شناسهٔ خبر: 67764269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش فیلیپین برای اتکای به خود در مناقشات دریایی با چین

تهران- ایرنا- فیلیپین به تازگی پیشنهاد آمریکا برای کمک به عملیات دریایی‌اش در جزیره «توماس شول دوم» را رد کرده و به دنبال اتکای به خود در این اقدام و مدیریت مناقشات دریایی با چین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، مقام‌های امنیتی مانیل روز یکشنبه گفتند که با وجود پیشنهاد ایالات متحده برای کمک، فیلیپین به تنهایی به یک کشتی مستقر در دریای جنوبی چین دوباره غذا و آذوقه ارسال خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که ایالات متحده آنچه لازم باشد انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که متحدش قادر به تامین کشتی «سیِرا مادره» (Sierra Madre) در جزیره «توماس شول دوم» است.

فیلیپین به طور عامدانه در سال ۱۹۹۹ این کشتی را در جزیره نامبرده به گل نشاند تا ادعاهای خود نسبت به آب‌های مورد مناقشه در اطراف آن را تقویت کند و از آن زمان گروه کوچکی از ملوانان را در آنجا حفظ کرده است.

ادواردو آنو، همتای فیلیپینی جیک سالیوان، روز یکشنبه گفت که تامین مجدد کشتی یک عملیات فقط فیلیپینی خواهد ماند.

آنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر نیازی به دخالت مستقیم نیروهای آمریکایی در مأموریت تامین مجدد نیست، اگرچه فیلیپین از حمایت ایالات متحده قدردانی می‌کند.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که فیلیپین پیشنهادهای ایالات متحده برای کمک به عملیات خود در دریای جنوبی چین را رد کرده است.

تلاش فیلیپین برای اتکای به خود در مناقشات دریایی با چین

تنش‌ها در آبراه مورد مناقشه بین فیلیپین و چین در سال گذشته به خشونت تبدیل شده است، به طوری که یک سرباز فیلیپینی ماه گذشته در یک درگیری انگشت خود را از دست داد. مانیل مدعی است که این اتفاق بر اثر «دور زدن عمدی یک کشتی گارد ساحلی چین با سرعت بالا» رخ داده است.

سخنگوی ارتش فیلیپین روز یکشنبه در بیانیه‌ای جداگانه عنوان کرد که این کشور قبل از مداخله خارجی در مأموریت‌های خود، تمام ابزارهایش را به کار خواهد گرفت.

مانیل و واشنگتن یک معاهده دفاع متقابل در سال ۱۹۵۱ امضا کردند که در صورت حمله مسلحانه علیه نیروها، کشتی‌های عمومی یا هواپیماهای فیلیپین در دریای جنوبی چین قابل اجرا می‌شود. مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور این کشور مدعی تعهد آهنین خود برای کمک به فیلیپین شدند.

به تازگی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است که تایوان باید در قبال دریافت حمایت نظامی هزینه آن را پرداخت نماید.

وی در گفتگو با بلومبرگ در ماه گذشته میلادی بیان کرد: می‌دانید، ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان چیزی به ما پرداخت نمی‌کند. من فکر می‌کنم، تایوان باید هزینه دفاعی را به ما بپردازد.

به دنبال این اظهارات ترامپ که در ماه ژوئن صورت گرفته و هفته گذشته منتشر شد، وزیر امور خارجه تایوان گفت: تایپه برای دفاع از خود در برابر چین باید روی خودش حساب کند.

این مساله می‌تواند محرک اصلی فیلیپین برای انجام عملیات تامین مجدد کشتی در جزیره توماس شول دوم باشد.

نظر شما