شناسهٔ خبر: 67764735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

زمان مواجهه با فرد گرمازده چه کنیم؟

اعظم قهرمانی

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اقداماتی را که برای فرد گرمازده باید انجام شود، تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

فلوریا انفرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر با فرد گرمازده برخورد کردید حتماً حرارت بدن او را با حوله‌های مرطوب کم کنید. فرد را به پهلو بخوابانید و با اورژانس تماس بگیرید.

وی ادامه داد: کمبود آب بدن، فعالیت مداوم و استفاده از برخی داروها در هوای گرم ممکن است منجر به گرمازدگی شود. برای پیشگیری از گرمازدگی مایعات زیاد بنوشید و از لباس‌های مناسب برای گردش هوا استفاده کنید. اگر تعریق نمی‌کنید با شستن سرو صورت حرارت بدن را کاهش دهید. بیماران دیابتی، قلبی - عروقی، کلیوی و سالمندان در معرض گرمازدگی قرار دارند.

تقی دولت‌آبادی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با توجه به گرم شدن هوا توصیه‌هایی را برای پیشگیری از گرمازدگی بیان کرد و گفت: گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد و در صورت به‌موقع درمان نشدن می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند و هرچه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب شدیدتر و خطر بروز عوارض جدی یا مرگ افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: گرمازدگی، به‌هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارت ایجادشده انجام می‌شود.

دولت‌آبادی ادامه داد: علل گرمازدگی شامل قرار گرفتن در معرض دمای بالاست، بویژه هنگامی که با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید همراه باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: سن، فعالیت فیزیکی در هوای گرم، افزایش دما به‌صورت ناگهانی، تهویه نامناسب، چاقی مفرط و شاخص دمای بالا، پرخطرترین عوامل گرمازدگی هستند.

وی بیان کرد: نوزادان و کودکان تا سن چهار سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال بسیار آسیب‌پذیرند، زیرا نسبت به سایر افراد، آهسته‌تر با گرما سازگار می‌شوند.

دولت‌آبادی گفت: چهار مرحله استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی از مراحل گرمازدگی هستند که هر کدام علائم خاصی دارند و در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می‌کند. مرحله خستگی گرمایی با علائمی مانند عرق کردن شدید، خستگی، قرمز شدن پوست، گر گرفتگی یا اسپاسم عضلات همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت‌ تهوع همراه است.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از گرمازدگی، بیان کرد: در ورزش افراط نشود، دوش آب سرد گرفته شود و تا حد امکان از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری شود. علاوه بر آن در این مدت، باید مقدار زیادی آب خنک نوشیده و سطح پوست مرتب با آب خنک شود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز گرمازدگی بهتر است در مصرف مواد غذایی مانند غذاهای سرخ‌شده و ادویه مانند فلفل، سیر، میخک، دارچین، فلفل قرمز، جوز هندی و ترشی که موجب افزایش دمای بدن می‌شوند، دقت شود. همچنین سبزیجاتی مانند ترب، تربچه و خردل که موجب گرمای بدن می‌شوند، مصرف نشود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌ شمالی‌ افزود: هنگام مواجهه با فرد گرمازده حتماً با اورژانس تماس بگیرید و فرد را تا رسیدن اورژانس به یک قسمت سایه‌دار و خنک منتقل کنید و ماهیچه‌های گرفته و گرمازده فرد را ماساژ دهید.

انتهای پیام

نظر شما