شناسهٔ خبر: 67755267 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس فرهنگی و هنری:

بیشترین ‌رکود فعالیت‌های هنری را در خوزستان شاهدیم

فاطمه فریح‌زاده

یک کارشناس فرهنگی و هنری معتقد است: هم‌اکنون بیشترین واماندگی فرهنگی و رکود فعالیت‌های هنری را در ۱۰ سال اخیر شاهد هستیم که باعث دلزدگی هنرمندان شده است.

صاحب‌خبر -

مصطفی بوعذار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: فعالیت‌های نازل و بدون اثربخشی جایگزین رویدادهای جریان‌ساز و اثرگذار فرهنگی شده‌اند.

او افزود: مدیرانی که درک صحیحی از کار فرهنگی و هنری ندارند با تصمیمات غیرکارشناسی ضربه‌های مهلکی به فضای فرهنگی و هنری استان خوزستان زده‌اند.

وی با بیان این‌که نگاه سلیقه‌ای و غیرکارشناسی برخی مدیران فرهنگی باعث کناره‌گیری هنرمندان خوزستان از فعالیت‌ شده است، افزود: به‌طوری که بدیهی‌ترین فعالیت‌های مناسبتی از سوی دستگاه‌های عریض و طویل در خوزستان انجام نشده است.

این نویسنده و شاعر خوزستانی بیان کرد: حمایت از فعالیت سطحی و سخیف توسط شهرداری اهواز نه تنها باعث جذب مخاطب و ارتقای سطح فرهنگ عمومی نشده است، بلکه عموم شهروندان را از این دست آثار گریز می‌دهد و متاسفانه رویکرد معاونت فرهنگی شهرداری اهواز و تمایل آن به کارهای سطحی و سخیف روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

بوعذار ادامه داد: عدم پاسخگویی مدیران نیز یکی از مشکلات استان است که باید به آن توجه کرد.

مدیر انجمن تئاتر شاهد اهواز از سوی دیگر با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ عاشورایی نیز گفت: مدیران ناکارآمد فرهنگی خوزستان هر چه سریع‌تر باید از چرخه تصمیم‌گیری فرهنگی خارج شوند تا شاهد اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان باشیم.

کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: مدیران فرهنگی شهرداری اهواز درک صحیحی از کارهای هنری و تعزیه ندارند و باید در توزیع منابع مالی به گروه‌های تعزیه تبعیض قائل نشوند و همه هیات‌ها به‌صورت یکسان مورد حمایت قرار گیرند.

بوعذار گفت: هزینه‌های بالایی در مراسم «شب‌های بین‌الحرمین» با تبلیغات گسترده صرف می شود که خروجی و اثرگذاری آن بسیار متفاوت است و با توجه به کاهش مخاطبان نیز دیگر رونق گذشته را ندارد و نیازمند آسیب‌شناسی جدی محتوایی و مالی است.

دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته توسط شورای شهر اغلب کارهای فرهنگی رصد و آسیب‌شناسی دقیق می‌شدند و نظرات هنرمندان و فرهیختگان لحاظ می‌شد اما شورای شهر کنونی نظارت ضعیفی بر فعالیت‌های فرهنگی دارند و اولویت آنها چیز دیگری است.

با مصطفی بوعذار در ایسنا:

جشنواره تئاتر خوزستان محلی برای حذف رقیب بود

ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) به نسل جدید معرفی شود

هنرهای نمایشی ‌سهم‌ اندکی در مساله غزه دارد

بوعذار با اشاره به فعالیت‌های خودجوش و مردمی در راستای فرهنگ و هنر عاشورایی در سطح استان خوزستان و شهر اهواز گفت: در مناطقی از اهواز با اجرای تعزیه توسط هنرمندان و برنامه‌های هیات‌های مردمی، استقبالی به مراتب باشکوه‌تر از این مراسم‌های سازمانی با سندهای مالی میلیاردی مشاهده می‌شود که با هزینه‌های شخصی توانستند نقطه‌زنی فرهنگی انجام دهند و نتایج مطلوبی را در جامعه هدف و مناطق دست یابند.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان با انتقاد از عدم به‌کارگیری و مشارکت موسسات فرهنگی و هنری، گروه‌های تعزیه و هنرمندان عاشورایی برای تهیه و تولید آثار فرهنگی و هنری عاشورایی در مناطق مختلف سطح شهر و استان توسط مدیران فرهنگی عنوان کرد: معلوم نیست کدام سازمان و ارگانی برای این هم‌افزایی فرهنگی باید گام اول را بردارد؟

کارگردان برگزیده رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اظهار اینکه شهردار اهواز باید پاسخگوی عملکرد فرهنگی مجموعه خود باشد و هزینه‌ها و سندهای مالی فرهنگی را برای شهروندان شفاف‌سازی کند، اضافه کرد: باید مشخص شود که دستاورد و نتیجه عملکرد آنان چه بوده است؟

وی افزود: شهرداری‌ها در تمام شهرها حامی هنرمندان و عاملی در جهت توسعه فرهنگی به شمار می‌روند اما در اهواز محلی برای ارتزاق پیمانکاران و دلالان تبدیل شده و حتی به شعارهای انقلابی خود هم وفادار نبودند چراکه تحمل شنیدن انتقادات را ندارد و با طرح شکایت پذیرای منتقدان و دلسوزان می‌شوند.

بوعذار متذکر شد: عدم استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان فرهنگی و هنری در استان برای تولید آثار فاخر و ارزشمند و همچنین حضور افراد غیرکارشناس در دستگاه‌های فرهنگی و هنری از عوامل عدم توسعه فرهنگی در استان به شمار می‌رود و مسؤلان ذی‌ربط باید برای آن فکر جدی داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما