شناسهٔ خبر: 67769787 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

ظریف: آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد

ظریف گفت: آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد. دولت آقای پزشکیان دولت صلح و دولت فرصت محور است نه دولت تهدید محور.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، محمدجواد ظریف در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» گفت: ایران همواره با تهدید مواجه بوده. ما نیاز نداریم تهدیدهای خود را فراموش کنیم اما نیاز داریم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم عصر امروز (یکشنبه) در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» که در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار داشت: به احترام همه عزیزانی که ابستادند، ایستاده صحبت می‌کنم. عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه عزیزان و بسیار سپاسگزارم از فرصتی که به بنده دادید تا امروز دقایقی را در خدمت شما باشم. از بحث‌های خوب همکاران خود بسیار بهره بردم.

وی عنوان کرد: چه خوب بود فرصت داشتیم می‌نشستیم و گوش می‌کردیم و شما صحبت می‌کردید. ان شاء الله در فرصت‌های بعدی از ضرورت شنیدن بیشتر استفاده می‌کنیم. شنیدن آغاز گفت‌وگو است. شنیدن یعنی آمادگی برای دیدن طرف مقابل و اینکه خود را جای او بگذارید و راه حل مشترک پیدا کنید.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تاکید کرد: اگر امروز به دنبال رسیدن به گفتمان دکتر پزشکیان باشیم، مبنایش دوگانه نگرش تهدید محور و نگرش فرصت محور است. اگر با تغییر پارادایم نگرش تهدید محور را در تعامل داخلی و خارجی به تعامل فرصت محور تغییر دهیم راه را پیدا کردیم. نگرش تهدید محور یعنی جوانان و زنان خود را و مردم و انتخابشان را تهدید ببینیم. وقتی آنها را تهدید ببینیم اینترنت و فرصت انتخاب و مردم را محدود کنیم.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تصریح کرد: این مردم هستند که تحریم را تحمل کردند نه ما و لذا ما نباید این مردم را تهدید ببینیم. دکتر پزشکیان شما را تهدید نمی بیند و این شروع مهمی است. ما باید مردم و زنان و جوانان را فرصت ببینیم. اگر این فرصت وجود نداشت ۲۰ واحد درصد به انتخابات دور دوم انتقال پیدا نمی‌کرد. عدم حضور مردم در دور اول پیام نارضایتی داشت. ما در برابر این پیام باید با مردم آشتی کنیم و از آنها پوزش بخواهیم و با آنها همدل باشیم.

ظریف خاطرنشان کرد: در روابط بین المللی و داخلی از آتش بس شروع می‌شود با پوزش نهادینه می‌شود و به دوستی می‌رسد. صبح به معنای آمادگی برای بخشش است. شرط بخشش، پوزش است و من با تمام وجود از مردم ایران برای تحمل سختی‌ها پوزش می‌طلبم.

وی افزود: ما حتی باید مخالفین خود را هم فرصت ببینیم. ایران همواره با تهدید مواجه بوده و دلیل نمی‌شود نگاه ما هم تحدید محور باشد. ایران بارها مورد تهاجم قرار گرفته اما ما بارها آنها را به فرصت تبدیل کردیم و جای اینکه ما به رنگ مهاجم در بیاییم مهاجم را به برنج خود درآوردیم. ما نیاز نداریم تهدیدهای خود را فراموش کنیم اما نیاز داریم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم ادامه داد: اگر به همسایگان نگاه تهدید محور داشته باشیم با آن‌ها وارد رقابت نظامی، سیاسی و مخرب می‌شویم. نگاه فرصت محور منجر می‌شود با همسایگان خود به سمت پیشرفت برویم. منابع خود را صرف دشمنی با هم استفاده نکنیم. ما می‌توانیم از امکانات دنیا استفاده کنیم. ما نیاز داریم از امکانات دنیا بهره‌مند شویم. نباید به هر چیز که از دنیا وارد می‌شود به دید تهدید و دشمنی نگاه کنیم.

ظریف با بیان اینکه با شکستن سد اف ای تی اف و هسته‌ای می‌توانیم موفق باشیم، گفت: آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد. نگاه تهدید محور ناشی از عدم خودباوری است. دولت آقای پزشکیان دولت صلح و دولت فرصت محور است نه دولت تهدید محور. همه چیز باید برای ما فرصت باشد. برای اینکه مردم به فرصت تبدیل شوند باید همه جناح‌ها پای کار باشند. همه ما اشتباه کردیم و فقط یک جناح مقصر نبوده است. همه باید خودمان را اصلاح کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید؛ تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

برچسب‌ها:

نظر شما