شناسهٔ خبر: 67673906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عزاداری شب تاسوعا در حرم امام خمینی(س)؛

محمد مقدم: مواظب باشیم دین و شخصیت‌های دینی ما را تحریف نکنند/ امام به ما آموخت اگر عاشورایی شدیم می‌توانیم بساط ظلم را در هم بریزیم

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز، گفت: امام حسین(ع) می‌فرماید نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و جلوی باطل گرفته نمی‌شود؟ امامان ما دستور داده‌اند عاشورا را زنده نگه دارید تا برای ما مبارزه با ظلم اصل قرار بگیرد، عزتمندی شعار ما باشد، بیت‌المال در یک جامعه مال‌البیت نباشد، پاسدار مال و ناموس مردم باشیم. شعار عاشورا این بود اما تحریفش کردند و به جایش این نشست که گفتیم امام حسین(ع) آمد که کشته شود تا خدا گناهکاران را ببخشد. یعنی عملا عاشورا را مأمن گناهکاری‌ها کردیم.

صاحب‌خبر -

عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه تحریف یکی از خطراتی است که هر فکر و فرهنگ و مکتبی را تهدید می‌کند، گفت: به هوش باشید؛ عاشورا بسیار بزرگ و ارزشمند است. تحریف عاشورا اگر کار دشمنان بود، متأسفانه این نقشه به وسیله دوستانش انجام می‌گیرد. گفتیم عاشورا یک مسأله شخصی بود و امام حسین(ع) آمد کشته شود چون خدا گفته است؛ اما خودش فرمود من برای شما الگو هستم. اگر صفحه سیاه عاشورا را می‌بینید، صفحه سفید آن را هم ببینید. صفحه سفید عاشورا چیزی جز اخلاق، انسانیت، مردانگی و عزت نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مقدم طی سخنانی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) حرم مطهر امام خمینی(س)، گفت: یکی از خطراتی که همیشه هر فکر، فرهنگ و مکتبی را تهدید می‌کند و موجب ناکارآمدی و مسخ حقایق و ارزش‌های آن می‌شود، موضوع و مسأله «تحریف» است. تحریف در عرف و فرهنگ قرآن در چهار مرتبه به قوم یهود نسبت داده شده است که آنان در طول زندگی و تاریخ خود همواره از این حربه بهره برده و می‌برند.

عضو مجمع روحانیون مبارز در خصوص معنای تحریف، اظهار داشت: «تحریف» در لغت عرب از ماده «حرف» به معنای تمایل به سمتی است که غیر از مقصد و مقصود آن باشد. تحریف به معنای جا به جا شدن در مفهوم و معنا است. این تحریف گاهی لغوی و گاهی در معنا و مفهوم است. یکی از کارهای زشت و جبران‌ناپذیری که نازی‌ها انجام دادند تهی کردن بسیاری از کلمات از معنا و مفهوم مصطلح آن بود؛ آزادی، دموکراسی، عدالت و حقوق انسان می‌گفتند، اما در عمق و در معنا و مفهوم آن را تهی کرده بودند؛ این به معنای تحریف معنوی است.

وی تأکید کرد: یکی از بدترین نوع تحریف‌ها که همیشه در طول تاریخ وجود داشته وقتی است که شخصیت‌ها و وقایع مهم تاریخی تحریف شوند؛ چیزی که در طول تاریخ همیشه مکتب‌ها، باورها، عقاید دینی، مناسک مذهبی و مراسم دینی دچار آن شده و می‌شود. در تاریخ ما واقعه‌ای جاندارتر، حیاتی‌تر، تکاپوتر و آرمان‌دارتر از واقعه عاشورا سراغ نداریم. این واقعه در طول تاریخ دچار تحریف‌های بزرگی شده و معتقدیم اگر عاشورا به جایگاه راستینش برگردد، یک ملتی را متحول می‌کند.

مقدم افزود: وقتی دشمنان می‌خواهند جلوی رشد یک ملت، مکتب و فرهنگ را بگیرند، از دو طریق می‌توانند با آن مواجه شوند؛ یکی از طریق تخریب است و یکی از روش‌های دیگری که متأسفانه کارآیی بیشتر دارد و بدون اینکه دوستان متوجه شوند در دام دشمنان می‌افتند، از راه تحریف است. چرا حسین بن علی(ع) وقتی می‌خواهد از مکه به سمت عراق حرکت کند تأکید می‌کند که من به خاطر خودسری، فتنه‌انگیزی و فسادانگیزی حرکت نکردم؟ به خاطر اینکه ابن زیاد به مسلم می‌گوید آمده‌ای فتنه‌انگیزی کنی و تو فتنه‌گر و آشوبگر هستی. مسلم می‌گوید ما آمده‌ایم برای نجات مردمی که از ما دعوت کرده‌اند.

عضو مجمع روحانیون مبارز اظهار داشت: ما مردم نسبت به عقاید دینی و باورها و مقولات مذهبی یک حالت اسطوره‌گرایی و افسانه‌سرایی داریم؛ یعنی آنقدر فربهش می‌کنیم که حقیقت آن واقعه زیر بسیاری موهومات و خرافات گم می‌شود. ما از امام حسین(ع) و حضرت زینب(ع) شخصیت‌هایی درست کرده‌ایم که با واقعیت‌های آنها بسیار فاصله دارد. اما عاشورا و کربلا واقعه‌ای است که اهداف بعثت را زنده کرد. عاشورا یک پیام و اهدافی داشت؛ این اهداف و پیام عاشورا موجب شده بود که تمام بزرگان دین ما تأکید داشتند عاشورا را فراموش نکنید و ذکر مصائب را داشته باشید. چرا اینقدر امامان ما روی مسأله کربلا تکیه می‌کردند؟ به خاطر این بود که عاشورا را زنده کنیم تا شعارها و نمادهای عاشورا زنده بماند.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) می‌فرماید نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و جلوی باطل گرفته نمی‌شود؟ امامان ما دستور داده‌اند عاشورا را زنده نگه دارید تا برای ما مبارزه با ظلم اصل قرار بگیرد، عزتمندی شعار ما باشد، بیت‌المال در یک جامعه مال‌البیت نباشد، پاسدار مال و ناموس مردم باشیم. شعار عاشورا این بود اما تحریفش کردند و به جایش این نشست که گفتیم امام حسین(ع) آمد که کشته شود تا خدا گناهکاران را ببخشد. یعنی عملا عاشورا را مأمن گناهکاری‌ها کردیم.

مقدم تأکید کرد: به هوش باشید؛ عاشورا بسیار بزرگ و ارزشمند است. تحریف عاشورا اگر کار دشمنان بود، متأسفانه این نقشه به وسیله دوستانش انجام می‌گیرد. گفتیم عاشورا یک مسأله شخصی بود و امام حسین(ع) آمد کشته شود چون خدا گفته است؛ اما خودش فرمود من برای شما الگو هستم. اگر صفحه سیاه عاشورا را می‌بینید، صفحه سفید آن را هم ببینید. صفحه سفید عاشورا چیزی جز اخلاق، انسانیت، مردانگی و عزت نخواهد بود.

وی افزود: تحریف در قرآن به عنوان یکی از خصلت‌های زشت مردم یهود است و هنوز هم در عصری که ما زندگی می‌کنیم، صهیونیست‌ها را ببینید که 70 سال است روضه نسل‌کشی می‌خوانند. از آنچه امروز در غزه می‌گذرد زشت‌تر در تاریخ می‌بینید؟! اسم این را نسل‌کشی نمی‌گذارد و اسم این را دفاع می‌گذارد. اینها خودشان را مبارزه کننده با تروریسم می‌دانند؛ رژیم غاصب صهیونیستی 70 سال است عملا ترور می‌کند و می‌گوید ما کشته‌ایم؛ اسم این تروریسم نیست و دفاع است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در پایان گفت: مواظب باشیم دین و شخصیت‌های دینی ما را تحریف نکنند؛ با مفاهیم بازی نکنند. عاشورا زمانی زنده و بالنده است که بتواند نماد و پیام خودش را داشته باشد. باید عاشورا را از کلام حسین بن علی(ع) بشناسید. آن اشک و عزاداری ارزش دارد و دل‌ها را به هم متصل می‌کند. امام به ما آموخت اگر عاشورایی شدیم می‌توانیم بساط ظلم را در هم بریزیم.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما