شناسهٔ خبر: 67768345 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

دلایل دود آبی ماشین بدون کم شدن روغن موتور: علائم و راه‌کارها

نکاتی مهم در باب اینکه چرا ماشین دود آبی دارد ولی روغنی کم نمیکنه، راهکار و مواردی در جهت اطلاع رسانی

صاحب‌خبر -

ماشین دود آبی میکنه ولی روغن کم نمیکنه، علت دود آبی بعد از تعمیر موتور یا دود آبی هنگام استارت اول صبح از جمله مواردی هستند که می‌تواند در وهله اول نگران کننده باشند و نشان از وجود مشکلی در عملکرد بخش موتوری خودرو است که در صورت عدم رسیدگی و بی توجهی می‌تواند هزینه‌ی سنگینی برای شما در پی داشته باشد.

در این مقاله سعی شده تا به بررسی چنین مشکلات و مواردی که مشابه یکدیگر هستند بپردازیم و در صورت امکان راه‌‌کارهایی برای رفع و پیشگیری چنین مشکلاتی بیان کنیم. چنانچه شما نیز با مواردی اینچنین برخورد داشته‌اید حتما تا پایان این پست با ما همراه باشید.

ماشین دود آبی میکنه ولی روغن کم نمیکنه

"ماشین دود آبی میکنه ولی روغن کم نمی‌کنه" این مورد می‌تواند یک اتفاق منحصر بفرد باشد زیرا در صورت مشاهده دود آبی بلافاصله باید به خرابی رینگ و پیستون شک کنید. رینگ همانند لایه‌ای بسیار باریک در دور پیستون قرار دارد که فضای خالی بین بلوک را پر و از نفوذ روغن به این بخش جلوگیری می‌کند.

شاید در ابتدای مشاهده دود آبی و با بررسی سطح روغن تغییری در میزان حجم آن احساس نکنید ولی به مرور زمان و با بیشتر شدن مشکل ، حجم روغن کاهش و به مراتب می‌تواند موجب خرابی‌های بیشتری در موتور گردد، به همین دلیل همواره توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از چنین اتفاقی هرچه سریع‌تر به مکانیک متخصص مراجعه کنید. در ادامه به دیگر موارد مشابه خواهیم پرداخت.

دود آبی هنگام گاز دادن

در مواردی نیز مشاهده می‌کنید که دود آبی هنگام گاز دادن بیشتر می‌شود، ابتدا در مورد چرایی این اتفاق صحبت کنیم! دود آبی نشان از نشت روغن درون بلوک سیلندر است یعنی وقتی احتراق رخ می‌دهد این اتفاق باعث می‌شود همراه با انفجار بنزین روغن نیز بسوزد و بصورت دود آبی از اگزوز خارج شود.

حالا چرا وقتی بیشتر گاز می‌دهید میزان دود آبی افزایش می‌یابد به دور موتور برمی‌گردد، وقتی گاز بیشتری می‌دهید حجم بیشتری از روغن به داخل بلوک نفوذ می‌یابد و بیشتر می‌سوزد، در اکثر موارد این مشکل به خرابی رینگ پیستون برمی‌گردد که می‌تواند به مرور موجب خرابی دیگر بخش‌های موتوری گردد.

دود آبی هنگام استارت اول صبح

دود آبی هنگام استارت اول صبح

در هوای سرد و زمانی که خودرو کاملا خنک می‌باشد یکی از مواردی که شاید بارها مشاهده کنید دود آبی هنگام استارت اول صبح است که بدلیل منبسط شدن رینگ‌ها و نفوذ روغن از درز آن به داخل محفظه بلوک سیلندر می‌باشد، این اتفاق با گرم شدن موتور به مرور کم می‌شود و عامل آن رینگ موتور است.

کارکرد بالای خودرو، فشار بیش از توان و کیفیت پایین قطعات می‌تواند موجب بروز چنین مشکلاتی شود که در صورت برخورد با چنین مواردی حتما سعی کنید با بررسی علت و نیاز به تعمیر از مراکزی که در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین چینی فعالیت دارند اقدام به خرید کنید، در صورت لزوم از مشاوران آنها در مورد کیفیت قطعات اطمینان حاصل کنید.

عدم تعویض بموقع و استفاده از روغن بی‌کیفیت با گذر زمان روی تک تک قطعات موتوری تاثیر گذاشته و با گذر زمان سبب خوردگی و نشت روغن می‌گردد که می‌تواند در صورت کاهش سطح آن موجب قفل شدن موتور خودرو گردد. با استفاده از روغن مرغوب عمر قطعات را افزایش دهید.

همچنین علت دود آبی هنگام استارت اول صبح می‌تواند ناشی از اختلاف دمای موتور با محیط بیرونی باشد که با گرم شدن برطرف می‌گردد و حتی می‌توان آن را ناشی از خرابی گیت سوپاپ دانست که در این صورت باید تعمیر شود.

علت دود آبی در دور موتور بالا

یکی دیگر از مواردی که شاید با آن در خودروی چانگان مواجه شده باشید که نیازمند بررسی باشد علت دود آبی در دور موتور بالا است، در حالت عادی میبینید که از اگزوز دودی خارج نمی‌شود ولی با افزایش میزان گاز دود آبی می‌بینید. این مشکل در اکثر مواقع بدلیل افزایش میزان کارکرد خودرو و مستهلک شدن قطعات برمی‌گردد که در ابتدای کار با گاز دادن خود را نشان می‌دهد.

وقتی رینگ و گیت سوپاپ کارایی لازم خود را از دست بدهند موجب نشت روغن به داخل محفظه بلوک سیلندر می‌شوند که با احتراق موجب تولید دود آبی می‌گردد، تنها راه لازم استفاده از لوازم یدکی چانگان با کیفیت بالا است تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

علت دود آبی بعد از تعمیر موتور

علت دود آبی بعد از تعمیر موتور

بعضی از رانندگان از علت دود آبی بعد از تعمیر موتور بسیار شاکی هستند، چراکه هزینه تعمیر و تهیه قطعات بسیار بالا است و این می‌تواند در صورت تکرار کمرشکن باشد ولی باید این مطلب را بازگو کنیم که در مواردی جای نگرانی ندارد. وقتی واشر سرسیلندر را تعویض می‌کنید بدلیل باز شدن موتور کمی روغن درون بلوک از قبل مانده است.

وقتی موتور شروع بکار می‌کند به مرور این مقدار باقی‌مانده شروع به سوختن و تولید دود آبی می‌کند که می‌تواند تا 2 الی 3 روز ادامه داشته باشد ولی چنانچه در مقدار دود تولیدی تغییری مشاهده نشد و میزان آن افزایش یافت آنوقت باید نگران باشید زیرا این یک مشکل جدی در بخش موتوری است. ممکن است ایرادی در هنگام تعمیر یا تراش سیلندر وجود داشته که برطرف نشده باشد یا اینکه قطعه خریداری شده کیفیت لازم را نداشته است.

کلام آخر

خب همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم در این مقاله سعی کردیم در مورد این موضوع که "ماشین دود آبی میکنه ولی روغن کم نمیکنه" صحبت کنیم و تا جایی که امکان داشت مواردی مهمی که می‌تواند موجب بروز چنین عاملی باشد را توضیح دادیم ولی در پایان این مقاله AHC باید اشاره کنیم که با استفاده از روغن موغوب حتما می‌توان پروسه خرابی را تا سال‌ها به عقب انداخت.

در صورت تعمیر حتما سعی کنید از قطعات با کیفیت استفاده کنید حتی اگر با قیمتی گران‌تر تهیه کنید چرا که همیشه اختلاف زیادی بین جنس باکیفیت و تلقبی در بازار وجود دارد. همیشه این مورد را در نظر داشته باشید قطعه اصلی ضامن سلامت خودروی شماست.

 

نظر شما