شناسهٔ خبر: 67772738 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

صبر نکنید تا خیلی دیر شود؛ پیش‌دیابت را به‌موقع تشخیص دهید

مریم مرادیان نیری

پیش دیابت یک عارضه جدی است که به اندازهٔ لازم درباره‌اش صحبت نمی‌شود. پیش دیابت چیزی است که افراد زیادی به آن دچارند اما خودشان نمی‌دانند. زنگ خطر: ۳۸ درصد از افراد بزرگسال پیش‌دیابت دارند، باور می‌کنید که ۸۰ درصد از این افراد این مسئله را نمی‌دانند؟

صاحب‌خبر -
پیش دیابت
وقتی پیش‌دیابت دارید سطح قند خونتان بالاتر از حد نرمال است؛ اما نه آن‌قدر بالا که به معیار دیابت نوع دوم برسید. اگر در این مرحله تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نکنید به دیابت نوع دوم خواهید رسید. مطالعات نشان می‌دهند بیشتر افرادی که دچار پیش‌دیابت هستند در عرض ۵ سال یا حتی کمتر دچار دیابت خواهد شد.
اما ناامید نشوید؛ پیش‌دیابت عارضه‌ای قابل‌درمان است و راه‌حلی که دارد، تغییر در سبک زندگی است. هر چه زودتر اقدام کنید، به‌سلامتی خود لطف بیشتری کرده‌اید.

خطر خاموش: علائم پیش‌دیابت چیست؟

پیش‌دیابت از جهت علامت نداشتن خطرناک است. اگر هم علامتی داشته باشید احتمالاً آن‌قدر جزئی است که به‌راحتی آنها را نادیده خواهید گرفت. اما اگر علامتی داشته باشید احتمالاً زیاد تشنه‌تان می‌شود، مکرراً ادرار می‌کنید، خسته‌اید یا تاری دید دارید. همچنین ممکن است پوستتان در قسمت‌هایی تیره شده باشد. اما اگر علامتی و تغییری نبینید یا احساس نکنید باز هم ممکن است به‌زودی اندام‌های حیاتی‌تان مانند قلب و رگ‌ها و کلیه‌ها آسیب ببینند. پیش‌دیابت می‌تواند به خاموش‌ترین و موذی‌ترین شیوه‌ها وارد زندگی‌تان شود.

طبق گفته پزشکان و دانشمندان، تغییرات سبک زندگی اصلی‌ترین درمان برای پیش‌دیابت است. اما برخی از پزشکان ممکن است داروی متفورمین برای کاهش قند خون تجویز کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد یک‌سوم افرادی که پیش‌دیابت دارند در حال حاضر مارکرهای آسیب کلیوی را نیز دارند، باوجوداینکه هنوز به دیابت نوع دوم نرسیده‌اند. این مارکرها شامل پروتئین در ادرار و کاهش عملکرد کلیه می‌شود. ضمناً پیش‌دیابت به طور خاموش و بی‌علامت به‌گونه‌ای به رگ‌ها و عروق آسیب می‌زند که ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد. همه این تغییرات بدون علامت رخ می‌دهند و پیش‌رونده‌اند.

ریسک پیش‌دیابت خود را بدانید

آگاهی مهم است. وقتی ریسک‌های پیش‌دیابت و دیابت خود را بدانید می‌توانید زودتر تغییرات لازم را در سبک زندگی خود ایجاد کنید، بنابراین جلوی آسیب‌ها و پیشرفت عارضه و ابتلا به دیابت نوع دوم را خواهید گرفت. برخی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پیش‌دیابت را بیشتر کنند:
. چاقی یا اضافه‌وزن، خصوصاً اگر چربی شکم و دور کمرتان زیاد باشد
. بی‌تحرکی و یکجانشینی
. سابقهٔ دیابت نوع دوم در خانواده
. سن بالای ۴۵ سال
. داشتن ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشارخون بالا یا کلسترول بالا، همچنین سابقهٔ بیماری قلبی عروقی
. ابتلا به دیابت بارداری
. ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
هر چه ریسک فاکتورهای بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه دچار پیش‌دیابت شوید و سپس دیابت نوع دوم بگیرید بیشتر است. اما تصور نکنید اگر ریسک فاکتورهای بالا را نداشته باشید پس دیگر پیش‌دیابت نخواهید داشت. شما بدون این ریسک فاکتورها هم ممکن است به پیش‌دیابت دچار شوید.

چرا باید آزمایش بدهید؟

اگر چاق هستید یا اضافه‌وزن دارید یا بین ۳۵ تا ۷۰ سال دارید باید غربالگری پیش‌دیابت را انجام دهید. اما همچنین لازم است وضعیت سطح قند خونتان را چک کنید، فرقی نمی‌کند چه سنی دارید یا ریسک فاکتورهای پیش‌دیابت یا دیابت نوع دوم را دارید یا خیر.
اگر آزمایش دادید و نتیجه در طیف نرمال قرار داشت می‌توانید فعلاً نفس راحتی بکشید و دوباره سه سال بعد آزمایش بدهید. در مورد اینکه آیا لازم است زودتر از سه سال آزمایش بدهید یا نه با پزشکتان مشورت کنید.

اگر پیش‌دیابت دارید باید به فکر درمان باشید

اگر تشخیص داده شد که در مرحله پیش‌دیابت هستید نترسید. خدا را شکر کنید که اکنون فهمیده‌اید ممکن است دیابت نوع دوم بگیرید و پیش از اینکه رگ‌ها و کلیه‌هایتان آسیب ببینند می‌توانید مشکل را حل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد تغییرات در سبک زندگی می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را نصف کند.
درصورتی‌که پیش‌دیابت دارید یکی از بهترین راه‌های کاستن از احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم این است که ۵ تا ۷ درصد از وزن بدن خود را کم کنید. یافته‌ها نشان می‌دهند کاهش این مقدار از وزن بدن، ریسک پیش‌دیابت را طی یک دوره ۳ساله در افرادی که عدد قند خونشان در رنج پیش‌دیابت است ۵۸ درصد کاهش می‌دهد. تغییرات سبک زندگی شامل این موارد می‌شود:
شما باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته ورزش با شدت زیاد انجام دهید.
. اگر اضافه‌وزن دارید ۵ تا ۷ درصد از وزن بدنتان را کم کنید.
. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش و فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهید؛ مانند پیاده‌روی تند. ساعت‌های طولانی ننشینید و بی‌تحرک نباشید.
. رژیم غذایی سالمی داشته باشید که شامل انواع میوه و سبزی و غلات کامل و پروتئین‌های کم‌چرب باشد.
. سیگار را ترک کنید.
. هر شب حداقل ۷ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.
. استرس خود را مدیریت کنید؛ چون استرس باعث افزایش کورتیزول شده و قند خون را بالا می‌برد.
شاید این سؤال برایتان مطرح شود که آیا دارویی وجود دارد که بتواند پیش‌دیابت را درمان کند. طبق گفته پزشکان و دانشمندان، تغییرات سبک زندگی اصلی‌ترین درمان برای پیش‌دیابت است. اما برخی از پزشکان ممکن است داروی متفورمین برای کاهش قند خون تجویز کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد متفورمین می‌تواند ریسک عوارض پیش‌دیابت و دیابت را کمتر کند. اگر تغییرات سبک زندگی جوابگو نبود باید طبق نظر پزشک تحت درمان قرار بگیرید.
در پایان
تغییر سخت است، نه؟ پس باید کم‌کم و تدریجاً تغییرات را ایجاد کنید تا شدنی و قابل ادامه باشند، مثلاً هر روز کمتر از روز قبل بنشینید و بیشتر حرکت کنید. اگر برای ورزش به یک همراه نیاز دارید تا انگیزه پیدا کنید، پس دست‌به‌کار شوید!

نظر شما