شناسهٔ خبر: 67773802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس خانه صمت استان مطرح کرد

چند مطالبه اقتصادی در استان قزوین از رئیس دولت چهاردهم

مهسا گنجه‌فرد

رئیس خانه صمت استان قزوین گفت: باتوجه به موقعیت قزوین پنج طرح کلان و زیرساختی استانی که دارای منافع استراتژیک برای کشور نیز است را می‌توان مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

علی محمد زمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مطالبات فعالان اقتصادی قزوین از رئیس‌ دولت چهاردهم اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی قزوین و از آنجایی که این استان در کریدور شمال و جنوب، شرق و غرب کشور قرار دارد برای تسهیل‌گری در حوزه تولید و رفاه حال شهروندان پنج طرح کلان و زیرساختی استانی که دارای منافع استراتژیک برای کشور نیز است را می‌توان مطرح کرد.

وی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها مترو یا سیستم ریلی سریع‌السیر برقی هشتگرد ـ قزوین، طرح دیگر فرودگاه قزوین است که با توجه به حجم تولیدات استان به ویژه تولید بالای محصولات کشاورزی، با رویکرد فرودگاه باری برای آن در نظر گرفته شده البته حمل‌ونقل مسافر هم در این طرح گنجانده شده است.

رئیس خانه صمت استان قزوین بیان کرد: سومین طرحی که با توجه به موقعیت قزوین مطرح شده طرح «هاب لجستیک» است که پارک لجستیک یا دهکده باربری هم از آن یاد می‌شود، این طرح درواقع یک پایانه حمل و نقل است که سازمان‌دهی، تفکیک و توزیع حمل و نقل کالا از قزوین به داخل و خارج کشور را عملیاتی می‌کند.

وی تصریح کرد: طرح چهارم طرح «بندر خشک» است که با توجه به موقعیت چهاراه کریدور شمال و جنوب قزوین پیشنهاد شده، بندر خشک از دریا فاصله دارد و پایانه‌ای است که محموله‌های منتقل شده توسط کشتی در اینجا قرار می‌گیرد و با راه‌آهن یا جاده به نقاط دیگر منتقل می‌شود.

زمانی خاطرنشان کرد: طرح پنجم هم طرح «منطقه ویژه اقتصادی شهرصنعتی البرز» است، قزوین با توجه به قوانین مناطق، نزدیکی به بزرگراه، گمرک و ریل راه آهن ظرفیت ایجاد این منطقه را دارا است، درواقع تحقق این طرح‌های راکد مطالبه جدی ما فعالان اقتصادی از دولت منتخب است و انتظار داریم از بایگانی شدن این طرح‌های جامع و کلان در قفسه‌های کتابخانه‌ها جلوگیری شود، هرچند در مورد هر یک برخی استانداران اقداماتی پراکنده انجام داده‌اند اما این طرح‌های ملی نیازمند اقدام جدی از سوی دولت است.

مزایای اجرای متروی قزوین به هشتگرد

وی ادامه داد: طرح مترو در دولت دهم به تصویب رسید و  مصوبه هیأت دولت دارد آن زمان اعتباری هم برای آن در نظر گرفته شد؛ که در صورت اجرای مترو (قطار سریع‌السیر برقی) طول سفر از قزوین به تهران ۴۵ دقیقه خواهد شد و این پروژه برای یازده استان ۸ استان شمال و شمال غرب و استان‌های البرز و تهران قابل بهره‌برداری و دارای مزیت‌های بسیاری است.

زمانی گفت: در صورت راه‌اندازی متروی قزوین ـ هشتگرد، شهروندان تمامی استان‌هایی که با وسایل نقلیه شخصی یا عبوری از قزوین عبور می‌کنند می‌توانند در قزوین متوقف شوند و برای سفر به تهران از مترو استفاده کنند؛ این طرح در صورت تحقق در کاهش بار ترافیک اتوبان قزوین- تهران اثربخش است و ۴۰ درصد صرفه‌جویی در سوخت خواهد داشت.

وی افزود: رونق گردشگری، حفظ محیط زیست، جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی، جلوگیری از سکونتگاه‌های ناخواسته، جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد رونق اقتصادی برای بسیاری از حوزه‌های تولیدی از دیگر مزیت‌های این طرح است که از رئیس‌جمهور منتخب انتظار داریم اجرای آن‌ها را در اولویت برنامه‌های ملی قرار دهد.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: متأسفانه شهروندان قزوینی هزینه‌های «کلان‌شهرها» را پرداخت می‌کنند ولی از فرودگاه، هتل، دسترسی سریع به تهران و بسیاری از خدمات دیگر محروم هستند، امیدواریم رئیس‌جمهور جدید این مطالبات را در اولویت برنامه‌ریزی و تأمین اعتبار قرار دهد.

وی بیان کرد: شهید رئیسی در دور دوم سفرهای استانی خود قرار بود به استان قزوین سفر کنند با این شرایط انتظار داریم با استقرار دولت چهاردهم، قزوین جزو اولین استان‌هایی باشد که در برنامه سفرهای هیأت دولت قرار می‌گیرد تا حقی از این استان تضییع نشود.

استان قزوین سه چالش اساسی دارد

عضو هیئت رئیسه خانه صمت کشور تصریح کرد: قزوین سه مشکل اساسی دارد و یکی از این چالش‌ها موضوع آب است؛ متأسفانه استان قزوین جزو استان‌های پرتنش آبی است و از نظر بارش باران هم جزو استان‌های کم‌بارش محسوب می‌شود، از این روی در زمینه موضوع آب به شدت در قزوین بحران وجود دارد؛ انتظار می‌رود دولت چهاردهم مسئله تأمین آب قزوین را با جدیت در دستور کار قرار دهد، در حال حاضر در برنامه‌ریزی‌ها، سهمیه آب قزوین کاهش یافته و به تهران انتقال داده می‌شود که امیدواریم این موضوع هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: چالش دیگر استان قرار داشتن شرکت توزیع برق قزوین در زیرمجموعه برق منطقه‌ای زنجان است؛ در این مدت ۲۰ سالی که از استان شدن قزوین می‌گذرد برق زنجان نسبت به گذشته بسیار رشد کرده و توسعه یافته است در حالی که شرکت توزیع برق قزوین همچنان ضعیف است و قادر به تأمین برق استان نیست تا آنجایی که توان برق‌رسانی به کارخانه‌های جدید و یا طرح‌های توسعه‌ای استان را ندارد.

رئیس خانه صنعت استان قزوین بیان کرد: قزوین که زمانی از اولین راه آهن مدرن کشور برخوردار بوده و جزو اولین استان‌هایی بوده که راه‌آهن در آن ایجاد شده است متأسفانه امروز همچنان از داشتن اداره کل بی‌بهره و تابع راه‌آهن شمال است که به هر حال در این زمینه نیز دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم.

وی افزود: مطالبات حوزه اقتصادی استان قزوین موضوعات کلان هستند و باید در مرکز برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود بنابراین با توجه به اهمیت این موارد از مسئولان کشوری درخواست می‌کنیم مطالبات مردم استان را در اولویت برنامه‌ریزی‌های دولت چهاردهم قرار دهند زیرا تحقق آن‌ها نه تنها برای استان قزوین بلکه برای کشور حیاتی و الزامی است و امیدواریم اجرایی شوند.

زمانی در پایان گفت: متأسفانه در استان قزوین اغلب مدیران یا برای کسب رزومه و یا گذران ایام اواخر خدمت متصل به بازنشستگی منسوب می‌شوند که منجر به پرداختن به روزمرگی هاست و فاقد نشاط کاری و عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه استان و پرداختن به امور زیر بنایی مذکور است که عقب ماندگی مزمن استان را در پی دارد بنابراین انتظار می‌رود رفع این مشکل در دولت منتخب جدی تلقی شود و مدیران بر اساس شایسته‌سالاری منصوب شوند، مدیرانی که از توانمندی اجرای طرح‌های کلان در استان، آگاهی از رفع نیازها و موانع اقتصادی و حل جدی مشکلات صنعت و تجارت استان برخوردار باشند.

انتهای پیام

نظر شما