شناسهٔ خبر: 67756060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وجود یک هواپیمای آب پاش برای اطفای حریق جنگل‌های کشور

نماینده خرم آباد در مجلس با ارائه توضیحاتی درباره وقوع آتش سوزی در جنگل‌های خرم آباد گفت: به گفته مسئولان در کل کشور تنها یک هواپیما برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها وجود دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، رضا سپهوند در تشریح جزئیات بروز حادثه آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب خرم‌آباد، گفت: در ۳ هفته گذشته حادثه آتش‌سوزی در کوهدشت و چگینی به وقوع پیوست و مدت ۱۲ روز نیز ادامه داشت و از روز گذشته نیز مجدد شاهد بروز حادثه آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس هستیم که دامنه آن به دلیل گرمای شدید هوا گسترش یافته است.
وی افزود: بنده تامین امکانات لازم برای مهار حریق را از طریق مسئولان مربوطه پیگیری کردم، اما پاسخشان این بود که در کل کشور تنها یک هواپیما برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها وجود دارد و امکانات و اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش محدود است. سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان اعتبارات در این زمینه برای کل کشور تصویب شد، اما تاکنون هیچ مبلغی از آن تخصیص پیدا نکرده است یعنی در کل کشور با کمبود اعتبارات و امکانات برای اطفای حریق مواجه هستیم، اما در استان لرستان محدودیت در تامین امکانات این بخش بیشتر است.
نماینده خرم آباد در مجلس گفت: همچنان در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از مبادی مختلف امکانات لازم برای اطفای حریق را تامین کنیم کمااینکه در تلاش هستیم تا نیاز این بخش را از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها رفع کنیم. هم‌اکنون یک هلی کوپتر در این منطقه مستقر شده است، اما پاسخگوی نیاز این بخش نیست و لازم است سازمان‌های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و مردم کمک کنند تا بتوانیم روند اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس را تسریع کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: البته در کل کشور با کمبود نیروی محیط بان و جنگلبان مواجه هستیم، اما در استان لرستان نیاز بیشتری به جذب نیروی جنگلبان وجود دارد تا به موقع از بروز حادثه آتش‌سوزی برای منابع طبیعی این منطقه جلوگیری کنند. هنوز میزان خسارات وارد شده به این جنگل‌ها برآورد نشده است، اما خسارات ناشی از ازبین رفتن درختان بلوط ۳۰۰ ساله‌ای که در این جنگل‌ها وجود دارد که ارزش بسیار بالایی نیز دارند، غیرقابل جبران است.
سپهوند خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس ریه کشور محسوب می‌شوند بنابراین مسئولان به خصوص در حوزه محیط زیست باید نسبت به جلوگیری از بروز حادثه آتش‌سوزی در آن و تسریع روند اطفای حریق حساسیت ویژه‌ای داشته باشند و به ویژه در فصل گرما برای جلوگیری از بروز این گونه حوادث، انجام اقدامات پیشگیرانه را در دستورکار خود قرار دهند.

نظر شما