شناسهٔ خبر: 67768810 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جلوگیری از عرضه خارج از شبکه روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طرح تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط با هدف جلوگیری از عرضه خارج از شبکه حداقل روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و حذف بارنامه‌های جعلی مرداد امسال در کشور اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، جلیل سالاری در این باره توضیح داد: براساس این طرح، با توجه به بارنامه صادرشده و مبدأ و مقصد مشخص‌شده، امکان سوختگیری در جایگاه‌هایی که در همان مسیر قرار دارند، برای ناوگان دیزلی فراهم است.

وی افزود: این طرح با توجه به ۱۳ نوع کاربری در حوزه حمل‌ونقل خودروهای پایه گازوئیل سنگین، به‌صورت تدریجی در تناژهای مختلف اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: اجرای سامانه جامع پیمایش از سال ۱۳۹۳ تکلیف شده بود و در سال ۱۳۹۸ دوباره مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد.

سالاری بیان کرد: قیمت نفت‌گاز در کشور لیتری ۳۰۰ تومان است که این قیمت در کشورهای همجوار از ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان در هر لیتر محاسبه می‌شود و به دلیل همین اختلاف قیمت، حجم مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با پارسال ۸ میلیون لیتر افزایش یافته و از روزانه ۵۷ میلیون لیتر به ۶۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل شکاف قیمتی با کشورهای همجوار، تعداد بارنامه‌های جعلی افزایش یافته بود، گفت: در چنین شرایطی دستگاه‌های امنیتی مرتب عرضه خارج از شبکه را پیگیری می‌کردند و برای مدیریت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، سامانه جامع پیمایش تکلیف شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌دنبال آن، اجرای طرح جامع مپینگ را در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور در ۶ هزار نقطه برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با اجرایی‌شدن این طرح و با هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی حمل‌ونقل کالا، بارنامه‌ها براساس اسناد حمل و مسیر مشخص حمل‌ونقل، سوخت دریافت می‌کنند که این موضوع به‌تدریج در طول این ماه عملیاتی می‌شود.

سالاری افزود: پیش‌بینی ما این است که در گام نخست اجرای این طرح، مصرف گازوئیل روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: خودروها و ناوگانی که در عملیات حمل‌ونقل فعال هستند، به حجم کافی سوخت دریافت خواهند کرد و در مواردی که بارنامه‌ها و ناوگان غیرفعال باشند، سهمیه پایه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها خودروهای فعال به حجم کافی سوخت دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما