شناسهٔ خبر: 67758318 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

افزایش میانگین سنی بازیکنان گیم در ایران - اکونیوز

اقتصاد ایران: کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید بررسی میانگین سنی بازیکنان در سال‌های اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای  با اشاره به آخرین گزارش منتشر شده توسط معاونت آموزش و پژوهش این‌مجموعه گفت: گزارش «تفکیک بازیکنان ایرانی» برای نخستین بار در ایران منتشر شده است. در این پژوهش غوطه‌وری مهم‌ترین شاخص مورد بررسی بوده است که سنجش آن از طریق میزان زمان بازی در هفته انجام شده است و بر مبنای آن ۳ دسته از بازیکنان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: مقصود از بازیکنان علاقه‌مند افرادی است که ۱ تا ۵ ساعت در هفته را صرف تجربه بازی‌های دیجیتالی می‌کنند. این بازیکنان بیشتر برای مدت کوتاهی در شرایط خاص مشغول بازی می شوند. دسته دوم از بازیکنان را بازیکنان مصمم تشکیل می‌دهند، این افراد بازیکنانی هستند که ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته صرف تجربه بازی‌های دیجیتالی می‌کنند. این دسته از بازیکنان گروه میانی از بازیکنان هستند و در نهایت بازیکنان حرفه‌ای قرار دارند که این دسته از بازیکنان به معنای واقعی به شدت درگیر بازی‌های دیجیتال هستند و بیش از ۲۱ ساعت در هفته مشغول بازی هستند، در سایر شاخص‌ها نظیر هزینه‌کرد، میزان بازی آنلاین و میزان ساعتی که در روز صرف بازی می‌کنند در جایگاه نخست قرار دارند.

این‌کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: توزیع جغرافیایی بازیکنان نشان داد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانی جغرافیایی را به خود اختصاص داده‌اند و کمترین تعداد بازیکنان مربوط به مناطق روستانشین بوده است که در مجموع به دلیل جمعیت کمتر این مناطق امری بدیهی به نظر می‌رسد.

شهیدی در ادامه گفت: نسبت بازی برخط به تفکیک نوع محل زندگی نیز یکی دیگر از شاخص‌های مورد بررسی بوده است که بر اساس آن بازیکنان شهرهایی به غیر از مراکز استان‌ها بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. مناطق روستایی کمترین میزان بازی برخط را داشته‌اند، یکی از دلایل این موضوع می‌تواند به میزان دسترسی به اینترنت در این مناطق مرتبط باشد. پژوهش انجام شده نشان می‌دهد که بازیکنان مرد جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون و بازیکنان زن جمعیتی برابر با ۱۴ میلیون را به خود اختصاص داده اند. در بین زنان۵۷ درصد در زمره بازیکنان علاقه‌مند، ۳۷ درصد در زمره بازیکنان مصمم و ۵ درصد جز بازیکنان حرفه‌ای یا پیشتاز هستند. در بین مردان نیز بیشترین میزان فراوانی بازیکنان مربوط به بازیکنان مصمم بوده است. این امری تا حد زیادی نشان می‌‎دهد که بازی برای مردان امری جدی‌تر از زنان است.

وی ادامه داد: بررسی میانگین سنی بازیکنان در سال‌های اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانی دارد تا جایی که این عدد از سن ۱۶ در سال ۱۳۸۹ به سن ۲۳ در نتایج آخرین پیمایش ۱۴۰۰ افزایش یافته است. بررسی‌ها اما به تفکیک نشان می‌دهد، هر چه میزان درگیری و غوطه وری در بین بازیکنان افزایش می یابد میانگین سنی آن‌ها کاهش یافته است، به گونه‌ای که در بین بازیکنان حرفه‌‎ای این عدد به ۲۱ رسیده است که نشان از فراغت و صرف زمان بیشتر در حوزه بازی‌های دیجیتال است. علاوه بر این در بین بازیکنان علاقه‌مند و تفننی نیز با بیشترین میانگین سنی مواجه بوده‌ایم که نشان از استقبال از بازی‌ها به عنوان یک سرگرمی در بین گروه‌های سنی بالاتر دارد.

کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: با بررسی گروه‌های سنی روشن شد که بیشترین نسبت بازیکن حرفه‌ای در بین گروه سنی جوانان و نوجوانان است، در بین گروه سنی میانسال بیشترین فراوانی مربوط به بازیکنان علاقه‌مند است و در بین گروه‌های کودک و خردسال نسبت بازیکنان علاقه‌مند و مصمم به هم نزدیک است. بررسی میزان تحصیلات بازیکنان در سه دسته مورد بررسی در این مطالعه نشان می‌دهد که در بین دانشجویان فوق دیپلم و لیسانس بازیکنان حرفه‌ای بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها قرار گرفته‌اند که یکی از دلایل این موضوع فراغت بیشتر برای درگیر شدن در فضای بازی در بین این گروه است. همچنین در بین افراد بالای ۱۸سال که بی‌سواد بوده‌اند یا تحصیلات ابتدایی دارند بازیکنان حرفه‌ای کمتری به چشم می‎خورند. در افراد با تحصیلات فوق لیسانس نیز بیشترین میزان فراوانی بازیکنان مربوط به علاقه‌مندان و بازیکنان تفننی دارد.

شهیدی گفت: وضعیت تاهل نیز می‌تواند یکی از متغیرهای اثرگذار بر الگوی مصرف بازیکنان باشد که نتایج این پژوهش نشان داده است که در بین بازیکنان مجرد نسبت بازیکنان حرفه‌ای بیش از بازیکنان متاهل است. در بین بازیکنان متاهل اما بازیکنان علاقه‌مند بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل‌توجه در بررسی بازیکنان حرفه‌ای متاهل دارای فرزند این است که بازی‌های موردعلاقه این بازیکنان غالب بازی‌های ورزشی و استراتژیک است و در بین ۷ بازی مورد علاقه این گروه تنها بازی کال‌آودیوتی در زمره بازی‌های تیراندازی اول شخص قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد در بسترخانواده‌های دارای فرزند بازی‌های مورد علاقه فوتبال و بازی‌ کلش آف کلنز هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌های تاثیرگذار بر شکل‌گیری الگوهای متفاوت بازیکنان، نسبت بازی برخط است که از معیارهای مهم در ارزیابی مصرف بازی است. نتایج این پیمایش نشان داد بالغ بر ۸۰درصد از بازیکنان حرفه‌ای به صورت برخط بازی می کنند که این شاخص در کل بازیکنان برابر با ۵۸درصد و در بین بازیکنان علاقه‌مند کمتر از این میزان و برابر با ۴۵درصد است. نوع پلتفرم‌های بازی نیز در بین بازیکنان نشان می‌دهد که بیشترین میزان استفاده از دو پلتفرم رایانه و کنسول مربوط به بازیکنان حرفه‌ای است، در حالی که میزان استفاده از پلتفرم موبایل در بین کاربران علاقه‌مند و مصمم بیش از بازیکنان حرفه‌ای است. درحقیقت بازیکنان حرفه‌ای از صرف بازیکن موبایلی بودن فاصله می‌گیرند.

این‌کارشناس گفت: بررسی استفاده از پلتفرم‌ها در میان مردان و زنان نشان می‌دهد که پلتفرم مورد علاقه برای زنان و مردان بازیکن موبایل است و میزان استفاده از سایر پلتفرم‌ها در میان مردان بیش از زنان است تا جایی که کنسول و رایانه به ترتیب ۳ و ۲ برابر بیشتر در میان مردان مورد استفاده قرار گرفته است.

شهیدی در پایان گفت: در بررسی انجام گرفته در خصوص وضعیت هزینه‌کنندگان (سخت‌افزار/ نرم‌افزار) مشخص شد که بیشترین نسبت خریداربودن۱ مربوط به بازیکنان حرفه‌ای و در مرتبه بعد مربوط به بازیکنان مصمم بوده است. در بین بازیکنان علاقه‌مند نیز تنها ۱۰ درصد عنوان کرده‌اند که برای مصرف بازی‌ها هزینه کرده‌اند. بررسی سبک‌های مورد علاقه در بین زنان و مردان نشان می‌دهد، اولین علاقه‌مندی بازیکنان مرد به بازی‌های ورزشی است در حالی که اولین سبک مورد علاقه زنان بازی‌های معمایی و فکری است.

نظر شما