شناسهٔ خبر: 67774221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلپین با فرانسه، کانادا و نیوزیلند پیمان نظامی امضا می‌کند

تهران– ایرنا– فیلیپین که طی هفته‌های گذشته یک پیمان نظامی با ژاپن به امضا رساند با توجه به تغییر و تحولات اخیر در آمریکا و چشم‌انداز نامطمئن حمایت‌های واشنگتن در این بخش از جهان، درصدد تحکیم پیمان‌های نظامی با دیگر قدرت‌های جهان نظیر فرانسه، کانادا و نیوزیلند برآمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز از مبدا مانیل گزارش داد: ژیلبرتو تئودورو (Gilberto Teodoro) وزیر دفاع فیلیپین روز دوشنبه (امروز به وقت محلی) اعلام کرد که این کشور بدنبال توافق های دسترسی متقابل قوا با طرف‌های کانادا، فرانسه، نیوزیلند و دیگر کشورها است.

بنابر توافق جدید که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵میلادی به امضا رسد، قوای این کشورها می‌توانند در قلمروی فیلیپین و بالعکس عملیات نظامی انجام دهند.

وزیر دفاع فیلیپین در این باره به شبکه خبری فلیپینی «ای‌ان‌سی» (ANC) گفت: این اوج ائتلاف دفاعی خواهد بود.

رویترز افزود: فیلیپین و ژاپن در اوایل ماه جولای یک توافق نظامی به امضار رساندند که برای نخستین بار به قوای هر دو طرف اجازه برگزاری رزمایش در خاک دو کشور می دهد. این توافق در مواجهه با افزایش اقدامات چین در منطقه صورت گرفت؛ پکن مدعی مالکیت تقریبا تمامی منطقه دریای جنوبی چین است و حکم دادگاه لاهه در سال ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه ادعاهای پکن مبنای قانونی ندارد را رد می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش داد: کانادا، فرانسه و نیوزیلند از ادعای فیلیپین بر حاکمیت حوزه ۲۰۰ مایل دریایی از جمله منطقه اقتصادی آن حمایت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، درحالی فیلیپین و دیگر کشورهای منطقه اکنون بدنبال حمایت و توافق‌های نظامی با سایر کشورهای جز آمریکا هستند که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تازگی در مورد تایوان اعلام کرده بود که این کشور باید هزینه حمایت های نظامی آمریکا در قبال چین را بپردازد.

ترامپ در گفت‌وگو با بلومبرگ در ماه گذشته میلادی دراین مورد گفته بود: می‌دانید، ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم، تایوان چیزی به ما پرداخت نمی‌کند؛ من فکر می‌کنم، تایوان باید هزینه دفاعی را به ما بپردازد.

دراین راستا فیلیپین نیز به تازگی پیشنهاد آمریکا برای کمک به عملیات دریایی‌اش در جزیره «توماس شول دوم» را رد کرده و به دنبال اتکای به خود در این اقدام و مدیریت مناقشات دریایی با چین است.

نظر شما