شناسهٔ خبر: 67784335 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرا پمپ بنزین خودرو خراب می شود؟

صاحب‌خبر -

از آنجا که پمپ بنزین خودروی شما از چشم پنهان است و کمتر نیاز به بررسی دارد، معمولا تا زمانی که با مشکل مواجه شود، مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. خوشبختانه خرابی پمپ بنزین به تدریج اتفاق می افتد و اگر علائم آن را بشناسید، ممکن است زمان کافی برای تعمیر آن داشته باشید. در ادامه شما را با نشانه‌های خرابی پمپ بنزین و اقدامات لازم در قبال آنها به کمک خودرو بانک، مرجع تخصصی اخبار خودرو اشاره می کنیم.

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

خرابی یا نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو نشانه‌های متعددی دارد در ادامه مهمترین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چرا پمپ بنزین خودرو خراب می شود؟

لرزش و دل دل زدن خودرو

در حال رانندگی هستید که ماشین شروع به لرزیدن و خاموش و روشن شدن می کند. سپس مشکل برطرف می شود و شما آن را فراموش می کنید تا اینکه در اواخر همان هفته یا روز بعد دوباره اتفاق می افتد. آیا ماشین می خواهد چیزی به شما بگوید؟ در این مرحله، مشکل می تواند هر چیزی باشد، از یک شمع فرسوده گرفته تا بنزین بی کیفیت.

هنگامی که چنین مشکلات مرموزی به وجود می آیند، باید بدانید که فقط می توانند ناشی از سه عامل باشند: کمبود سوخت، کمبود هوا یا کمبود جرقه. هر مکانیک ماهری این را می داند و شما نیز می توانید ابتدا با بررسی موارد ساده تر، مشکل را ردیابی کنید. آیا تمام شمع ها و وایرها سالم هستند؟ آیا ماشین بنزین دارد؟ آیا چیزی مانع ورود هوا به موتور نمی شود؟ هنگامی که ایراد از سیستم برق و هوا نیست، اغلب سیستم سوخت رسانی و به ویژه پمپ بنزین عامل مشکل است.

صدای زوزه بیش از حد از پمپ بنزین

صدای پمپ بنزین در یک خودروی مدرن مثل دنا پلاس با سیستم سوخت انژکتوری، به هیچ وجه نباید قابل شنیدن باشد. پمپ های بنزین برقی در داخل باک بنزین قرار دارند و در آنجا توسط سوخت، پوسته باک بنزین، الاستومرهای میراکننده لرزش، مواد جاذب صدا، روکش و بدنه خودرو احاطه می شوند. علاوه بر این، صدای موتور، اگزوز و جاده به پنهان کردن بیشتر صدای پمپ بنزین کمک می کند.

با این حال، هنگامی که پمپ بنزین شروع به خراب شدن می کند، صدای آن بلندتر می شود؛ زیرا موتور الکتریکی داخل پمپ گرم می شود و راندمان آن کاهش می یابد. وزوز زنگ مانند پمپ بنزینی که در آستانه خرابی است، در حالی که ماشین درحالت درجا قرار دارد به گوش می‌رسد. بنابراین آن را به عنوان یک هشدار و علامت خرابی پمپ بنزین در نظر بگیرید.

موتور در برابر فشار پدال گاز مقاومت می کند.

چرا پمپ بنزین خودرو خراب می شود؟

شاید صدای زوزه ضعیف پمپ بنزین را نشنیده باشید اما اکنون که پمپ به اندازه کافی گرم شده است، عایق بندی سیم پیچ ها در آرمیچر پمپ شروع به ذوب شدن کرده و پمپ بنزین دیگر نمی تواند در دورهای بالا جوابگو باشد. حال شما در حال تلاش برای حرکت با سرعت در بزرگراه، شروع حرکت از چراغ قرمز هستید و پای خود را روی پدال گاز می گذارید و موتور در این لحظه دچار لرزش و دل زدن می شود. در این شرایط ماشین هنوز حرکت می کند، اما فقط در صورتی که آن را با سرعت زیاد نرانید.

ماشین بدون دلیل خاموش می شود

شاید گاهی که پمپ نیم سوز شده خودرو خاموش نشود و به راه خود به صورت کجدار و مریز ادامه دهد. اما گاهی اوقات که پمپ بنزین به طور کامل می‌سوزد دیگر راهی برای انتقال سوخت از باک به موتور وجود ندارد. در نتیجه موتور دیگر روشن نخواهد شد و شما باید حتماً پمپ بنزین را عوض کنید.

ماشین روشن نمی شود یا بعد از روشن شدن خاموش می‌شود

پمپ بنزین نیم سوز شما دیگر نمی تواند سوخت کافی برای روشن شدن موتور را تامین کند یا پس از روشن شدن آن را روشن نگه دارد. در این مرحله، ماشین نمی‌تواند شما را به محل کار یا هر مقصد دیگری نمی برد تا زمانی که تعمیر شود. البته هنوز هم ممکن است از خود بپرسید که آیا پمپ بنزین خراب شده است یا چیز دیگری مشکل دارد.

در این صورت ابزارهای تشخیصی مثل گیج فشار سوخت می‌تواند راهگشای تعمیرکاران باشد. فرد تعمیرکار می‌تواند با نصب گیج سوخت در مسیر پمپ بنزین و اندازه‌گیر فشار پمپ وجود ایراد در این قطعه را تشخیص داد.

برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین چه کار کنیم ؟

چرا پمپ های بنزین خودرو خراب می شوند؟ باید گفت بزرگترین دلیل آن گرما است. پمپ های بنزین برقی داخل باک اگر دائماً درون سوخت به عنوان خنک کننده برای موتور الکتریکی پمپ بنزین غوطه ور نباشند، تقریبا خیلی زودتر از موعد از کار می افتند. بنابراین اگر باک معمولا کمتر از نصف بنزین داشته باشد و یا بدتر از آن، معمولا با باک نسبتا خالی رانندگی انجام می‌شود، احتمال خرابی زودتر از موعد پمپ بنزین نسبت به حالتی که بنزین کافی درون باک وجود دارد، بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین برای جلوگیری از خرابی زود هنگام پمپ بنزین بهتر است همیشه بیشتر از نصف، باک ماشین را پر نگه دارید و اجازه خالی شدن به آن ندهید. همچنین سعی کنید که هر ۱۰ هزار کیلومتر صافی بنزین خودرو را تعویض کنید. چرا که صافی بنزین مسدود می‌تواند فشار مضاعف روی پمپ ایجاد کند و عمر آن را کاهش دهد.

چرا پمپ بنزین خودرو خراب می شود؟

هزینه تعویض پمپ بنزین چقدر است؟

تعویض پمپ بنزین بسته به نوع خودرو و محل قرارگیری پمپ هزینه متفاوتی برای مالک در پی خواهد داشت. اما برای اکثر خودروهای ساخت داخل نظیر محصولات ایران خودرو و سایپا مثل ماشین شاهین، دنا و رانا می‌توان صرفاً با تعویض مغزی یا همان موتور الکتریکی پمپ بنزین مشکل این پمپ‌ها را برطرف کرد. در این صورت هزینه نسبت به زمانی که نیاز به تعویض کامل پمپ باشد، بسیار کمتر خواهد بود. به عنوان مثال در زمان نگارش این مطلب یعنی اردیبهشت ۱۴۰۳ قیمت مغزی پمپ بنزین تیبا چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است اما قیمت پمپ بنزین کامل این خودرو به طور متوسط معادل ۲ میلیون تومان گزارش شده است.

سخن پایانی

پمپ بنزین یکی از حیاتی‌ترین جزای برقی ماشین شما محسوب می‌شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه نشانه خرابی پمپ بنزین حتماً خودرو را به تعمیرکار نشان دهید تا او با بررسی سیستم سوخت رسانی و سایر بخش‌ها مشکلات احتمالی را برطرف کند و شما را از ماندن کنار جاده نجات دهد. از رانندگی با باک بنزین خالی خودداری کنید. گرما و کمبود سوخت می تواند به پمپ بنزین شما آسیب برساند.

خرابی پمپ بنزین می تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله لرزش و خاموش شدن موتور، مشکل در شتاب گیری و در نهایت عدم روشن شدن خودرو شود. ‌لرزش و خاموش شدن موتور می تواند اولین علامت خرابی پمپ بنزین باشد و زمانی اتفاق می افتد که پمپ نمی تواند به طور پیوسته سوخت کافی را به موتور منتقل کند. ضمنا هنگامی که روی پدال گاز فشار می دهید، ممکن است متوجه شوید که موتور قدرت کافی برای شتاب گیری ندارد. دلیلش این است که پمپ بنزین نمی تواند تقاضای افزایش سوخت را پاسخ دهد. در نهایت، پمپ بنزین ممکن است به طور کامل از کار بیفتد و دیگر نتواند سوخت کافی را برای روشن شدن موتور تامین کند.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که خودرو خود را توسط یک مکانیک ماهر بررسی کنید. همچنین برای جلوگیری از خرابی پمپ بنزین، می توانید اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

از رانندگی با باک بنزین خالی خودداری کنید: پمپ بنزین برای خنک شدن به سوخت نیاز دارد. رانندگی با باک بنزین خالی می تواند باعث گرم شدن بیش از حد پمپ و خرابی زودرس آن شود.

از بنزین باکیفیت استفاده کنید: ناخالصی های موجود در بنزین می تواند به پمپ بنزین آسیب برساند. پس سعی کنید از جایگاه‌های نسبتاً قدیمی با مخازن پوسیده سوخت دریافت نکنید

فیلتر سوخت خود را به طور مرتب تعویض کنید: فیلتر سوخت ذرات معلق را از بنزین جدا می کند و از مسدود شدن پمپ بنزین جلوگیری می کند.

با انجام این اقدامات پیشگیرانه، می توانید عمر پمپ بنزین خود را افزایش دهید و از مشکلات و هزینه های مرتبط با خرابی آن جلوگیری کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما