شناسهٔ خبر: 67762013 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تراز منفی ۱۱ میلیارد دلاری تجارت محصولات کشاورزی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: این میزان تراز منفی ۱۱ میلیون دلاری واردات و صادرات در حالی که در سال‌های گذشته ۲ تا ۳ میلیون بوده را باید فاجعه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسحاق بندانی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه زیربنای اقتصاد دنیا کشاورزی بوده و سپس به سمت صنعت رفته است، اظهار داشت: کارکرد اصلی کشاورزی امنیت غذایی است. ما اکنون ۴ میلیون کاربر کشاورز داریم که ۱۸ درصد فعالین کشور را تشکیل داده و ۱۳۰ میلیون تن تولبد محصول دارند و ۸۵ درصد مواد غذایی کشور را تولید می کنند، همچنین ۱۳ درصد صادرات غیرارزی و ۶ میلیارد دلار ارزآوری دارند.

وی با بیان اینکه اکنون با ۱۷ میلیارد دلار واردات تراز منفی است، افزود: این میزان منفی ۱۱ میلیون دلاری تراز واردات و صادرات در حالی که در سالهای گذشته ۲ تا ۳ میلیون بوده را باید فاجعه دانست.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه خودکفای حوزه پروتئین کشور ۸۷ درصد است، یادآور شد: راندمان ها در کشور پایین و در حد ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی به واردات کالاها ما را به تراز ۱۱ میلیارد دلاری منفی رسانده به طوری که ۹۰ درصد روغن، ۵۰ درصد شکر، ۸۰ درصد کود، ۹۰ درصد بذر و صد در صد مکمل خوراک و دارو و آفت کش ها وارداتی است.

بندانی با بیان اینکه آینده خوشبینانه ای برای رفع چالش ها دیده نمی شود، گفت: اکنون حکمرانی آب منفی است چراکه ۵۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز یک چالش بزرگ و بهره وری آب در تولید محصول ۱.۴ تا ۱.۵ متر مکعب است.

وی بیان داشت: مشکل دیگر ما زمین است که در این حوزه قوانین درستی نداریم اراضی تکه تکه می شوند و امکان تولید و  کشت مکانیزه را نداریم.

این عضو اتاق بازرگانی پایین بودن سهم خاک مرغوب را دیگر چالش برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل این موضوع فقر عناصر و روند منفی سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه آینده حوزه کشاورزی دچار چالش شده است، در دوره ای که پول نداریم سیل واردات محصولات کشاورزی را شاهدیم، گفت: دولت ها در کشور ما با هر گرایشی تمایل دارند که غذای ارزان و با ارزش غذایی پایین را در اختیار مردم قرار دهند.

بندانی با تاکید بر زوم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی گفت: جذابیت لازم در حوزه سیاستگذاری ایجاد نکردیم و منزلت کشاورز را حفظ نکردیم. ما در حوزه قانون گذاری خلا داریم و زنجیره ارزش و عرضه را توسعه ندادیم ضمن اینکه نهادسازی نیز در حوزه مغفول مانده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما