شناسهٔ خبر: 67790050 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تردد مرگ در جاده دهدشت- چرام

یاسوج - ایرنا- مسیر دهدشت به چرام به طول ۱۷ کیلومتر یکی از نقاط حادثه خیز استان است که طبق آخرین اطلاعات بدست آمده از پلیس راه استان، در این سالها بیش از ۳۰ نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند با این حال تکمیل این جاده ۱۰ سال است که به بهانه کمبود اعتبار و تعلل پیمانکار نیمه کاره رها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مسیر ۱۷ کیلومتری چرام به دهدشت بدلیل نداشتن امنیت و ایمنی کافی سالهاست که حادثه آفرین شده و به دلیل عرض کم و تاریک بودن هرساله تصادفات زیادی در این محور گزارش می‌شود.

مسیر چرام- دهدشت یکی از مسیرهای مهم استان است، زیرا که هر دو مرکز شهرستان هستند و بیشترین مراودات مردم چرام با دهدشت از این مسیر صورت می‌گیرد.

سال ۱۴۰۱جاده دهدشت به سمت چرام و چرام به سمت دهدشت که حدود ۱۰ سال بلاتکلیف مانده بود و به عنوان نقطه ای حادثه خیر و خطرناکی شناخته می شد در پی سفر نخست رییس جمهور اعتبار خوبی گرفت و قرار بود در دهه فجر همان سال افتتاح شود.

از جمله مزایای این جاده بین شهری علاوه بر کاهش میزان تصادفات و دسترسی مردم و شهروندان از جاده مناسب و ایمن، با اتصال به جاده اصلی باباکلان در شهرستان گچساران و اصفهان - یاسوج راه دسترسی شهرستان چرام به مرکز استان را نیز تا حدود زیادی کاهش می دهد.

مبلغ ۲۵٠ میلیارد ریال برای تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت از محل افزایش اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ پرداخت شد.

طبق اعلام معاونت عمرانی فرمانداری کهگیلویه، ۴۰ میلیارد ریال در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان کهگیلویه برای تکمیل این طرح مصوب شد و همه این مبلغ به پیمانکار تخصیص یافت.

به گفته امام جمعه شهرستان چرام تکمیل پروژه ۱۷ کیلومتری چرام- دهدشت هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده است.

حجت الاسلام سید نورالله افشار چندین بار در خطبه های پیش از نماز این شهرستان تاکید کرده که همین بی توجهی و ناقص ماندن اجرای این پروژه باعث بروز تصادفات زیادی شده و بسیاری از سرمایه‌های انسانی و جوانان این سرزمین در این جاده جان خود را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: جاده بدون شانه مناسب و سنگ و شن‌هایی که در مسیر ریخته شده، جان مردم را تهدید می‌کند و مردم از این وضعیت ناراضی هستند.

تراژدی مرگ در جاده دهدشت به چرام

طبق اعلام سرپرست اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه‌ و بویراحمد، شنبه شب برخورد ۲ دستگاه خودروی پیکان و وانت بار درجاده دهدشت – چرام چهار کشته و پنج مصدوم بر جا گذاشت و در فضای مجازی با واکنش های مختلفی همراه بوده است.

محمدامین نیکویی نژاد اظهار کرد: بر اثر آتش گرفتن وانت بار پیکان، همه سرنشینان آن و یک نفر از خوردوی پیکان جان باختند.

عبدالرحمان توفیقیان فرماندار چرام هم با اشاره به کشته وزخمی شدن هشت نفر در تصادف دلخراش شنبه شب( ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳) محور دهدشت_ چرام گفت: ۸۰۰ متر از این جاده محل وقوع این حادثه ناگوار بود، قرار بود دهه فجر سال ۱۴۰۱ تکمیل و افتتاح شود ولی این کار صورت نگرفت.

وی تاکید کرد: پروژه‌های راه و شهرسازی در این شهرستان پیشرفت قابل ملاحظه ای ندارد، محور دهدشت-چرام باید مورد توجه قرار بگیرد.

فرماندار چرام بیان کرد: بیش از۷۰ مورد تصادف جرحی در این مسیر به وقوع پیوسته است و بارها در خصوص وضعیت این جاده تذکر دادیم.

برخورد جدی با مسببین احتمالی سانحه مرگبار دهدشت-چرام

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه از برخورد جدی با مسببین احتمالی سانحه رانندگی محور دهدشت_چرام خبر داد و افزود: به محض دریافت گزارش از مراجع انتظامی مبنی بر برخورد دو خودرو در محور دهدشت به چرام که منجر به فوت و مصدومیت چندین نفر شد، دستورات قضائی بصورت کامل صادر شد.

سعید کریمی زاد تصریح کرد: با صدور دستور قضائی مراجع انتظامی «کلانتری و پلیس راه» به محل حادثه اعزام شدند تا در اسرع وقت مقصرین احتمالی اعم از حقیقی و یا حقوقی مشخص شود.

وی ابراز کرد: با وصول نظریه افسر با مقصرین حادثه با مجازات قانونی برخورد خواهد شد.

تماس های مکرر با مسئولان کشوری در پی سانحه رانندگی محور دهدشت_چرام

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهئی و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه غمبار در مسیر دهدشت _ چرام به وقوع پیوست و تعدادی از همشهریان عزیزمان جان خود را از دست دادند.

سید محمد موحد افزود: تماسهای مختلفی با مسئولین وزارت راه و شهرسازی، ریاست کمیسیون عمران و دادستان شهرستان و استان برقرار شده است.

وی تاکید کرد: قطعا باید با هرآنکس که در وظایفش کوتاهی نموده است برخورد شود، به عنوان نماینده مردم اعلام میدارم مردم و همشهریان خط قرمز ما هستند.

پیمانکاری که در انجام پروژه کوتاهی کند باید خلع شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فنی‌ترین اداره استان راه و شهرسازی است اما متاسفانه شاهد انتقادات و نارضایتی‌ها از این اداره‌کل هستیم.

علی محمد روستا با اشاره به مشکلات در حوزه زیرساختی استان و به ویژه تکمیل جاده دهدشت چرام، گفت: پیمانکاری که در راستای انجام پروژه‌ و تکمیل آن کوتاهی می‌کند باید خلع ید شود.

وی ابراز کرد: لازمه انجام کار در حوزه زیرساخت‌ها دانش فنی و شفافیت مالی است که باید پیگیر امور باشیم.


طبق اعلام متولیان حوزه پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، محور دهدشت-چرام و ۵۰۰ متر مسیر طولیان دو نقطه حادثه‌خیز در شهرستان کهگیلویه هستند که بیش از ۳۰ نفر در محور دهدشت-چرام و ۴۰ نفر در مسیر طولیان طی این سال ها زخمی و یا جان خود را از دست دادند که از مسئولان تقاضا داریم نسبت به رفع آن اقدام کنند.

چرام یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان چرام حد فاصل شهرهای دهدشت، گچساران و باشت است.

راه های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راهها اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.

شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل نبود راه های ارتباطی مناسب در بن بست قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.

بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.

نظر شما