شناسهٔ خبر: 67766063 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر نفت خبر داد:

جلوگیری از عرضه خارج از شبکه روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز با طرح تخصیص

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طرح تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط با هدف جلوگیری از عرضه خارج از شبکه حداقل روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و حذف بارنامه‌های جعلی در مرداد امسال در کشور اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شکاف قیمتی زیاد بین داخل و کشورهای همجوار زمینه انحراف سوخت و قاچاق نفتگاز را به این کشورها فراهم کرده است؛ در این شرایط کامیون داران زحمتکش برون‌شهری برای دریافت سوخت موردنیاز خود در جاده‌های مواصلاتی کشور با مشکلاتی روبرو شده بودند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جهت تامین و توزیع مستمر سوخت به ویژه نفتگاز بررسی‌های کارشناسی لازم را به عمل آورده است.

یکی از راهکارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در راستای اجرای سیاست‌های غیرقیمتی و توزیع عادلانه سوخت در دولت خدمتگزار سیزدهم برای کنترل و جلوگیری انحراف سوخت، تخصیص سهمیه سوخت نفت‌گاز کامیونداران فقط در مسیر حمل بار و مسافر است. بر این اساس اطلاعات الکترونیکی بارنامه و در صورت وضعیت حمل، سامانه مورد اشاره امکان سوختگیری فقط در جایگاه‌های عرضه سوخت قرار دارند فراهم می‌کند؛ به طور مثال اگر مسیر کامیون و یا وسیله نقلیه سنگین از مبدا شهر بندرعباس به مقصد شهر تهران باشد، امکان سوختگیری صرفاً در جایگاه‌های عرضه سوخت این مسیر وجود داشته و تحویل سوخت در سایر جایگاه‌های خارج از این مسیر امکان‌پذیر نخواهد بود.

این طرح تحت عنوان تخصیص سوخت در مسیر حرکت بر اساس اطلاعات الکترونیکی اسناد حمل به‌تدریج از اوایل مرداد ماه سال جاری در یک گروه ناوگان در سطح کشور اجرایی و سپس به سایر گروه‌ها تعمیم خواهد یافت.

جلیل سالاری در این باره توضیح داد: بر اساس این طرح، با توجه به بارنامه صادرشده و مبدا و مقصد مشخص‌شده، امکان سوختگیری در جایگاه‌هایی که در همان مسیر قرار دارند، برای ناوگان دیزلی فراهم است.

وی افزود: این طرح با توجه به ۱۳ نوع کاربری در حوزه حمل‌ونقل خودروهای پایه گازوئیل سنگین، به‌صورت تدریجی در تناژهای مختلف اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: اجرای سامانه جامع پیمایش از سال ۱۳۹۳ تکلیف شده بود و در سال ۱۳۹۸ مجدد مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد.

سالاری بیان کرد: قیمت نفت‌گاز در کشور لیتری ۳۰۰ تومان است که این قیمت در کشورهای همجوار از ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان در هر لیتر محاسبه می‌شود و به دلیل همین اختلاف قیمت، حجم مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با پارسال ۸ میلیون لیتر افزایش یافته و از روزانه ۵۷ میلیون لیتری به ۶۵ میلیون لیتری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شکاف قیمتی با کشورهای همجوار، تعداد بارنامه‌های جعلی افزایش یافته بود، گفت: در چنین شرایطی دستگاه‌های امنیتی مرتب عرضه خارج از شبکه را پیگیری می‌کردند و برای مدیریت و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، سامانه جامع پیمایش تکلیف شد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال آن، اجرای طرح جامع مپینگ را در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور در ۶ هزار نقطه برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: با اجرایی‌شدن این طرح و با هماهنگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی حمل‌ونقل کالا، بارنامه‌ها بر اساس اسناد حمل و مسیر مشخص حمل‌ونقل، سوخت دریافت می‌کنند که این موضوع به‌تدریج در طول این ماه عملیاتی می‌شود.

سالاری بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در گام نخست اجرای این طرح، مصرف گازوئیل روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر کاهش می‌یابد.

وی گفت: خودروها و ناوگانی که در عملیات حمل‌ونقل فعال هستند، به حجم کافی سوخت دریافت خواهند کرد و در مواردی که بارنامه‌ها و ناوگان غیرفعال باشند، سهمیه پایه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها خودروهای فعال به حجم کافی سوخت را دریافت می‌کنند.

نظر شما