شناسهٔ خبر: 67774123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴؛

رزمایش امداد و نجات دریایی؛ از اطفاء حریق در دریای خزر تا رژه یگانها

رشت- ایرنا - رزمایش مرکب امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با ابتکار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و با همت همه ارگانهای دریایی حاضر در دریای خزر در قالب چند عملیات مختلف اعم از اطفای حریق دریایی توسط تیم‌های امدادی ایران و روسیه، امداد هوایی توسط بالگرد AB-۲۱۲، تیراندازی شناورهای شرکت کننده به اهداف دریایی، نجات و امنیت دریایی و رژه دریایی یگان‌های شرکت کننده امروز در سواحل گیلان اجرایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از قرارگاه رسانه‌ای رزمایش مرکب امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴، در نخستین مرحله این عملیات امروز عملیات اطفای حریق در دریای خزر اجرایی شد.

 سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در این رابطه از اجرای عملیات اطفای حریق در دریای خزر در جریان برگزاری رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ توسط یگان‌های شناور و پروازی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه خبر داد.

ناخدایکم عباس حسنی اظهار کرد: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با حضور نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه، یگان‌های شناور و پروازی این کشورها و براساس برنامه از پیش تعیین شده عملیات اطفاء حریق و نجات کارکنان آسیب دیده و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری را انجام دادند.

به گفته وی، در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست و جو قرار گرفت و سپس ناو موشک انداز "سپر" شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفاء حریق اعزام کرد.

وی تصریح کرد: نیروهای عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با فرود آمدن از هوا و سطح برروی عرشه شناور عملیات امداد رسانی به آسیب دیدگان و انتقال آنها به مراکز درمانی را انجام داده و نیروهای شرکت کننده در رزمایش، نسبت به اجرای عملیات اطفاء حریق کشتی سانحه دیده اقدام کردند؛ در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.

 اجرای عملیات امداد هوایی توسط بالگرد AB-۲۱۲

در ادامه برگزاری رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ یگان‌های پروازی ایران عملیات امداد هوایی توسط بالگرد AB-۲۱۲ در دریای خزر اجرا و مصدومان از شناور دچار حریق شده به بالگرد به مراکز درمانی در ساحل منتقل شدند.

 در دومین مرحله از رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ که با حضور نیروهای دریایی ایران و روسیه یگان‌های شناور و پروازی دو کشور براساس سناریوی از پیش تعیین شده درحال برگزاری است پس از عملیات اطفاء حریق و رفع صدمات ایجاد شده در شناور تجاری انتقال مصدومان به ساحل توسط بالگرد AB-۲۱۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

ناخدایکم ستاد عباس حسنی در توضیح این عملیات گفت: پس از ارسال پیام اضطراری کشتی دچار حریق شده نخست منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست و جو قرار گرفت و سپس ناو موشک انداز "سپر" ماموریت یافت شناورهای مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات اطفاء حریق اعزام کند و مصدومان توسط بالگرد و قایق‌های نجات برای ادامه مراحل درمان به ساحل منتقل شدند.

تیراندازی شناورهای شرکت کننده در رزمایش به سمت اهداف دریایی

در مرحله سوم از رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر امروز یگان‌های شناور جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای ماموریت در دریایی خزر حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند.

 سخنگوی رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ در این رابطه افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور شرکت کننده در رزمایش به سر فرماندهی ناو موشک انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» و با استفاده از سلاح‌های تعیین شده به منظور ارتقای سطح مهارت کارکنان در برقراری امنیت به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد تمرین صورت بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردها و پهپادهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.

وی اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ارتقاء دیپلماسی دفاعی و آمادگی رزمی مبتنی بر همکاری‌های بین‌المللی را از جمله مهمترین اهداف این رزمایش اعلام کرد و افزود: ایجاد همگرایی و هماهنگی در اقدامات مشترک بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر جهت تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش، دستیابی به یک روش مورد پذیرش طرفین جهت طراحی و اجرای رزمایش‌های مرکب آینده و مشارکت نیروهای نظامی در تعمیق روابط دوستانه را در این رزمایش دنبال می‌کنیم.

ناخدایکم ستاد حسنی، خطر بروز سوانح دریایی و ایجاد شرایط مخاطره‌آمیز برای شناورها و خدمه آنان را یکی از دغدغه‌های همیشگی کشورهای دارای مرزهای آبی دانست و گفت: دولت‌های ساحلی در طول تاریخ سعی خود را جهت فراهم نمودن امکانات لازم برای کمک به شناورهای صدمه‌دیده و کارکنان آنان به‌کار بسته‌اند تا علاوه بر حفظ وجهه بین‌المللی و تثبیت خود در جامعه دریایی جهانی موجب تقلیل سوانح جانی و مالی در عرصه بین‌المللی دریاها شوند.

وی ادامه داد: این رزمایش در راستای تأمین ایمنی کشتیرانی و با توجه به لزوم انجام تمرینات نوبه‌ای برای افزایش سطح هماهنگی‌ها و کاهش مدت‌زمان عملیات نجات کشتی‌ها اجرا خواهد شد تا عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران را در تأمین امنیت دریایی در ابعاد مختلف به جهانیان ارائه کند.

اجرای موفقیت آمیز تمرین عکسبرداری هوایی (Photo Ex)

سخنگوی رزمایش امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر از اجرای موفقیت آمیز تمرین عکسبرداری هوایی (Photo Ex) و  اجرای صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی توسط یگان‌های شرکت‌کننده در این رزمایش مرکب خبر داد.

ناخدایکم ستاد حسنی افزود: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه توسط بالگردها و پهپادهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

نظر شما