شناسهٔ خبر: 67756399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

حمله راهبردی یمن به عمق تل‌آویو

نیروهای مسلح یمن برای اولین بار با حمله پهپادی عمق تل‌آویو را هدف قرار دادند و ضربه سختی به صهیونیستها وارد کردند. سؤال این است که یمنی‌ها چگونه این حمله را انجام دادند و پیامدهای آن چیست؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دهمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در حال سپری شدن است؛ جنگی که به نسل‌کشی بی‌سابقه منجر شده و انزجار آشکار و گسترده جهانی از این رژیم و حامیانش را در پی داشته است. در حالی که سازمان ملل متحد در متوقف کردن جنایت‌های صهیونیست‌ها ناکام بود و قدرت‌های غربی هم نه تنها ادعاهای حقوق بشری را رها کردند بلکه در کنار تل‌آویو در نسل‌کشی علیه غزه قرار گرفتند، کشورهای عربی نیز هیچ اقدامی برای دفاع از مردم غزه انجام ندادند، گروه‌های مقاومت در کنار مردم غزه قرار گرفتند و حملات مستقیم علیه صهیونیست‌ها را در دستور کار قرار دادند. یمنی‌ها از جمله بازیگران محور مقاومت هستند که به طور مستقیم علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شدند.

اقدام‌های نظامی یمن علیه رژیم صهیونیستی

یمن از نوامبر گذشته یعنی یک ماه پس از آغاز جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه، وارد این جنگ شد. نخستین اقدام یمنی‌ها هوشمندانه بود و آنها کشتی‌های عازم اراضی اشغالی را هدف قرار دادند. هدف اصلی یمنی‌ها از اقدام علیه کشتی‌ها این بود که هزینه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را بالا برده و نارضایتی در درون اراضی اشغالی را از این جنگ افزایش دهند. در پی این اقدام، صدها کشتی مجبور به منحرف کردن مسیر خود به سمت جنوب آفریقا شده‌اند که هزینه‌ها را بالا برده است. با وجود اینکه، آمریکا به همراه انگلیس و چند کشور دیگر در مقام دفاع از رژیم صهیونیستی، حملات مکرری را علیه یمن انجام دادند، اما حمله‌های یمنی‌ها متوقف نشد و همچنان هم ادامه دارد.

در کنار حمله علیه کشتی‌های عازم اراضی اشغالی، نیروهای یمنی روز جمعه ۲۹ تیرماه در اقدامی مهم منطقه اشغالی یافا که به تل‌آویو معروف است را با یک پهپاد هدف قرار دادند. طبق گزارش رسانه‌های صهیونیستی در این حمله پهپادی که یمن آن را انجام داد، یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند. این اولین بار بود که تل‌آویو از طریق پهپاد و از یمن مورد هدف قرار گرفت. این اقدام نظامی یمنی‌ها به مراتب از حمله به کشتی‌های عازم اراضی اشغالی مهم‌تر است زیرا از یک سو مستقیماً تل‌آویو را هدف قرار داد و از سوی دیگر پیامدهای مهمی خواهد داشت.

پیامدهای حمله پهپادی یمن علیه تل‌آویو

اقدام پهپادی یمنی‌ها دارای چند پیامد مهم و آشکار است که عبارتند از:

علنی شدن ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی

یکی از مهم‌ترین پیامدهای حمله پهپادی یمنی‌ها علیه صهیونیست‌ها این است که ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی را بیش از گذشته ثابت کرد. ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی پیش از این در مقابل طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران و همچنین حملات مکرر حزب‌الله لبنان ثابت شده بود، اما اقدام یمنی‌ها این ضعف را برجسته‌تر کرد زیرا حمله پهپادی یمن علیه تل‌آویو از یک فاصله جغرافیایی ۲۰۰۰ کیلومتری رخ داد. یک پهپاد حزب‌الله لبنان در ماه ژوئن توانسته بود با دور زدن سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی بر فراز اراضی اشغالی به پرواز دربیاید. یمن بر خلاف حزب‌الله لبنان مرز جغرافیایی با اراضی اشغالی ندارد. پهپاد یمنی ۲۰۰۰ مایل دریایی را ظرف ۹ ساعت طی کرد تا به تل‌آویو به عنوان مستحکم‌ترین و حفاظت شده‌ترین شهر در فلسطین اشغالی برسد. سران این رژیم از جمله لاپید و بن گویر اذعان کردند که امنیت اسرائیل از دست رفته است.

مقاومت؛ مصمم‌تر و منسجم‌تر در دفاع از غزه

اقدام پهپادی یمنی‌ها علیه تل‌آویو مرحله جدیدی از اقدام نظامی بازیگران مقاومت علیه صهیونیست‌ها و در دفاع از غزه بود. اخیراً پهپاد هُدهد حزب‌الله لبنان بدون شناسایی شدن، مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی را رصد، فیلم‌برداری و عکس‌برداری کرد و بازگشت. مقاومت عراق نیز به اهدافی در حیفا یا ایلات حمله کردند. حمله پهپادی یمنی‌ها نفوذپذیری و آسیب‌پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را بیش از اقدامات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق نشان داد زیرا بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را تا عمق تل‌آویو طی کرد بدون اینکه مورد شناسایی قرار گیرد. از سوی دیگر، یمن در حالی چنین اقدامات نظامی علیه صهیونیست‌ها انجام می‌دهد که ۸ سال درگیر جنگ همه‌جانبه با عربستان سعودی بود و خسارت‌های سنگینی از این جنگ متحمل شد. با این حال، اقدامات نظامی یمنی‌ها علیه صهیونیست‌ها ثابت می‌کند که آنها برای مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی و برای متوقف کردن نسل‌کشی در غزه در کنار حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق، اراده جدی دارند.

اثبات روند رو به رشد قابلیت نظامی یمن

یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهای اقدام پهپادی یمن علیه تل‌آویو این است که روند رو به رشد قابلیت نظامی نیروهای مسلح یمن را اثبات کرد. پهپادی که تل‌آویو را هدف قرار داد ساخته یمنی‌ها است. رسانه‌های صهیونیستی در تشریح این حمله نوشتند این حمله، در سطح فنی، نشان‌دهنده ضعف سامانه دفاع هوایی اسرائیل در قبال هواپیماهای بدون سرنشین بود که با سرعت کمتر و در ارتفاع کمتری پرواز می‌کنند. کارشناسان نظامی معتقدند، این عوامل مسیریابی پهپادها توسط رادارها و رهگیری آن‌ها توسط موشک‌های زمین به هوا را دشوارتر می‌سازد. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این پهپاد یمنی، پیشرفته بوده و به عنوان یک هدف خطرناک، شناسایی نشده بود. لذا هیچ آژیر خطری برای آن به صدا در نیامد. این پهپاد بمب‌گذاری شده بود و مسیری جدید را از یمن به سوی مصر برای پیمایش انتخاب کرده و از فراز دریای مدیترانه عبور کرده و به عمق خاک فلسطین اشغالی وارد شده و در ارتفاع پست پرواز کرد.

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل بازیگران مقاومت

حمله پهپادی یمنی‌ها به عمق تل‌آویو همزمان با حملات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق، غافلگیری و عصبانیت شدید صهیونیست‌ها از انسجام و یکپارچگی مقاومت در دفاع از غزه را نشان داد. ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله پهپادی یمنی‌ها با جنگنده‌های اف ۳۵ خود به شهر الحدیده حمله کرد. این حملات به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان یمنی منجر شده است. با این حال، این حملات صهیونیست‌ها نه تنها ناشی از قاطعیت و برتری نظامی آنها نبود بلکه ناشی از استیصال آنها در مقابل یمنی‌ها بود. اقدام نظامی صهیونیست‌ها علیه یمن نشان داد متوسل شدن قدرت‌های غربی به حملات نظامی و اعمال قدرت آن‌ها علیه یمن برای صهیونیست‌ها امنیت بیشتر را در پی نداشته است. در همین حال، اقدام نظامی صهیونیست‌ها سبب ایجاد بازدارندگی برای آنها در مقابل یمنی‌ها نخواهد شد چون این حملات از موضع ضعف و برای فرار از پاسخگویی به منتقدان داخلی انجام شده و در عین حال سبب توقف حملات یمنی‌ها نیز نخواهد شد. در همین راستا، حزام الاسد از رهبران انصارالله یمن اعلام کرد: عملیات‌های جدیدی پس از عملیات تل‌آویو در راه است و این تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت.

نتیجه

اقدام پهپادی یمنی‌ها علیه تل‌آویو بار دیگر از ظهور بازیگر جدیدی در صحنه سیاسی و نظامی غرب آسیا و جهان عرب خبر می‌دهد؛ بازیگری که متفاوت عمل می‌کند و در مقابل جنایت صهیونیست‌ها نه تنها سکوت نمی‌کند بلکه مستقیماً تل‌آویو را هدف قرار می‌دهد. در عین حال، یکی دیگر از مهم‌ترین شاخصه‌های مقاومت یمن این است که از پشتوانه میلیونی مردمی برخوردار است. پس از اقدام پهپادی نیروهای مسلح یمن علیه تل‌آویو صدها هزار نفر از مردم یمن با برگزاری تظاهرات، ضمن حمایت از این اقدام نظامی، حمایت خود را از مردم غزه نیز نشان دادند. علاوه بر این، اقدام پهپادی یمنی‌ها علیه تل‌آویو که آسیب‌پذیری و ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی را نشان داد، این موضوع مهم را نیز ثابت کرد که به درازا انجامیدن جنگ غزه نتایج معکوسی برای دشمن صهیونیستی به همراه خواهد داشت.

سید رضی عمادی؛ کارشناس و پژوهشگر منطقه غرب آسیا

نظر شما