شناسهٔ خبر: 67787141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پیش بینی خرید تضمینی ۵۳۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی - اکونیوز

اقتصاد ایران: تبریز-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به ۵۳۰ هزار تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کرامتی در آئین شکرگزاری و جشن برداشت گندم شهرستان هشترود با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی از مرز ۱۱۰ هزار تن گذشت گفت: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه حدود یک میلیون هکتار آن کشت می‌شود و حدود ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلاتی نیز در آذربایجان شرقی تولید می‌شود که ارزش آن حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید، ارزش تولید و میزان صادرات محصولات کشاورزی از استان‌های برتر کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۳ درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در آذربایجان شرقی حدود ۶۰ هزار هکتار مساحت اراضی گندم آبی است و ۴۱۰ هزار هکتار نیز مساحت اراضی گندم دیم استان است که در این اراضی حدود ۶۷۰ هزار تن گندم تولید می‌شود.

کرامتی گفت: بیشترین میزان تولید گندم و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان شرقی به شهرستان هشترود اختصاص دارد و باید گفت این شهرستان انبار غله آذربایجان شرقی است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود در سال جاری میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به ۵۳۰ هزار تن برسد که این میزان در سال قبل ۴۲۷ هزار تن بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توزیع ۲ هزار و ۲۰۰ تراکتور در سال قبل در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۸۷ تراکتور و بیش از ۱۰۰ دستگاه کمباین در سطح استان توزیع شد که در مجموع سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱۰۲ دستگاه کمباین به شهرستان هشترود اختصاص پیدا کرد که یک عملکرد فوق العاده بود. در زمینه جذب بذر اصلاح شده و کود دیم نیز شهرستان هشترود بیشترین میزان جذب را دارد.

کرامتی با اشاره به عملکرد خوب آذربایجان شرقی در طرح کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها گفت: در کشاورزی قراردادی تعهد ما حدود ۵۰۰ هزار هکتار است که تا امروز ۳۴۰ هزار هکتار اجرا کرده‌ایم و در این زمینه رتبه یک کشور را داریم. در طرح جهش تولید در دیمزارها نیز سطح تعهد بیش از ۶۰۰ هزار هکتار است که سال قبل رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عنوان مدیر نمونه کشوری در این طرح انتخاب شد چرا که بالاترین میزان سطح کشت در این طرح را داشتیم و در سال جاری نیز بیشترین میزان را تحت اجرای این طرح قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: در سال گذشته میزان تعهد ما برای گیاهان دارویی ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت بود که موفق شدیم ۶ هزار هکتار از اراضی را به گیاهان دارویی اختصاص دهیم و در سال جاری نیز این میزان به ۷ هزار ۵۰۰ رسیده است چرا که محصول ارزشمندی است و می‌تواند در مقابله با خشکسالی نیز مؤثر باشد.

نظر شما