شناسهٔ خبر: 67759867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نفوذ راست افراطی به ساختار سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا

سیاست‌هایی که از سوی مقام‌های اروپایی از جمله رئیس کمیسیون اروپا اتخاذ می‌شود، گردش به سمت راست افراطی را در اروپا تحکیم می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پس از یک دور فشرده مذاکرات با گروه‌های پارلمانی در سراسر طیف سیاسی، اورسولا فون در لاین، سیاستمدار محافظه‌کار آلمانی، دومین دوره ریاست کمیسیون اروپا را به دست آورد.

 وی با ۴۰۱ رای موافق، بیش از ۳۶۰ کرسی اکثریت مورد نیاز، در رای‌گیری مخفی پارلمان اروپا انتخاب شد.

برخی از رؤسای دیگر پارلمان اروپا پیش از ۲ دوره ریاست را بر عهده داشته‌اند، اما او اولین کسی است که ۲ بار از سوی پارلمان انتخاب شده است، پارلمانی که از سال ۲۰۱۴، رئیس ارشد اتحادیه اروپا را نه صرفا تایید بلکه انتخاب می‌کند.

به ظاهر موضوع اصلی بحث در داخل ائتلاف فون در لاین، منزوی کردن یا ترکیب احزاب راست افراطی است که دستاورد‌های بزرگی داشته‌اند.

گردش به راست افراطی در اروپا

راست افراطی در مجموع تنها یک نماینده کمتر از ائتلاف میانه‌رو دارند که در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه در پارلمان است.

محور علیه راست افراطی اکنون تنها به دو گروه از ۳ گروه راست افراطی محدود شده است.

فون در لاین با حمایت ائتلاف خود، گفت‌وگوی باز با سومین گروه راست افراطی را در پارلمان و در تلاش برای کسب آرا ادامه داد.

سخنرانی برنامه‌ای اخیر فون در لاین در پارلمان اروپا نشان می‌دهد که چرخش به راست افراطی عمیق‌تر از توافق قدرت احتمالی است.

به گزارش الجزیره، رئیس کمیسیون اروپا که مجددا انتخاب شده، یک سبک لفاظی مؤثر را اصلاح کرده که با تکیه بر کلمات کلیدی راست‌گرایانه مانند «فرهنگ» و «ارزش‌ها»، اروپا را به یک شیء خیالی تبدیل می‌کند که می‌توان اشتیاق به آن داشت.

اروپا با چندین تهدید مواجه است

اروپای فون در لاین با چندین تهدید مواجه است که نیاز به اقدام محافظتی و قاطع دارد؛ «قرارداد سبز» احتمالا مهم‌ترین میراث دو حزبی او با زبان شکوفایی اقتصادی و رقابت بازنگری می‌شود که نشان‌دهنده ملی‎گرایی اقتصادی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، جریان اصلی آن را در این کشور مطرح کرد.

تمرکز بر ایجاد ثروت و رفاه برای شرکت‌ها، کشاورزان و کارگران اروپایی است، بدون اینکه صحبت معناداری در مورد اتحاد با دیگر بازیگران جهانی وجود داشته باشد؛ دستکم از همه کشور‌های جنوب جهانی که بخش عمده‌ای از مواد خام حیاتی مورد نیاز برای «گذار سبز» را در اختیار دارند.

این یک پاسخ محافظه‌کارانه به موج عظیم تردیدگرایی است که در ماه ژوئن به صندوق‌های رای رسید؛ حمله به سیاست‌های سبز اروپا «جنگ فرهنگی» جدید راست افراطی است.

اجماع درباره موج ضد مهاجرت و پناهجویان

فون در لاین مدعی است که اروپا نیاز به محافظت در برابر تهدید‌های امنیتی خارجی دارد؛ نه‎تنها در برابر جنگ از طریق هدف مشروع و مورد توافق گسترده سیستم دفاعی مشترک اروپا، بلکه همچنین از جانب مهاجران و پناهندگان.

او با تایید اجماع اروپایی ضد مهاجرت در خیابان‌ها، متعهد شد که فرانتکس (آژانس مرزی اروپا) را که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، گسترش دهد.

این امر به احتمال زیاد باعث مرگ، رنج و نقض حقوق بشر بیشتر برای کسانی می‌شود که سعی می‌کنند وارد کشور‌های اروپایی شوند.

فون در لاین با تکرار «طرح ماتی» (بازتعریف روابط با کشور‌های آفریقایی) جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، برای آفریقا، بدبینی کمیسر جدید برای منطقه مدیترانه را ایجاد کرد که نقش آن نظارت بر مشارکت راهبردی با کشور‌های غیر اروپایی مرتبط با توقف جریان مهاجرت خواهد بود.

ادعای فون در لاین درباره حفاظت از دموکراسی

حفاظت از دموکراسی، یکی دیگر از موضوعات کلیدی روایت این سیاستمدار آلمانی، نیز در چارچوب نیاز به مقابله با نیرو‌های متخاصم خارجی قرار گرفته است.

 او یک سپر «دموکراسی» اروپایی را برای مقابله با دستکاری و دخالت اطلاعات خارجی پیشنهاد کرد؛ این نگرانی‌ها واقعی هستند و باید مورد توجه قرار گیرند، اما مطمئنا برای حفظ و تقویت دموکراسی چیز‌های بیشتری وجود دارد.

در نهایت، فون در لاین از اروپای درون‌نگر دفاع می‌کند که ثروت و امتیاز خود را بر همکاری جهانی و عدالت اجتماعی اولویت می‌دهد و در عین حال ترس‌آفرینی، نفرت و خشونت علیه مهاجران و پناهندگان را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما