شناسهٔ خبر: 67764003 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رئیس بنیاد ملی علم ایران خبر داد تلاش برای تدوین تعاریف ساختاری و حمایتی ویژه حوزویان

صاحب‌خبر -
هم‌اندیشی مسولان بنیاد ملی علم ایران با رؤسا و معاونان پژوهشی مؤسسات حوزوی قم به میزبانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علی‌محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران طی سخنانی در این جلسه به معرفی بنیاد ملی علم پرداخت و تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگذان به بنیاد ملی علم ایران را نقطه عطفی در فعالیت‌های بنیاد دانست.

وی با اشاره به اینکه ساختار بنیاد عمدتا بر مبنای ساختارهای تعریف شده دانشگاهی سامان یافته است، تأکید کرد: در حال حاضر بنیاد با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تلاش می‌کند، آیین‌نامه‌ها و تعاریف ساختاری و حمایتی ویژه حوزویان را تدوین و مصوب کند تا فعالیت مراکز حوزوی شکوفایی دو چندانی در بنیاد ملی علم ایران داشته باشد.

سلطانی افزود: در این خصوص جلسات متعددی با محوریت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شده و کارگروه تخصصی علوم و معارف دینی که بر فعالیت‌های حوزویان تمرکز دارد در بنیاد فعال‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد بنیاد در فعالیت‌های علمی داوری تخصصی است بر لزوم توجه حوزویان به این امر در تولید آثار به منظور ارائه در فضای بین‌الملل تأکید کرد.

مقیمی حاجی، معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هم در سخنانی به معرفی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی وابسته به حوزه پرداخت و با اشاره به افزایش قابل توجه ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر، توضیحاتی در خصوص سامانه پژوهش طراحی شده در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه رارائه کرد. فعالیت‌های پژوهشی حوزویان براساس نیازسنجی و موضوع شناسی‌های انجام شده در مرکز مدیریت که به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود، صورت می‌گیرد و این فعالیت‌ها در سامانه طراحی شده ثبت می‌شود.

ویی در ادامه رساله‌های سطح ۳ و سطح ۴ حوزه را یکی دیگر از ظرفیت‌های بالفعل برای تعامل میان حوزه و بنیاد ملی علم  برشمرد و تدوین برخی آیین‌نامه‌ها و زمینه‌سازی برای تدوین آیین‌نامه‌های حمایتی از فعالیت‌های حوزویان در بنیاد را بستری مناسب برای تقویت تعامل حوزه با بنیاد ملی علم ایران دانست.

در ادامه این هم‌اندیشی، علی جعفریان دهکردی، معاون پژوهشی بنیاد ملی علم ایران، ضمن تبیین انواع حمایت‌ها، رویکردهای و فرایند‌های تعریف شده به ارائه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد ملی علم  پرداخت.

گفتنی است بخش نخست این هم‌اندیشی با معرفی فراخوان ویژه کارگروه علوم و معارف دینی به پایان رسید و در بخش دوم این هم‌اندیشی حاضران به پرسش‌و‌پاسخ و تبادل نظر حول محور موضوعات مطرح شده پرداختند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما