شناسهٔ خبر: 67781943 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صرفه‌جویی ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق با پربازده شدن ۲۰ میلیون کولر آبی موجود

صرفه جویی ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق در کشور با تولید و جایگزینی حدود ۲۰ میلیون کولر آبی موجود با انواع پربازده (BLCD) محقق خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، اطلس سیستم سرمایشی مناسب برای کشور که توسط سازمان مسکن و شهرسازی تهیه شده نشان می‌دهد، به غیر از مناطق محدودی در کرانه دریای خزر و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان(مناطق با رنگ آبی کمرنگ و پررنگ)، سایر مناطق کشور(مناطق با رنگ قهوه ای کمرنگ و پررنگ) آمادگی کامل برای استفاده از سیستم های تبخیری(کولرهای آبی) را با توجه به شرایط آب و هوایی دارا هستند.

صرفه‌جویی ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق با پربازده شدن ۲۰ میلیون کولر آبی موجود

کولرهای گازی از جمله پر‌مصرف‌ترین وسایل برقی خانگی هستند،بنابراین در صورتی که نیازی به این نوع کولرها وجود ندارد از استفاده آنها خودداری کنید. در صورت ضرورت استفاده از این نوع کولرها که هزینة ‌سنگینی را نیز در بردارند، باید حتی الامکان در ساعات پیک مصرف برق از آنها استفاده نشود.

کولرهای گازی دارای درجة تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرم که بین ۲۴ تا ۲۶ درجة سانتیگراد است، باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجة دمای تنظیم شده، کولر به طور خودکار خاموش شود و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

اگر موتورهای حدود ۲۰ میلیون کولر آبی موجود در کشور پربازده شود و استاندارد آنها ارتقا یابد، حدود ۵۰۰۰ مگاوات در محل مصرف و ۱۰ هزار مگاوات در محل تولید صرفه جویی انرژی به همراه خواهد داشت و این در شرایطی است که ناتزاری انرژی کشور در حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات است.

الکتروموتورهای BLDC نصب شده بر روی کولرهای جدید بازدهی بیش از ۹۰ درصد دارند و این در حالی است که بازدهی موتورهای القایی قدیمی نصب شده روی کولرها کمتر از ۵۰ درصد بوده است. تا پیش از این دورریز برق مصرفی موتورهای القایی قدیمی زیاد بود، در حالیکه این مشکل در کولرهای پربازده تولیدی جدید حل شده و راندمان بالایی دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما