شناسهٔ خبر: 67790151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

قمار خطرناک برای دموکرات‌های آمریکا

پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد شکل‌گیری روندی متضاد و دوگانه درون جبهه دموکرات‌ها هستیم.

صاحب‌خبر -
در این راستا هر چند نظرسنجی‌ها بر محبوبیت کامالا هریس، معاون رئیس جمهور نسبت به بایدن نزد افکار صحه می‌گذارند، اما همزمان با توجه به خلأ قدرت حاصل از کناره‌گیری بایدن، آن هم کمی بیش از 100روزه مانده تا انتخابات و همچنین پراکندگی نظرات در حزب درباره نامزد نهایی (حمایت کلینتون‌ها از هریس و عدم حمایت قطعی اوباما از وی) برخی معتقدند از هم اکنون باید ترامپ را رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده بنامیم؛ اما مختصات و واقعیات انتخابات ریاست جمهوری آینده چگونه است؟
عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره انتخاباتی ماه گذشته با ترامپ و حضور ناهموار او در انظار عمومی در هفته‌های اخیر، منجر به نگرانی‌هایی میان دموکرات‌ها و مردم آمریکا شد. هرچند وی حتی تا همین دو سه روز پیش در سخنرانی واشنگتن اعلام کرد برای حضور در عرصه انتخابات مصمم است، اما این مسئله نگرانی طولانی‌مدت رأی‌دهندگان را تشدید کرد، به‌طوری‌که رسانه‌ها اعلام کردند بایدن هشتادویک ساله برای ادامه ریاست جمهوری خیلی پیر است و وی در نهایت مجبور به تغییر نظر خود شد. دو شخصیت تأثیرگذار حزب دموکرات یعنی نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و باراک اوباما نیز به‌شدت مخالف ادامه حضور بایدن در عرصه انتخابات بودند و همین امر منجر شد مقدمات برکناری بایدن از کارزار انتخاباتی فراهم شود.
با این پیشینه باید توجه داشت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2024 قطعاً با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود و حتی شرایط به سمتی پیش رفته که تصور می‌شد رقابت‌های ریاست جمهوری 2020 قرار است دوباره میان دونالد ترامپ و جوبایدن تکرار شود. همزمان بسیاری گمان کردند اگر بایدن نتواند در کارزار انتخاباتی آمریکا پیروز شود ترامپ انگشت اتهام خود را به سمت تقلب انتخاباتی بایدن در سال 2020خواهد برد. 
حال پس از اعلام کناره‌گیری بایدن از عرصه انتخاباتی، شرایط نسبت به ماه‌های اخیر برای دموکرات‌ها پیچیده‌تر شد، چراکه آن‌ها به‌شدت تلاش داشتند فاصله خود را با نامزد جمهوری‌خواه کم کنند و حتی شایعاتی که این حزب در مورد تقلب آرا در انتخابات گذشته مطرح کرده بودند را از بین ببرند. با وجود این با توجه به نشانه‌های موجود باید اذعان کرد شرایط تفاوت چندانی با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 نشان نمی‌دهد و باید گفت در صورتی‌که کامالا هریس به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها با ترامپ وارد عرصه انتخاباتی شود امکان شکست او در برابر ترامپ بالاست. هرچند در نظرسنجی‌های هفته گذشته هریس شانس بیشتری از بایدن برای پیروزی در انتخابات داشت ولی بر اساس همین برآوردها ترامپ با کسب ۴۷درصد آرا می‌تواند گزینه جدید دموکرات‌ها را هم به‌راحتی پشت سر بگذارد و با این واقعیت، این حزب برای پیروزی در انتخابات آینده باید به دنبال معجزه باشد. این در حالی است که هم اکنون نیز به دلیل بروز دودستگی میان دموکرات‌ها، برخی از رهبران حزب علاقه‌ای به معرفی هریس به‌عنوان نامزد نهایی ندارند و معتقدند افرادی دیگر و شایسته‌تر از وی بوده و می‌توانند در عرصه انتخابات حضور داشته باشند. این اختلاف به گسست میان دموکرات‌ها دامن زده و مجموع شرایط بیانگر آن است با این وضعیت، آن‌ها در مجموع شانسی برای شکست ترامپ در انتخابات نخواهند داشت.

​​​​​​​ثمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکا  

نظر شما