شناسهٔ خبر: 67779268 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امسال نیازی به واردات گندم نداریم امسال نیازی به واردات گندم نداریم

مجری طرح گندم گفت: با توجه به افزایش خرید تضمینی گندم، امسال تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سهراب سهرابی گفت:بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی تا ساعت ۷ صبح امروز، هشت میلیون و ۵۴۷ هزارتن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۵۰.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

سهرابی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۱۱۷ میلیون تن معادل ۱۵ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۸۲۱ میلیون تن معادل ۴۹ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۴۵۶ میلیون تن و معادل ۱۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

او درباره پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: تاکنون ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهادکشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۹۷ هزار تن، فارس ۸۰۰ هزار تن، کرمانشاه ۶۸۰ هزار تن، خراسان رضوی ۴۸۷ هزار تن و کردستان ۴۶۱ هزار تن می‌باشد.

او گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.

سهرابی مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم را لطف و عنایت خداوند متعال، شرایط دمایی و بارندگی مناسب در فصل بهار، تلاش و کوشش کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح جهش تولید دیمزارها و آموزش کشاورزان برشمرد.

او گفت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، امسال تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

مجری طرح خودکفایی گندم، بار دیگر بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید کرد و گفت: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی دولتی خرید تضمینی عرضه کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

نظر شما