شناسهٔ خبر: 67775944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک از دو راهی دموکراتها گزارش می دهد

جمهوریخواه حریص در برابر هریسِ دموکرات!/ روایت نظرسنجی ها از وضعیت شکننده کامالا

پس از کناره گیری «جو بایدن» از ادامه رقابتهای ریاست جمهوری آمریکا، حزب دموکرات شرایط سخت و دشواری برای پیروزی بر ترامپ خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین الملل تابناک، پس از اولین مناظره صورت گرفته گرفته میان «جو بایدن» از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» از حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عملکرد او برای ادامه رقابتها زیر سوال رفته بود.

اگرچه کناره گیری او از ادامه رقابتها ریسک بالایی برای حزب دموکرات داشت ولی ظاهرا شکست او توسط حزب مسجل تصور می شد.

بر این اساس این نگرانی میان طرفداران او از جامعه مدنی، حامیان مالی و اعضای ارشد حزب دموکرات به وجود آمده بود.

در این راستا شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از برخی اعضای دموکرات کنگره آمریکا گزارش داده بود که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین و «نانسی پلوسی» رئیس سابق کنگره آمریکا، درباره آینده نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ محرمانه گفتگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اوباما و پلوسی نگرانی خود را از دشواری شکست دادن دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه بدون این که مشخص کنند چه باید کرد، ابراز داشتند.

نانسی پلوسی هم از جو بایدن خواسته بود در تصمیم خود برای ماندن در رقایت‌های انتخاباتی تجدیدنظر کند.

این گزارش سی‌ان‌ان در حالی منتشر شده بود که هر روز به تعداد نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا که خواستار کناره‌گیری «جو بایدن» از صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور هستند، افزوده شده بود. در کنار نانسی پلوسی و باراک اوباما افراد سرشناس دیگر حزب دموکرات، از جمله چاک شومر رهبر سناتورهای دموکرات نیز خواستار انصراف بایدن شده بود.

تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا از جو بایدن خواسته بودند صحنه رقابت‌های ریاست جمهوری را به شخص دیگری واگذار کند. بعضی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا به صراحت از بایدن خواسته‌ بودند از سمت نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کند.

نهایتا بایدن با انتشار یک بیانیه از ادامه رقابتها کناره گیری کرد. این کناره گیری تحت فشار، از طرف بایدن نوعی خیانت حزبی نیز ارزیابی شده بود. در این راستا، دو منبع مطلع آمریکایی درباره افزایش فشارها برای انصراف او از انتخابات به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته بودند «رئیس‌جمهور جو بایدن در حالی که با بزرگترین بحران زندگی سیاسی‌اش روبرو می‌شود، احساس می‌کند توسط بسیاری از دموکرات‌ها از جمله برخی از رهبران ارشد آسیب دیده و به او خیانت شده است».

 پس از کناره گیری، بایدن حمایت خود از نامزدی «کامالا هریس» معاون خود را ابراز کرد. او همچنین در تماس‌های خود با مقامات و چهره‌های مختلف حزب دموکرات برای جلب حمایت آنها از نامزدی کامالا هریس را شروع کرده است. در این راستا کاخ سفید اعلام کرد که او با شماری از اعضای کنگره، فرمانداران ایالت‌ها و حامیان مالی حزب دموکرات به صورت تلفنی رایزنی کرده است.

متعاقبا روسای همه ۵۰ ایالت آمریکا از نامزدی کامالا هریس به جای بایدن حمایت می‌کنند. گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا که یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی بایدن بود نیز گفته است که هیچ فردی بهتر از کامالا هریس برای مقابله با ترامپ وجود ندارد.

 با وجود این، برخی افراد شاخص حزب دموکرات از جمله «نانسی پلوسی» خواهان روند دموکراتیک و طی شدن روند داخلی حزب دموکرات برای انتخاب نامزد حزب دموکرات شدند. روندی که باید تا ماه اینده میلادی (ماه اوت) بتواند نامزد نهایی را معرفی کند.

شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با تابناک در این زمینه معتقد است: بایدن از هریس به عنوان نامزد احتمالی دموکرات ها حمایت کرده است، اما این کافی نیست. این کنوانسیون دموکرات در ماه اوت است که باید رسما هریس را نامزد کند، اختلاف نظر زیادی وجود خواهد داشت. بسیاری از دموکرات ها معتقد نیستند که هریس دارای ویژگی ها و تجربه لازم برای ریاست جمهوری است. بنابراین، در تئوری، این امکان وجود دارد که شخص دیگری نامزد شود. با این حال، به دلیل نژاد هریس (پدر سیاه پوست) و قومیت (مادر هندی)، جایگزین کردن او با یک مرد سفیدپوست دشوار است. تنها جایگزین ممکن یک مرد سیاه پوست است.

وی در خصوص این روند نیز معتقد است: خروج بایدن کار دموکرات ها را دشوارتر می کند. بایدن با شرکت در انتخابات مقدماتی مختلف و رقابت با دیگر نامزدهای احتمالی نامزدی را به دست آورد. اما هریس این روند را طی نکرده است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که برخی از دموکرات‌ها خواهان برگزاری کنوانسیون آزاد باشند و همچنین از هریس بخواهند که بحث‌های مختلفی را با دیگر رقبای بالقوه انجام دهد. کل این روند می تواند دموکرات ها را تضعیف کند. مسلماً این بدان معناست که دموکرات ها به جای تمرکز بر ترامپ، مشغول چالش ها و اختلافات داخلی خود باشند.

با وجود این، منابع آگاه به رویترز گفته اند که سران روسای حزب دموکرات از کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کنند.

حال پرسش این است که «کامالا هریس» توان شکست دادن ترامپ را خواهد داشت؟ برخی معتقدند «هریس» کاریزمای بایدن را ندارد ولی توان جذب آرای بیشتری از میان رنگین پوستان و اقلیتها قومی داشته باشد. برخی نیز موفقیت او را منوط به انتخاب معاون او می کنند؛ معاونی سفید پوست که بتواند آرای ایالتهای کلیدی و چرخشی را جذب خود کند.

با وجود این نظرسنجی انجام شده توسط کمپین دموکراتها قبل از کناره گیری بایدن، نشاندهنده وضعیت شکننده «هریس» است.

شبکه ان بی سی نیوز با انتشار جدولی نتایج این نظرسنجیها را منتشر کرده است که نشان دهنده اختلاف کم هریس با بایدن در رقابت با ترامپ است. هرچند که در هر نظرسنجی وضعیت هریس اندکی بهتر است.

طبق نظرسنجی شبکه ان بی سی نیوز، در رقابت بایدن با ترامپ او ۴۳ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس ۴۵ درصد و ترامپ ۴۷ درصد آرا را کسب کردند.

طبق نظرسنجی شبکه ان سی بی اس، در رقابت بایدن با ترامپ او ۴۷ درصد و ترامپ ۵۲ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس ۴۸ درصد و ترامپ 51 درصد آرا را کسب کردند.

طبق نظرسنجی شبکه فاکس نیوز، در رقابت بایدن با ترامپ او ۴۸ درصد و ترامپ ۴۹ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس ۴۸ درصد و ترامپ ۴۹ درصد آرا را کسب کردند.

طبق نظرسنجی NPR/PBS/Marist، در رقابت بایدن با ترامپ او ۵۰ درصد و ترامپ ۵۰ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس۵۰ درصد و ترامپ ۴۹ درصد آرا را کسب کردند.

حال باید دید حزب دموکرات بر نامزدی «هریس» اجماع خواهد کرد و او نیز با انتخاب یک معاون خواهد توانست آرای ایالتهای کلیدی و چرخشی را معطوف خود کند یا حزب دموکرات روند انتخاب داخلی را دنبال خواهد کرد؛ روندی که زمان را به ضرر آنها و به نفع ترامپ رقم خواهد زد و کار را دشوار خواهد کرد.

نظر شما