شناسهٔ خبر: 67782631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در هوای نینوا

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها |  گل گیران در بیجار  + فیلم

آیین «گ‌ل گیران» نمادی از عشق و محبت اهالی شهرستان بیجار استان کردستان به شهدای کربلاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری ‌آنلاین مراسم گل گیران مردم بیجار از مراسم تاریخی و کهن کردستانی‌هاست. این آیین نمادی از غربت شهدای واقعه عاشوراست و شاید هم بیش از آنکه نماد غربت شهدای کربلا و امام حسین(ع) باشد. نمادی از خاک آلودگی کودکان یتیم و اسیر کربلا باشد و مردمان این دیار غم خود را در عزای سالار شهیدان با گل هایی که بر سر و روی خود می‌مالند، نشان می ‌دهند و این بهترین شیوه برای نشان دادن اوج غم در این روز است.
بیجاری‌ها از دو هفته قبل از عاشورا به دشت‌های اطراف می‌روند و خاک رس مورد نیاز برای مراسم را جمع کرده، بعد از الک کردن در حسینیه‌ها ذخیره می‌کنند تا در شب عاشورا گل مخصوص مراسم را تهیه کنند.
آیین گل‌ گیران در روز عاشورای حسینی از ساعت ۹ صبح و با حضور مردم در خیابان‌ های شهر بیجار آغاز می‌شود. هر یک از هیئت‌های مذهبی بیجار به صورت جداگانه در خیابان‌های شهر گل‌های آماده شده را در مسیر قرار داده و اقشار مختلف مردم و زنجیر زنان با گل به سر مالیدن بار دیگر اوج علاقه و عشق خود به امام حسین(ع) به نمایش می ‌گذارند و اقشار حاضر در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه‌ زنان و طی مسیر عزاداری در خیابان‌های اصلی راهی حسینیه بیجار شده و نماز ظهر عاشورا را به جای می‌آورند.

فیلم مراسم گل گیران بیجار را ببینید:

بیشتر بخوانید:

آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | عزاداری زنانه ایلامی ‌ها + فیلم

نظر شما