شناسهٔ خبر: 67767808 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وضعیت پرونده‌های کالای قاچاق یک ماهه رسیدگی و مشخص شود

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: عدم وجود سامانه جامع الکترونیکی از جمله مشکلات مهم اکثر استان‌های کشور در اعلام کالاهای متروکه است و متأسفانه به دلیل نبود سامانه سرانجامِ پرونده های تشکیل شده در تعزیرات یا دادگستری به عنوان کالای قاچاق مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دادگستری مازندران، عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران در بازدید از انبار سازمان اموال تملیکی استان مازندران در جویبار، اظهار داشت: حضور و استقرار یک نیرو از سازمان اموال تملیکی در مجموعه تعزیرات و پیگیری دقیق پرونده‌ها، می‌تواند در ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: کالاهای فاسد شده، ضمن غیر قابل استفاده بودن، هزینه هنگفتی را نیز به دولت تحمیل خواهند کرد که باید در این راستا از متروکه شدن کالاها در انبارهای سازمان اموال تملیکی به شکل جدی پیشگیری شود.

پوریانی در ادامه اظهار کرد: کالاهایی که در قالب کالای قاچاق کشف می‌شود باید طبق قانونِ مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حداکثر ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف و پرونده مرتبط با آن در تعزیرات یا دادگستری منجر به صدور رای شود که متاسفانه این مهم به دلیل نبود سامانه جامع الکترونیکی و عدم وجود ارتباط مناسب سیستمی، محقق نشده و این مشکلی است که اکثر انبارهای اموال تملیکی در سطح کشور با آن روبرو هستند.

حاکم شرع سازمان اموال تملیکی ادامه داد: در صورت متروکه شدن، طبق قانون، کالا باید از سوی گمرک به سازمان اموال تملیکی تحویل شده تا با اذن حاکم شرع در معرض مزایده قرار گیرد.

پوریانی تاکید کرد: سازمان اموال تملیکی نیز باید به محض صدور رای و قطعی شدن آن در تعزیرات یا دادگستری، نسبت به فروش کالاها اقدام و از فاسد شدن کالا جلوگیری کند. 

رئیس کل دادگستری مازندران همچنین با اشاره به بازدید انجام شده از انبار سازمان اموال تملیکی استان در شهرک صنعتی جویبار، گفت: متاسفانه به دلیل باقی ماندن و فساد برخی کالاها در این انبار، کالاهای مرتبط با 127 پرونده به ارزش تقریبی 4 میلیارد تومان متروکه شده و معدوم خواهد شد.

در این بازدید که با حضور کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران، خلیلی معاون قضایی دادگستری استان، نظافتی دادستان جویبار و نمایندگان سازمان‌های مرتبط، دستورات قانونی لازم از سوی پوریانی برای تعیین تکلیف فوری کالاهای موجود در انبار سازمان اموال تملیکی مازندران در جویبار صادر شد.

انتهای پیام/

نظر شما