شناسهٔ خبر: 67767993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ظریف:

گفت‌وگو با شنیدن آغاز می‌شود/ دولت پزشکیان، دولت فرصت محور است نه تهدید محور

ظریف: رییس شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: شنیدن آغاز گفت‌وگو است، گفت‌وگو با صحبت کردن آغاز نمی شود. گفت‌وگو با شنیدن آغاز می‌شود. مذاکرات با شنیدن آغاز می‌شود و شنیدن آمادگی برای فهم، دیدن طرف مقابل برای این‌که خودتان در جایگاه طرف مقابل بگذارید و به جای آن ببیند و احساس کنید و راه حل مشترک پیدا کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  ایلنا،  محمد جواد ظریف در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم گفت: چه خوب بود ما فرصت داشتیم ما می‌نشستیم و گوش می‌کردیم و شما صحبت می کردید و ما از ضرورت شنیدن استفاده می کردیم،.شنیدن آغاز گفت‌وگو است، گفت‌وگو با صحبت کردن  آغاز نمی شود. گفت‌وگو با شنیدن آغاز می‌شود. مذاکرات با شنیدن آغاز می‌شود و شنیدن آمادگی برای فهم، دیدن طرف مقابل برای این‌که خودتان در جایگاه طرف مقابل بگذارید و به جای آن ببیند و احساس کنید و راه حل مشترک پیدا کنید.

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم بیان کرد:اگر بخواهیم درباره گفتمان دکتر پزشکیان صحبت کنیم نکته‌ای که در ذهن دارم می‌تواند مبنای گفتمان دکتر پزشکیان در سیاست خارجی و داخلی باشد، دوگانه‌ای ما داریم تحت عنوان دوگانه نگرش تهدید محور و فرصت محور. اگر ما یک تغییر پارادایم نگرش تهدید محور حاکم بر تعامل داخلی و خارجی  را به یک نگرش  فرصت محور کنیم تبدیل کنیم می‌توانیم راه به جلو  پیش ببریم. 

وی ادامه داد: نگران تهدید محور در بعد داخلی یعنی چی؟  یعنی  این‌که ما جوانان، زنان و مردم و  انتخاب انها  را تهدید ببنیم.  شما وقتی یک چیزی را محدود ببنید سعی می‌کنید آن را محدود کنید،  یعنی شما سعی می‌کنید اینتریت،  زنان و جوانان را محدود کنید و این طبیعتا نگاه تهدید محور است.

ظریف افزود: این مردم بودند که باعث شد این مملکت روی پای خودش بایستد نه به جای این‌که مردم را به عنوان فرصت ببینم، آنان را به عنوان تهدید نگاه کنیم.

وی یادآور شد: اگر این مردم نبودند ما باید چه می کردیم؟ اگر این مردم نبودند چه کسی می‌خواست مقابل عراق و تحریم‌ها بایستد؟ بله، تحریم چیز بدی است ، اما  این مردم بودند که  تحریم را تحمل کردند ما نبودیم که تحریم را تحمل کردیم نباید این مردم را تهدید ببنیم.

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم تاکید کرد: آقای دکتر پزشکیان شما  مردم را تهدید نمی‌بیند و این یک شروع مهم است که ما مردم ایران را فرصت ببنیم. مردم ، جوانان و بانوان را فرصت ببینم اگر این نگاه وجود نداشت، ۲۰ درصد مشارکت در  دور دوم مشارکت افزایش پیدا نمی‌کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: مردم با حضور و عدم حضورشان در انتخابات دور اول یک پیامی به ما دادند، آن پیام این بود که از ما راضی نیستند ما باید در برابر این پیام مردم ۳ مرحله پیش برویم. ما باید با آنان آشتی کنیم، پوزش بخواهیم و همدل باشیم. 

این دیپلمات بیان کرد:چه در روابط بین المللی و چه داخلی  ۳ مرحله وجود دارد.در روابط بین الملل که حوزه تخصصی من است این همدلی  با  آتش بس شروع می‌شود. با پوزش ادامه پیدا می‌کند و با دوستی قدرتمند و نهادینه می‌شود و این ۳ مرحله حرکت از تخاصم  به صلح است. صلح  به معنی آمادگی  بخشش است و بخشش مقدمه‌اش پوزش است و برای همین هم هست که من با تمام  وجود از مردم ایران برای اینکه سختی‌ها را تحمل می کنند، پوزش می‌خواهم.

وی یادآور شد:ما باید این مردم را فرصت بدانیم که در مسیر بالندگی حرکت کنیم نه در مسیر محدودیت و تقابل حرکت کنیم.حتی مخالفین خودمان را فرصت ببینم.

ظریف گفت: کنش اجتماعی که باعث شد در این انتخابات بتوانیم جامعه‌ای که واقعا از انتخابات خسته شده بود بیرون بیاوریم که رأی بدهند، مقداریش هم مدیون این واقعیت است که ما یک مخالفینی داشتیم که آنان باعث شدند مردم بیایند.

وی بیان کرد: ایران  در گذشته تاریخی خودش همواره با تهدید مواجه بوده است اما این نباید باعث شود نگاه ما نگاه تهدید محور باشد .ما در گذشته بارها مورد تهاجم قرار گرفته ایم و ما این تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم، به جای این که ما به شکل مهاجم دربیاییم  آن مهاجم به رنگ ما آمده است و این فرصت بزرگی برای ما است.

وزیر اسبق خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر به همسایگان نگاه تهدید محور  داشته باشیم، آن وقت نمی‌توانیم با همسایگان خودمان هم افزایی داشته باشیم، آن زمان است که وارد رقابت‌های مخرب می‌شویم، همسایگان ما فرصت هستند نگاه فرصت محور به منطقه باعث می‌شود  باهم به سوی پیشرفت برویم و بیخودی منابع خودمان رو هدر ندهیم. درست که در  دنیا اختلافاتی  داریم اما نیاز داریم با دنیا ارتباط داشته باشیم. ما نیاز داریم سرمایه گذاری صورت گیرد، ما نیاز داریم جوانان ما از برترین تکنولوژی بهرمند شوند. نیار نداریم هر چیزی را به دید خطر و ناملایمت نگاه کنیم. ما در برابر سختی‌ها ایستاده‌ایم. کسانی که از مذاکره می‌ترسند برای این‌ است که خودشان را باور ندارند. 

ظریف گفت: نگاه تهدید محور ناشی از  عدم خود باوری است  ایران باید با غیور و افتخار بایستد و مذاکره کند سدهای fatf و  هسته‌ای را  ما می‌توانیم بشکنیم  به شرط این که خودمان را باور کنیم . دولت آقای پزشکیان دولت صلح، توسعه و تعامل خواهد بود،معتقدم دولت آقای پزشکیان فرصت محور است  نه دولت تهدید محور. همه چیز باید برای ما فرصت باشد. برای این که این مردم را بتوانیم به فرصت تبدیل کنیم  اول از همه، همه  جناح ها  باید بیایند. +این گونه نیست که یک جناح مسئول همه مشکلات کشور است و یک جناح  همه خوبی های این کشور داشته باشد  همه ما اشتباه کردیم و بپذیریم همه ما باید حرکت کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما