شناسهٔ خبر: 67781017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی اردبیل برای ثبت ملی معرفی ۳۲ اثر تاریخی و طبیعی اردبیل برای ثبت ملی

معاون میراث فرهنگی اردبیل از آماده ارسال شدن پرونده ۳۲ اثر طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان به وزارتخانه متبوع برای ثبت ملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

علیرضا دباغ عبداللهی گفت: این پرونده‌ها شامل هفت اثر غیر منقول، ۱۲ اثر فرهنگی ناملموس، ۶ اثر ملی طبیعی و هفت اثر منقول فرهنگی تاریخی است و با برنامه‌ریزی منسجم و تلاش همکاران علاقه‌مند و متخصص، از سراسر استان انتخاب شده‌است.
معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع اردبیل افزود پرونده‌ها تا آخر شهریور ماه باید به شورای ثبت ملی ارائه شود و یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حفظ آثار ملی حوزه‌های منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی است و در این راستا تهیه پرونده و ثبت آثار در فهرست آثار ملی اولین گام محسوب می‌شود.
به گفته او، استان اردبیل ۲ اثر مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و کاروانسرای سنگی صائین را در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد و ۹۰۵ اثر غیرمنقول شامل ۱۱۳ بنای تاریخی و ۷۹۲ محوطه تاریخی، ۷۸ اثر منقول تاریخی فرهنگی، ۷۲ اثر ناملموس فرهنگی و ۲۸ اثر طبیعی از استان اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
استان اردبیل با آثار تاریخی قابل تامل در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و به لحاظ جاذبه‌های میراث فرهنگی، جزو مقاصد اصلی گردشگران داخلی و حتی خارجی محسوب می‌شود.

نظر شما