شناسهٔ خبر: 67784083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن خیران میراث‌فرهنگی کرمان افتتاح شد

کرمان- ایرنا- انجمن خیران میراث‌فرهنگی استان کرمان امروز (دوشنبه) با حضور برخی مسئولان این وزارتخانه آغاز به کار کرد تا امیدها برای اعتلای هرچه بیشتر میراث غنی فرهنگی و تاریخی دیار کریمان بیشتر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این مراسم فریدون فعالی، مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل پیشین میراث کرمان با اشاره به اهمیت تبیین وظیفه ملی در پاسداشت میراث‌فرهنگی افزود: کرمان از استان‌های پیشرو در فعالیت خیران میراث‌فرهنگی بوده و شروع فعالیت رسمی انجمن در استان زمینه حضور عاشقان این حوزه در داخل و خارج کشور را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ احکام رییس، نایب رییس و اعضای انجمن از طرف معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، راه‌اندازی، تعریف و تشکیل ساختار برای حرکت روبه جلو در جلب نظر افکارعمومی به خصوص خیران در حفاظت از میراث‌فرهنگی آماده می‌شود.

فعالی تصریح کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سازمانی مردم‌نهاد، غیرانتفاعی و غیردولتی است که اهدافی چون ایجاد زمینه مشارکت و جلب سرمایه برای مرمت، احیا و ساماندهی میراث‌فرهنگی، مشارکت در راه‌اندازی موزه، پاسداری از میراث ناملموس، تشکیل بانک آماری خیران، تشکیل بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی و حفظ و احیای میراث در خطر را دنبال می‌کند؛ هرچند این انجمن ملی با حضور ایرانیان مقیم خارج کشور به سمت بین‌المللی شدن در حرکت است.

پیشگامان حوزه حفاظت و احیا میراث‌فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان نیز گفت: خیران میراث‌فرهنگی از خانواده میراث به شمار می روند و پیشگامان حفاظت، ساماندهی و حراست میراث ملموس و ناملموس استان هستند.

سعید شاهرخی افزود: دارایی کرمان در بخش میراث‌فرهنگی متنوع و بی‌پایان بوده و قسمت میراث ملموس، ناملموس، منقول و غیرمنقول انجمن خیران، الگوی شایسته در حفظ و اشاعه میراث‌فرهنگی استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان بیان کرد: با حضور خیران میراث‌فرهنگی کرمان به جایگاه شایسته خود دراین حوزه خواهد رسید و کرمان در احیا و حفظ آثار تاریخی از طرف بخش خصوص پیشران بوده و شعار انجمن خیران با عنوان « شما یار دیار امروزید و یادگار ماندگار فردا » سرلوحه خیران استان کرمان است.

استان کرمان ۱۰ اثر ثبت جهانی و بیش از ۷۰۰ اثر ملی دارد؛ این درحالی است که هنوز آثار بسیاری شایسته ثبت ملی و حتی جهانی هستند.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

نظر شما