شناسهٔ خبر: 67773175 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزانه چهار نفر از غرق‌شدگی در دریای خزر نجات می‌یابند

ساری-ایرنا- واکاوی داده های آماری کمیته پیشگیری و کاهش غریق در سواحل دریای خزر در مازندران نشان دهنده آن است عملکرد ناجیان غریق این کمیته و همچنین انجام یکسری اقدامات زیرساختی نظیر شناسایی نقاط حادثه خیز منتج به آن شده در مدت ۲ ماه اخیر ۲۳۲ نفر یعنی به طور میانگین روزانه چهار نفر از غرق شدن نجات یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در راستای اجرای طرح پیشگیری و کاهش غریق در ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندران طرح سالمسازی دریا از خرداد ماه با استقرار امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر و نیز مشارکت ناجیان غریق آغاز شده است تا در این زمان که اوج سفرهای تابستانی و حضور مسافران است از بروز غریق در دریا جلوگیری شود.

شمار مغروغین در دریای مازندران طی خرداد و تیر ماه امسال درحالی یک نفر است که طبق آمار رسمی پزشکی قانونی استان در خرداد ماه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ غرق شدگی را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۸، ۱۲ نفر، سال ۱۳۹۹، ۲۴ نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ نفر از هموطنان جانشان را در دریا از دست دادند.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در مدت ذکر شده در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح‌های سالمسازی) غرق شدند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

برای کاهش غریق در دریای خزر در مازندران یکسری اقدامات اساسی و بنیادی انجام شده است که از جمله ارگان های ذیربط برای فراهم کردن این زیرساخت های مورد نیاز، ‌هیات نجات غریق استان مازندران است که برای انجام این کار شناسایی نقاط حادثه خیز در سواحل دریا را در این مدت در دستور کار خود قرار داده است.

روزانه چهار نفر از غرق‌شدگی در دریای خزر نجات می‌یابند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران روز دوشنبه با ارائه گزارش کمیته پیشگیری و کاهش غریق در ساحل استان گفت: با اجرای طرح پیشگیری و کاهش غریق در ساحل این استان، نجاتگران این جمعیت موفق شدند ۲۳۲ نفر را از خطر مرگ در دریا نجات دهند.

غلامعلی فخاری افزود: در راستای اجرای این طرح سه پایگاه دریایی، ۶۸ پست سیار ساحلی با گشت زنی روزانه ۱۲۳ نفر امدادگر و نجاتگر، چهار دستگاه چادر سلامت و ۱۳۶۱نفر ناجی غریق مشارکت دارند.

وی ادامه داد: ۳۸دستگاه آمبولانس، ۲دستگاه موتور لانس، ۱۰دستگاه خودروی پشتیبانی و ۵۷دستگاه موتورسیکلت تنها بخشی از تدارک سنگین هلال احمرمازندران برای اجرای طرح است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با تاکید بر اینکه تابستان امسال تمامی توان عملیاتی جمعیت هلال احمر استان مازندران بر محور پیشگیری و کاهش غریق در ساحل متمرکز شده است، ‌تاکید کرد: با تلاش شبانه روزی تیمهای امدادی و ناجیان غریق در۲ماه گذشته ۲۳۲ نفر از خطر غرق شدگی در آبهای ساحلی استان نجات یافتند.

وی افزود:ارائه خدمات حضوری نظیر پانسمان و آتل بندی، تست فشارخون و قند خون به۲ هزار و ۷۹۳ نفر و انتقال ۲۱مصدوم به مراکز درمانی از دیگر خدمات امدادی، پیش بیمارستانی و اورژانسی ارائه شده به گردشگران ساحلی بود.

فخاری بررسی‌های آماری نشان می‌دهد سال گذشته تعداد غریق در آب‌های ساحلی مازندران نسبت به مدت مشابه با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است تصریح کرد: این کارنامه درخشان مرهون تلاش شبانه روزی امدادگران و ناجیان غریق بوده است.

وی با اشاره به اینکه عدم آگاهی افراد نسبت به وضعیت توپوگرافی و تغییرات بستر دریا در نوار ساحلی و نیز عدم آشنایی به قواعد شنا و وجود جریان شکافنده از عمده‌ترین دلایل غرق شدن مردم قلمداد می‌شود گفت: متاسفانه افراد زیادی توصیه‌های نجاتگران و امدادگران هلال احمر را در نظر نمی‌گیرند و با شنا در مناطق حادثه خیز جان خود را به خطر می‌اندازند.

نظر شما