اختصاصی نیز همت گمارده است، به‌طوری‌که تا کنون ۱۵۷ عنوان مجله، ۵۹ عنوان نشریه کبوتران حرم ویژه کودکان و ۹۸ عنوان مجله نورالهدی ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان چاپ و منتشر شده است.

افتخارات انتشارات زائر رضوی

بر اساس این گزارش، مجموعه فعالیت‌های این مجموعه منجر به کسب افتخارات متعددی در حوزه چاپ و نشر شده است. انتشارات زائر رضوی با چاپ حدود یک میلیون نسخه کتاب در حوزه معارف اسلامی در هر سال، از پیشگامان چاپ و نشر کتاب در این حوزه در سراسر کشور به شمار می‌رود و این انتشارات افتخارات متعددی در جشنواره کتاب سال رضوی و سایر جشنواره‌های مرتبط به دست آورده است. اما شاید مهم‌ترین و مؤثرترین افتخار انتشارات زائر رضوی فارغ از داده‌های آماری آن است که در عمل به نیت واقفان و ناذران فرهنگی، تمامی کتاب‌های خود را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

نظر شما