شناسهٔ خبر: 67633341 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می دهد؛

خشکسالی و بحران آب اثرات خود را بر مناطق روستایی گلستان گذاشته است/ حدود ۲۰۰ روستای استان دچار تنش آبی هستند

ایلنا گزارش می دهد؛ درحال حاضر ۴۶ درصد جمعیت گلستان در روستاها زندگی می‌کنند که استان از این نظر رتبه دوم کشور را دارد. حدود ۲۰۰ روستای استان دچار تنش آبی هستند که خشکسالی و بحران آب اثرات خود را بر مناطق روستایی گلستان گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان حدود هزار و ۱۰۰ روستا دارد و در رتبه دوم کشور از لحاظ درصد جمعیت روستانشین قرار گرفته است. امروزه گلستان با وجود آبشارها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها با خشک سالی شدیدی مواجه شده است.

به علت خشک‌ سالی شدید و کمبود آب شرب مشکلات مردم گلستان و به ویژه ساکنان مناطق روستایی شمال استان بیشتر شده است. در برخی مناطق روستایی استان کمبود آب شرب به نقطه بحرانی رسیده است و با تانکر آب رسانی می شوند.

تعدادی از پروژه های آبرسانی در استان به دلیل کافی نبودن اعتبارات به تعویق افتاده است. مسئولان و نمایندگان مجلس باید آب شرب پایدار مردم روستا نشین و شهر نشین گلستان را تامین کنند.

با تکمیل سد نرماب مشکل آب شرب 500 هزار نفر حل می شود

کارشناسان منابع آبی بارها اعلام کرده اند که هر چه سریع تر اعتبار برای راه اندازی سد نرماب چهل چای مینودشت تامین شود چرا که با تکمیل این سد مشکل کمبود آب شُرب بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم شرق گلستان و به ویژه روستا نشینان برطرف می شود.

گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی کشور است

سال گذشته، بیش از ۲۷۰ هزار مترمکعب آب شرب به صورت سیار به مناطق دچار تنش آبی استان آبرسانی شد و گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی کشور است. پروژه شیرین سازی آب دریا برای تامین آب آشامیدنی روستاهای استان بسیار ضروری است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: درحال حاضر بسیاری از روستاها و شهرهای گلستان با افت فشار و کمبود آب مواجه هستند. و اکثر این روستاها در شمال استان قرار دارند.

رحمت الله نوروزی ادامه داد: سد نرماب در شرق گلستان قرار دارد و باید هر چه سریعتر تکمیل شود که مشکل آب شرب بخشی از استان تامین شود.

خشکسالی تبعات سنگینی بر محصولات کشاورزی دارد

وی گفت: ۹۰ درصد از آب گلستان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و خشکسالی تبعات سنگینی بر محصولات کشاورزی دارد. متاسفانه ۳۵ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی گلستان هدر می‌رود که این موضوع جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: قطعا پیگیر تامین اعتبار برای کمبود آب شرب هستیم و تلاش می کنیم کمبود آب شرب در استان به حداقل برسد. اگر آبرسانی به روستاهایی که دچار کمبود آب شرب هستند انجام شود قطعا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان گفت: شرکت آب و فاضلاب حدود دو میلیون و ۵۰ هزار نفر جمعیت در شهر و روستاهای استان را تحت پوشش دارد که تقریبا به ۹۰ درصد ضریب بهره مندی رسیده و باعث ارتقا در این شاخص شده است.

ابولفضل رحیمی با اشاره به اینکه ۱۸۰ روستای این استان دچار تنش آبی هستند، اظهار کرد: ۲۴ ناوگان آبرسانی سیار در استان فعال است که آب شرب این روستاها را تامین می‌کنند. از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۹ حلقه چاه آب شرب وارد مدار استان شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان ضریب بهره مندی جمعیت استان از آب شرب را ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: در شهرهای استان ۱۰۰ درصد جمعیت و در روستاها ۸۰ درصد جمعیت از آب با کیفیت بهره مند هستند. ۹۰۰ روستا را تحت پوشش خود قرار داده‌ایم که ۱۸۰ روستاهای گلستان با تنش آبی مواجه است.

وی بیان کرد: سال گذشته توانستیم ۳ دستگاه تانکر آبرسانی نو را وارد استان کنیم. پارسال ۲۰ هزار سرویس آبرسانی به روستاهایی که دچار مشکل هستند ارسال شد که ۱۲۵ هزار نفر در روستاهای مورد نظر از طرح آبرسانی بهره مند شدند.

رحیمی عنوان کرد: با هدف جهاد آبرسانی دو قرار داد با قرارگاه امام حسن مجتبی منعقد شد که در قرارداد اول ۴۳۲ روستا در مرحله عملیاتی قرار دارند و ۴۴۳ روستا در قرارداد دوم به تصویب رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما