شناسهٔ خبر: 67782770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با افغانستان در حوزه‌های فرهنگی

صاحب‌خبر -
در بازدید هیئت دانشگاهی افغانستان از مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بر همکاری این نهاد با کشور افغانستان در حوزه‌های فرهنگی تاکید شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سعید خدیوی در حاشیه بازدید هیئت دانشگاهی افغانستان از مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جدی جهاددانشگاهی ناظر به نگاه نخبگانی با عموم مردم بوده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به فعالیت دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا اشاره و تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف افغانستان در حوزه رسانه است و جهاددانشگاهی آماده همکاری مشترک با افغانستان در این زمینه می‌باشد.

وی بیان کرد: مرکز تولید محتوای مجازی جهاددانشگاهی در خصوص آموزش و تربیت نیروی انسانی فعالیت می‌کند و مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی می‌تواند با آموزش‌های متعدد در این امر با کشور افغانستان همکاری کند.

خدیوی در ادامه یادآور شد: باتوجه به چنین ظرفیت‌هایی، می‌توانیم برای تربیت نیروی جوانان افغانستان و آرام کردن اذهان عمومی آن‌ها، با کمک یکدیگر همراهی و همکاری داشته باشیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی علاوه بر این موارد فرهنگی، دارای مجموعه‌های پژوهشی و گردشگری است و می‌تواند با تعریف حلقه‌های مشترک در این خصوص با کشور افغانستان همکاری کند.

فقه اسلامی، بهترین الگو برای جوامع است

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی بیان کرد: افرادی که در تاریخ سلطه دارند، به دنبال تحقق اهداف خود هستند و می‌خواهند بر کشورهای دیگه حکومت کنند، اما اشغال سیاسی و فرهنگی بسیار خطرناک‌تر از اشغال جغرافیایی است، لذا باید تلاش کنیم که افغانستان را در این خصوص یاری سازیم. در بعضی از کشورهای اسلامی اشغال سیاسی وجود دارد، اما دولت‌های مختلف در معرض اشغال فرهنگی قرار گرفته‌اند و برای تهاجم فرهنگی برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که جامعه را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که فقه اسلامی بهترین الگو برای جوامع است و تمامی موارد لازم برای یک جامعه سالم را در خود جای داده است. خانه «گفت‌وگو و اندیشه خانواده» بستر مناسبی است و در این حوزه باید تفاهم‌نامه‌های متعددی با افغانستان برقرار شود تا الگوی سوم خانواده و تربیت نیروی مناسب در کشور همسایه صورت گیرد.

در ادامه این نشست عبدالرحمن عزیزی، استاد دانشگاه جامی بیان کرد: جامعۀ افغانستان امروزه به منابع بشری کارآمد و با سواد نیاز مبرم دارد و در این زمینه مرکز جهاد دانشگاهی خراسان رضوی می‌تواند همکار و همیار خوبی برای مراکز علمی و دانشگاهی افغانستان باشد.

گفتنی است که در پایان این نشست مقر شد، تفاهم‌نامه‌ای برای این موضوع و تعاملات فرهنگی خراسان بزرگ و افغانستان صورت گیرد.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما