شناسهٔ خبر: 67757839 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عزاداری شام غریبان در حرم امام خمینی(س)؛

انتقاد حسینی قمی از بی‌مهری به مهاجران

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی در مراسم عزاداری شام غریبان حرم امام خمینی(س)، گفت: به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم از تولیت و دست‌اندرکاران آستان مقدس امام راحل که شنیدم سالیان سال است عزیزان مهاجر شام غریبان را میزبان آستان امام راحل هستند؛ در فضایی که عزیزان مهاجر ما گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و متأسفانه بعضی از رسانه‌ها برای تیتر زدن علیه مهاجرین عزیز ما مسابقه دارند.

صاحب‌خبر -

یک کارشناس مسائل مذهبی با انتقاد از بی‌مهری به مهاجران، گفت: متأسفانه بعضی‌ها یادشان می‌رود، چطور روزی که نیاز به این عزیزان مهاجر بود به عنوان مدافع حرم که هنوز هم ادامه دارد، با این همه شهدا و جانبازانی که تقدیم کردند، اینها عزیز بودند اما حالا که می‌بینید آن حضور آنچنان ضروری نیست این فضای سنگین است؟ من به عنوان وظیفه دینی همه جا گلایه کرده‌ام و از مهاجرین عزیز سخن گفته‌ام و از بی‌مهری‌های به آنها گلایه کرده‌ام.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی طی سخنانی در مراسم عزاداری شام غریبان حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم از تولیت و دست‌اندرکاران آستان مقدس امام راحل که شنیدم سالیان سال است عزیزان مهاجر شام غریبان را میزبان آستان امام راحل هستند؛ در فضایی که عزیزان مهاجر ما گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و متأسفانه بعضی از رسانه‌ها برای تیتر زدن علیه مهاجرین عزیز ما مسابقه دارند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: متأسفانه بعضی‌ها یادشان می‌رود، چطور روزی که نیاز به این عزیزان مهاجر بود به عنوان مدافع حرم که هنوز هم ادامه دارد، با این همه شهدا و جانبازانی که تقدیم کردند، اینها عزیز بودند اما حالا که می‌بینید آن حضور آنچنان ضروری نیست این فضای سنگین است؟ من به عنوان وظیفه دینی همه جا گلایه کرده‌ام و از مهاجرین عزیز سخن گفته‌ام و از بی‌مهری‌های به آنها گلایه کرده‌ام.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما هر مقداری که بتوانیم به عظمت سیدالشهدا(ع) واقف شویم، به همان میزان قدر این مجالس و عزاداری‌ها را بیشتر می‌دانیم. ما عزادار امامی هستیم که امام صادق(ع) فرمود «هیچ فرشته مقرب و نبی مرسلی نیست مگر اینکه از خدا اجازه بگیرد به زیارت سیدالشهدا(ع) برود». در روایت دیگری فرمودند «روزی که از زیارت سیدالشهدا(ع) بر می‌گردی، منادی ندا می‌دهد و تو نمی‌شنوی؛ اگر می‌شنیدی دیگر از کربلا بر نمی‌گشتی».

حسینی قمی با تأکید بر اینکه این مجالس باید معرفت ما به اهل بیت و سیدالشهدا(ع) را بیشتر کند، اظهار داشت: اگر آن معرفت به دست آمد، آن وقت می‌فهمیم برای چه آقایی داریم عزاداری می‌کنیم. یک بخشی از این معرفت‌ها در قالب زیارتنامه‌ها است. مرحوم محدث قمی هفت زیارت مطلقه برای سیدالشهدا(ع) نقل می‌کند. حضور شما در هر جایی که انقلاب و اسلام جهاد لازم داشت، «لبیک یا حسین(ع)» را نشان داد.

وی افزود: یک بخشی از باورهای دینی مدیون استدلال، منطق، دلیل و برهان است. حتما ما مسلمان هستیم و خداشناسی، پیامبرشناسی، امام‌شناسی و معادشناسی استدلال و دلیل می‌خواهد ولی بخش عمده آن مدیون رابطه احساسی، عاطفی و قلبی است؛ و آن رابطه در این مجالس پیدا می‌شود. وقتی یک جوانی دهه اول محرم گریه می‌کند و سینه می‌زند و اربعین به زیارت قبر شش‌گوشه امام حسین(ع) می‌رود، این رابطه احساسی، عاطفی و قلبی است که دین ما را حفظ می‌کند. 30 درصدش با استدلال است و 70 درصدش با این رابطه‌های احساسی، عاطفی و قلبی ما است.

این کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: جوانان مواظب باشند که امروز دشمن در کمین است، عزای سیدالشهدا(ع) را از ما بگیرد. رضوان خدا به روان امام راحل ما؛ یادتان هست همان روزهای اول فرمود آنچه ما داریم از محرم و صفر است؟ آن روز امام در برابر آن موج ایستاد و همان اشک و گریه، روضه و پیام امام جلوی این هجمه را گرفت. امروز ببینید چقدر گوشه و کنار شبهه‌افکنی می‌کنند. اول محرم به جای اینکه عزداری را تقویت کنند، در مورد آسیب‌شناسی سخنرانی می‌کنند. از چه چیزی می‌خواهید آسیب‌شناسی کنید؟ از عزاداری و اینکه مردم از جان و مالشان برای عزای سید‌الشهدا(ع) می‌گذرند؟

وی افزود: حتما باید یک سلسله ملاحظاتی داشت اما نه به این معنی که شب اول محرم به جای اینکه مردم را تقویت کنید و روحیه بدهید، بگویید برای چه این همه هزینه می‌کنید؟ این حرف‌ها همیشه بوده است. مگر همه چیز را با پول معامله می‌کنند؟! چقدر ایمان مردم و جوانان ما و باورهای دینی مردم ما در همین عزاداری‌ها تقویت می‌شود؟ من متعجب می‌کنم چطور آسیب‌شناسی نمی‌کنید که چند میلیون سفر در سال به انواع و اقسام کشورها انجام می‌شود؟ آنجا نباید پول را صرف فقرا کرد؟ دو روز دیگر چهار نفر زائر می‌خواهند با خون جگر و پای پیاده به سفر اربعین بروند و اینجا آسیب‌شناسی می‌کنید؟

حسینی قمی با تأکید بر اینکه آنچه داریم به برکت سیدالشهدا(ع) است، گفت: اگر می‌خواهید ایمان جوانان حفظ شود، رابطه با سیدالشهدا(ع) را روز به روز تقویت و بیشتر کنید. باور کنید که برای تحول یک انسان لازم نیست ساعت‌ها سخنرانی کنیم و 110 جلد بحار علامه مجلسی را برای او بخوانیم؛ یک عزاداری سیدالشهدا(ع) و یک زیارت امام رضا(ع) تحول در انسان ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما