شناسهٔ خبر: 67776562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافق فیلیپین و چین بر سر یک جزیره مورد مناقشه

تهران– ایرنا– دولت فیلیپین اعلام کرد بر سر جزیره «توماس شول دوم» (Second Thomas Shoal) مورد مناقشه با چین به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر افزود: دولت فیلیپین یکشنبه شب (دیشب به وقت محلی) اعلام کرد که این کشور با چین به توافقی دست یافت که امید می‌رود به تقابل در منطقه به شدت مورد مناقشه «شول» واقع در «دریای جنوبی چین» پایان دهد.

این گزارش می افزاید: فیلیپین جزیره توماس شول دوم را به تصرف خود در آورده اما چین ادعای مالکیت آنرا داشته و با شدت گرفتن درگیری‌های خصومت آمیز ببین دو طرف بیم آن می رفت تا آمریکا بعنوان متحد فیلیپین در این جریان مداخله کند.

آسوشیتدپرس گزارش داد: این توافق حیاتی پس از چندین ملاقات بین دیپلمات‌های فیلیپینی و چینی در مانیل و تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک با هدف ایجاد سازوکار قابل قبول دوجانبه بر سر منطقه شول بدون ادعای اراضی از سوی هریک از طرفین حاصل شد.

توافق فیلیپین و چین بر سر یک جزیره مورد مناقشه

با تایید این توافق از سوی دو مقام فیلیپینی آگاه به این مذاکرات به خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ وزارت خارجه فیلیپین در مانیل در بیانیه ای خلاصه و بدون اشاره به جزئیات این توافق اعلام کرد: دو طرف بر لزوم ادامه کاهش تنش در دریای جنوبی چین و رفع اختلافات از طریق مذاکره و رایزنی ادامه داده و پذیرفتند که این توافق به مواضع یکدیگر در دریای چین جنوبی لطمه‌ای وارد نسازد.

به گزارش ایرنا، جزیره صخره ای «توماس شول دوم» که در فاصله ۱۹۴ کیلومتری استان جزیره ای «پالاوان» فیلیپین واقع است، علاوه بر فیلیپین مورد ادعای کشورهای چین، تایوان و ویتنام نیز هست.

فیلیپین در سال ۱۹۹۹ میلادی به طور عامدانه کشتی «سیِرا مادره» (Sierra Madre) را در جزیره «توماس شول دوم» به گل نشاند تا ادعاهای خود نسبت به آب‌های مورد مناقشه در اطراف آن را تقویت کند و از آن زمان گروه کوچکی از ملوانان را در آنجا حفظ کرده است.

اختلاف و تنش‌ها در آبراه مورد مناقشه بین فیلیپین و چین در سال گذشته به خشونت تبدیل شده است، به طوری که یک سرباز فیلیپینی ماه گذشته در یک درگیری انگشت خود را از دست داد. مانیل مدعی است که این اتفاق بر اثر «دور زدن عمدی یک کشتی گارد ساحلی چین با سرعت بالا» رخ داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما