شناسهٔ خبر: 67784606 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برگزاری نشست اعضای شورای شهر و رابطین کانون‌های مساجد بندرعباس

رئیس و اعضای شورای شهر بندرعباس در نشست صمیمی با رابطین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این کلان شهر به بررسی ظرفیت‌ها و همچنین چالش‌های فراروی فعالیت‌های فرهنگی مساجد و راه‌های برون‌رفت آن و تقویت کانون‌ها پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، پیگیری طرح های مصوب سال گذشته شورای شهر بندرعباس در رابطه با حمایت از فعالیت های فرهنگی هنری مساجد این شهر و همچنین نحوه حمایت شورا از اجرای طرح تابستانه «مسجد، کانون نشاط» از محورهای نشست امروز شورا با رابطین کانون های مساجد بود.

«اسلام خواجه‌یی» سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم محضر رئیس و اعضای شورای شهر و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس و رابطین کانون ها، به تشریح اهداف این نشست پرداخت.

وی، برنامه ریزی برای تولید آثار فاخر فرهنگی هنری را از اولویت های مهم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان اعلام کرد و اظهار داشت: کانون های مساجد دارای پتانسیل و ظرفیت فوق العاده ای در زمینه تولید محتوای فرهنگی هنری است؛ برای برای عملیاتی کردن آن مستلزم صرف هزینه است.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان با بیان اینکه این استان همانند ارگان ها و نهادهای دولتی دارای از ردیف بودجه و اعتبارات دولتی برخوردار نیست، اظهار کرد: هزینه 70 درصد از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان های مختلف کشور توسط شهرداری ها تامین می شود.

وی با ذکر این نکته که برای تولید یک سرود فاخر 250 میلیون ریال اعتبار لازم است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی متاسفانه مردم توان کمتری برای حمایت از برنامه های فرهنگی مساجد را دارند و از این رو اعضای شورا که همگی نیز سابقه فعالیت در مسجد را در کارنامه دارند انتظار می رود نگاه حمایت گرانه جدی تری نسبت به فعالیت های مسجدی داشته باشند.

«مصیب نظری» رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز ضمن قدردانی از اقدامات فرهنگی هنری صورت گرفته در سطح کانون های مساجد، گفت: ما هرچه داریم از مسجد است و بدون مسجد، هویتی نخواهیم داشت.

وی از کانون های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج، هیات های مذهبی و هیات امنای مساجد به عنوان حلقه های تکمیل کننده پازل فعالیت های نرم افزاری مسجد نام برد و افزود: کانون های فرهنگی هنری با محوریت فعالیت های هنری نظیر سرود و تئاتر در سطح مساجد فعالیت می کنند و شاهد تولیدات فاخر کانون ها در سطح استان و کشور هستیم.

رئیس شورای شهر بندرعباس که خود سابقه مدیر کانون فرهنگی هنری را در کارنامه دارد با بیان اینکه کانون های مساجد در اولویت حمایت مالی شهرداری خواهند بود، اظهار داشت: حمایت از کانون ها و تقویت آنها به نوعی کمک به توسعه فرهنگی شهر است.

وی تاکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس نیز باید از کانون های فرهنگی هنری مساجد در زمینه تولید محتوا به صورت جدی حمایت کند.

حجت الاسلام «احمد عامری سیاهویی» عضو شورای شهر بندرعباس نیز با بیان اینکه مساجد در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند توجه و حمایت هستند، گفت: شورای برای حمایت از فعالیت های کانون های مساجد باید زمینه را برای ایجاد مستغلات و درآمدزایی برای مساجد فراهم سازد.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده برای ایجاد فضای تجاری به طول 100 متر در مساجد و امکان افزایش این ظرفیت به 200 مترمربع، افزود: این مورد برای مساجدی که دارای زمین می باشند می تواند کارساز باشد اما با رایزنی با اداره کل راه و شهرسازی می توان برای مساجدی که زمین برای احداث فضای تجاری ندارند زمین دریافت کرد.

«ـحسن سالاری» یکی دیگر از اعضای شورای شهر بندرعباس هم از موازی کاری در حوزه فعالیت های فرهنگی مساجد انتقاد کرد و خواستار برگزاری نشست همه ارکان مسجد و دستگاه ها و نهادهای مرتبط با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس به منظور ایجاد تعامل، هم افزایی و همراهی در برنامه های فرهنگی مساجد شد.  

وی که سابقه فعالیت در مجموعه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و مدیریت کانون فرهنگی هنری مسجد را در کارنامه دارد، تاکید کرد: برگزاری نشست و بررسی چالش های فراروی فعالیت های فرهنگی مسجد، موجب می شود تا مشکلات این بخش به صورت ریشه ای حل شود. 
 
«احمد کناری نژاد» دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز از نبود فضای اختصاصی برای تولید محتوای فاخر در رشته سرود در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: شورای شهر بندرعباس در زمینه راه اندازی و تجهیز استودیو ضبط سرود ویژه گروه های سرود کانون ها همکاری لازم را خواهد داشت.

رسول جهانداری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان برای حمایت از فعالیت فرهنگی مساجد پرداخت و گفت: سازمان در عید غدیر از برنامه های 225 هیات مذهبی شهر بندرعباس حمایت کرد.

وی با بیان اینکه خودم مسجدی هستم و به آن نیز افتخار می کنم، افزود: یکی از افتخارات ما، بردن برنامه های سازمان در دل محلات شهر به ویژه محلات کم برخوردار است. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس ادامه داد: از این پس برنامه های سازمان در سطح محلات با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا خواهد شد. 

وی از اجرای ویژه برنامه «کودکانه» هر 2 هفته یکبار با محوریت کانون ها در محلات، استفاده رایگان کانون ها از فرهنگسراهای سطح شهر، استفاده رایگان کانون ها از اتوبوس های شهری جهت اعزام اعضا به اردوهای درون شهری، انجام هماهنگی با سینماهای سطح شهر برای استفاده نیم بهای اعضای کانون ها و حمایت از تولیدات سرود کانون ها به عنوان بخشی از حمایت های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس از کانون ها یاد کرد. 

مجید حسینی تبار از کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور شهرک توحید(کانون تخصصی سرود)، منوچهر صدیقی از کانون فرهنگی هنری بیت النور محله طلابند و ام البنین هاشمی پور به نمایندگی از کانون های فرهنگی هنری تخصصی بانوان نیز به بیان پتانسیل و ظرفیت های فرهنگی هنری کانون ها و همچنین مشکلات و چالش های این حوزه و همچنین درخواست های حمایتی از رئیس و اعضای شورا و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس پرداختند. 

گفتنی است؛ از مجموع یکهزار و 63 کانون فرهنگی هنری مساجد با بیش از 140 هزار عضو در استان هرمزگان، حدود 100 کانون در محلات مختلف شهر بندرعباس وجود دارد که می توانند به عنوان بازوی فرهنگی مدیریت شهری فعالیت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما