شناسهٔ خبر: 67756349 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ قطعه عقاب طلایی در دامن طبیعت سردشت رهاسازی شدند

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ۲ قطعه عقاب طلایی از گونه‌های کمیاب پس از مداوا در دامن طبیعت این شهرستان رهاسازی شدند.

صاحب‌خبر -

خالد بایزیدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ۲ قطعه پرنده شکاری و کم‌یاب توسط یکی از دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل داده شده بودند.

وی اضافه کرد: این ۲ قطعه پرنده شکاری که به دلیل مجروح شدن قادر به پرواز و ادامه زندگی در طبیعت نبودند، تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفته و پس از مداوا در یکی از زیستگاه های این شهرستان رهاسازی شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت با قدردانی از دوستداران محیط زیست این شهرستان در تحویل پرندگان مجروح و بیمار موجود در طبیعت ادامه داد: بازگشت دوباره این پرندگان به طبیعت می تواند در بقای این گونه های نادر در منطقه مفید باشد.

وی افزود: ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در این شهرستان در چند سال اخیر که با استقبال اقشار مختلف مردم مواجه شده، نقش مهمی در افزایش مشارکت آنها برای حفاظت و صیانت از عرصه های زیست محیطی داشته است.

به گزارش ایرنا، عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی (Aquila chrysaetos)، از خانواده Accipitrida بوده و یکی از باشکوه ترین پرندگان شکاری در دنیا به شمار می رود و اندازه طول بدن این پرنده ۷۵ تا ۸۳ سانتیمتر و پهنای دو بال آن بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.

۲ قطعه عقاب طلایی در دامن طبیعت سردشت رهاسازی شدند

زیستگاه این نوع پرنده کوهسارهای کم گیاه و خشک و گاهی جنگل های کوهستانی، صخره های ساحلی و دشتهاست و روی لبه پرتگاه ها و گاهی روی درخت آشیانه می سازد و از جمله پرندگان بومی ایران است.

عقاب طلایی در ایران عمدتا در امتداد ۲ رشته کوه البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی سکونت دارد که پرنده ماده آن از نر بزرگ تر است و معمولا در چهار تا پنج سالگی بالغ می شود.

این پرنده زیبا نام خود را از پرهای طلایی و برنزی تاج، سر و پشت گردنش گرفته است و در هنگام پرواز بالها کمتر به بالا خم شده و تقریبا مسطح است.

شهرستان سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.

نظر شما