شناسهٔ خبر: 67777269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجری طرح ملی گیاهان دارویی:

دستاورد علمی، نویدبخش توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است

تهران- ایرنا- مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: دستاوردهای علمی وزارتخانه متبوع در اصلاح و اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی به ثمر نشست و این دستاورد نویدبخش توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسین زینلی از ثبت و معرفی دو ژنوتیپ آویشن دنایی توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبرداد و افزود: دو ژنوتیپ آویشن دنایی با نام‌های رایحه و شمیم توسط علی‌ اشرف جعفری عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ارائه و در یکصد و پنجمین جلسه کمیته معرفی رقم مورد تایید قرار گرفت.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از ویژگی‌ های ژنوتیپ رایحه می‌توان به مواردی از جمله سازگاری وسیع آن به مناطق معتدل و سرد کشور اشاره کرد و اظهارداشت: این رقم دیررس و دارای عملکرد سرشاخه ۲۰۳۹ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۱.۹۵ درصد، تولید اسانس ۴۴ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۷۰ درصد با تولید تیمول ۳۰.۸ کیلوگرم در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رقم شمیم نیز متوسط‌ رس بوده و دارای سازگاری وسیع به مناطق معتدل و سرد کشور است که دارای عملکرد سرشاخه ۱۷۸۰ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۲.۱۰ درصد، تولید اسانس ۴۲.۳ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۶۹ درصد و عملکرد تیمول ۲۸.۳ کیلوگرم در هکتار می‌باشد.

زینلی افزود: برخی از ژنوتیپ‌ های گیاهانی مثل رازیانه، ماریتیغال، گل محمدی و سایر گیاهان نیز در سنوات گذشته مورد تایید واقع شده و معرفی شده‌اند و بسیاری از گونه‌های دیگر در دست انجام فرآیندهای قانونی ثبت و بررسی قرار دارند.

نظر شما