شناسهٔ خبر: 67788881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

شهید لاجوردی انسان شناس بود

یک نویسنده، با اشاره به تلاش‌های شهید لاجوردی برای شناساندن چهره واقعی منافقین به مردم، برگزاری دادگاه‌های محکومیت جنایات منافقین توسط قوه قضاییه را موثر دانست.

صاحب‌خبر -

امیرعلی آزادی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «جاسوس» گفت: این اثر روایت کننده زندگی فردی است با عنوان محمدرضا سعادتی از اعضا مهم و اصلی سازمان مجاهدین خلق؛ که کمتر به آن پرداخته شده و رسانه‌های خارجی و فضاسازی‌های فرقه جنایتکار منافقین در جهت بی‌گناه جلوه دادن او در دهه ۶۰ حاشیه‌های فراوانی را با خود به دنبال داشت.

وی ادامه داد: طرح نوشتن کتاب «جاسوس» به من پیشنهاد شد و حدود ۱۰۰۰ صفحه در مورد پرونده سعادت به من ارائه شد، که پس از پرونده خوانی و پژوهش اقدام نگارش این کتاب کردم. این اثر به صورت مستند تاریخی در چهار فصل قبل از انقلاب سعادتی، انقلاب و سعادتی، نحوه دستگیری و زندان سعادتی و در انتهام محاکمه نوشته شده است.

آزادی به علت نامگذاری کتاب «جاسوس» اشاره و بیان کرد: از آنجا که محمدرضا سعادتی اولین جاسوس بعد از انقلاب بود و پرونده او اولین برخورد امنیتی بعد از انقلاب با یک خبرچین محسوب می‌شد، پس نام کتاب را «جاسوس» گذاشتیم.

وی به حاشیه سازی‌های شکل گرفته برای پرونده محمدرضا سعادتی پرداخت و افزود: فرقه جنایتکار منافقین در دهه ۶۰ تلاش داشت تا به هر شکل که شده سعادتی را آزاد کند، بنابراین به گونه‌ای وانمود کرد که گویا انتقام انقلابیون از مجاهدین سبب شده تا او به زندان افتاده و اعدام شود در حالی که پرونده او یک پرونده خاص بود و یکی از جرایم اصلی او جاسوسی برای کشور شوروی یا همان «کا. گ. ب» بود.

این نویسنده به جذابیت کتاب «جاسوس» و داستان زندگی محمد رضا سعادتی اشاره را بیان کرد: جا دارد از داستان زندگی این شخصیت فیلم ساخته شود، زیرا مقوله‌های، جنایی، عاشقانه، پلیسی و جاسوسی در بخش‌های مختلف زندگی این شخص دیده می‌شود و اسنادی معتبر در این زمینه وجود دارد. ماجرای ازدواجش با همسرش که یکی از طرفداران جدی فرقه جنایتکار منافقین محسوب می‌شد و تا آخر نیز پای این سازمان باقی ماند، کمتردیده شده و در این کتاب به آن پرداخته شده است.


آزادی به پرونده محمد رضا سعادتی اشاره و بیان کرد: این عضو سرشناس فرقه جنایتکار منافقین در حالی که پرونده سرلشکر مقربی جاسوس شوروی در رژیم پهلوی را برای تحویل به دبیر اول سفارت شوروی به همراه داشت در محل ملاقات دستگیر شد. چون «کا. گ. ب» علت و لو رفتن جاسوس خود در رژیم پهلوی را نمی‌دانست، سعادتی مسئول ارائه پرونده سرلشگر مقربی به آن‌ها شده بود که دستگیر شد.

وی ادامه داد: فرقه جنایتکار منافقین تلاش داشت تا یکی از حیاتی‌ترین گره‌های جاسوسی شوروی را در ازای دریافت سلاح، تجهیزات و اطلاعات درباره فعالیت‌های سازمان سیا در ایران باز کند. پس از دستگیری سعادتی سازمان با تمام توان خود برای پاک کردن، لکه ننگ جاسوسی به میدان آمد و از تمام پشتوانه‌ها و ظرفیت‌های تبلیغاتی خود استفاده کرد تا وجه خود را در میان مردم انقلابی بازسازی کند. دستگیری سعادتی در عرصه بین الملل نیز با روایت سازی‌های نامعتبر از سوی منافقین مواجه شده بود، اما در نهایت رای دادگاه به جرم جاسوسی و حبس محمدرضا سعادتی ختم شد و در نهایت اعدام شد.

آزادی تاکید کرد: کتاب «جاسوس» به تلاش‌های فرقه جنایتکار منافقین برای آزادسازی محمدرضا سعادتی اشاره کرده، اما آنچه در این میان بیشتر به چشم می‌آید، تلاش‌های شهید لاجوردی در ابتدای انقلاب و درحوزه دادستانی است، که تلاش داشته تا کار رسیدگی به جنایات منافقین را یک تنه جلو ببرد و چهره ظالم و منافقانه این گروه را به خوبی معرفی کند.

وی افزود: با تدبیری که شهید لاجوردی به کار برد و نحوه گفت‌وگوهایش با منافقین، توانست بسیاری از پرونده‌ها را رمزگشایی کند. در مقابل منافقین نیزتلاش داشتند تا چهره شهید لاجوردی را فردی ترسناک و علاقمند به اعدام افراد معرفی کنند.

وی تصریح کرد: شهید لاجوردی فردی انسان‌شناس بود و این شناخت او بر اساس علم و آگاه پیش می‌رفت، بسیاری از پرونده‌ها و گره‌های کوری که منافقین آن را ایجاد می‌کردند توسط او شناسایی و باز می‌شد. در بخشی از کتاب درباره برخورد شهید لاجوردی با یکی از سربازان فریب خورده توسط منافقین و شهادت شهید کچویی اشاره شده که از جمله ماجرا‌هایی خواندنی در این کتاب به حساب می‌آید.

این نویسنده کتاب رویکرد قوه قضاییه در برگزاری دادگاه‌های محکومیت جنایات منافقین را حرکتی ارزشمند دانست و تاکید کرد: برگزاری دادگاه‌های منافقین، مسیر را برای بیان کردن و معرفی چهره اصلی این فرقه جنایتکار در عرصه بین المللی گشوده است و زمینه را برای بیان جنایات و دسیسه‌های آن‌ها را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: برگزاری دادگاه منافقین امری ارزشمند است و زمینه را برای آگاه‌سازی اذهان عمومی و مجازات خاطیان اصلی این جنایات فراهم می‌کند. این داگاه‌ها باعث می‌شود تا مردم بدانند که چه جنایت‌هایی توسط منافقین شکل گرفته است و این گروهک جنایتکار سبب شهادت چه تعداد از نخبگان و هموطنان ایرانی ما شده است.

وی در مورد خطر فرقه جنایتکار منافقین بیان کرد: من معتقدم این فرقه به خاطر ایده‌ها و تفکرات قدیمی‌یشان دیگر مورد توجه جوانان نیستند، به همین دلیل هر روز توان اثرگذاری بر روی افراد را بیشتر از دست می‌دهند، این گروهک جنایتکار تلاش دارند تا از فضای رسانه‌ای خارج از کشور و نفع خود استفاده کند، اما در نهایت شکست خورده هستند.
انتهای پیام/

نظر شما