شناسهٔ خبر: 67754261 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

امیر پروین حسینی مطرح کرد؛

مردم زندگی خود را بر اساس شایعات نچینید/ «خجالت نکش» یک فیلم اجتماعی است نه سیاسی

امیر پروین حسینی مطرح کرد؛ سید امیر پروین حسینی با اشاره به قصه، شخصیت‌پردازی و فضاسازی فیلم «خجالت نکش ۲» گفت: این فیلم یک کمدی کاملاً ایرانی است که مخاطب ما با شخصیت‌های آن می‌تواند به راحتی همراه شود.

صاحب‌خبر -

امیر پروین‌حسینی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره ساخت قسمت دوم این فیلم سینمایی اظهار کرد: پیش از «خجالت نکش» تجربه ساخت سریال «ساخت ایران» را دارم که پس از موفقیت فصل اول، فصل بعدی آن نیز ساخته شد و باید بگویم استقبالی که از «خجالت نکش» شد ما را به این نتیجه رساند که قسمت دوم این اثر هم ساخته شود که البته پایان‌بندی قسمت اول این فیلم هم اینگونه بود که بچه پیدا شد و این بچه پایه‌گذار قصه‌ای دیگر بود.

پروین‌حسینی درباره شرایط اکران گفت: شرایط ایده‌آل نیست، به خصوص مشکلات عجیب و غریبی که برای این فیلم پیش آمد، وضعیت را بدتر کرد. متأسفانه مهم‌ترین سایتی که ۹۰ درصد فروش آنلاین بلیت در آن صورت می‌گیرد در دو هفته اول صفحه‌ای برای فروش بلیت این اثر نداشت و باعث شد که ما در روزهای ابتدایی فروش آنلاین نداشته باشیم که وقتی علت این اتفاق را جویا شدیم، پاسخ مشخصی به ما ندادند. زمان و شرایط اکران کمی از دست ما خارج است و معادلاتی وجود دارد که غیر قابل پیش‌بینی هستند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد سیاسی قسمت اول فیلم «خجالت نکش» و تغییر آن در قسمت دوم، تصریح کرد: فیلم ما سیاسی نبود بلکه فیلمی اجتماعی بود. حرفی که «خجالت نکش» می‌زد این بود که باتوجه به ظاهر همدیگر را قضاوت نکنیم، در کار همدیگر دخالت نکنیم، به حرف مردم اهمیت ندهیم. در این فیلم شاهد هستیم که گفته می‌شود یک مسئول مردم را به فرزندآوری تشویق کرده و یکی دیگر مردم را به فرزند کمتر تشویق کرده و مشخص نبود چه سیاستی وجود دارد. حرف اصلی قسمت اول این بود که به هر حال برنامه زندگی خود را بر اساس شایعات نچینید و با وجود اینکه شاید شعار و حرف ریاست جمهوری آن زمان بارها در فیلم تکرار می‌شد، ما رویکرد یا نگرشی کاملاً سیاسی را دنبال نمی‌کردیم. حرف اصلی «خجالت نکش ۲» همان است و فیلم به مخاطب خود می‌گوید که بدون تفکر تحت تأثیر حرف‌های هم قرار نگیریم. نکته دیگر درباره قسمت اول «خجالت نکش» این است که این فیلم هفت سال پیش ساخته شده و فیلمنامه‌اش دو سال پیش نوشته شده و ۹ سال پیش کسی از فرزندآوری صحبت نمی‌کرد و «خجالت نکش» قبل از این مباحث نوشته شده و از زمان خودش جلوتر بود.

وی افزود: در همه فیلم‌های من بچه‌های نقش پررنگی دارند و معتقدم که برای آینده هر تمدنی باید به بچه‌های آن کشور توجه شود. از آنجا که وقتی فیلم «خجالت نکش» اکران شد موضوع فرزندآوری در جامعه مطرح شد و مسئولان درباره آن حرف زدند، این اشتباه به وجود آمد که گویا این فیلم در خدمت آن حرف‌ها است وگرنه باید بگویم که ما فیلم سفارشی نساختیم و کسی هم از ما حمایت نکرد. در زمان اکران حتی به «خجالت نکش ۱» سانس مناسب ندادند و فیلم خیلی کم دیده شد ولی بعد از اینکه فیلم به نمایش خانگی آمد مورد استقبال قرار گرفت و به دل مردم نشست.

پروین حسینی تأکید کرد: «خجالت نکش» یک فیلم کمدی کاملاً ایرانی است که شبیه هیچ یک از فیلم‌های خارجی نیست و جنس کمدی و کاراکترها کاملاً ایرانی است و این ریسکی بود که ساخت این فیلم به همراه داشت و خوشبختانه جواب داد؛ پیش از «خجالت نکش» ما این ساختار را در «زاپاس» امتحان کردیم ولی در این فیلم بیشتر به سمت ایرانی شدن فضا پیش رفتیم. من تجربه ساخت فیلمی چون «من سالوادور نیستم» را هم دارم که یک فیلم تجاری است و نمونه‌های مشابه آن هم وجود دارد ولی نمونه‌ای چون «خجالت نکش» وجود ندارد و با فرمول‌های دراماتیک آن کار دیگری ساخته نشده است. «خجالت نکش» فیلمی به شدت ایرانی است و برای ما خیلی قابل درک است. به عنوان نمونه همه ما با پدربزرگ‌هایی با رفتارهایی مشابه شخصیت اصلی فیلم و لباس پوشیدن مشابه آن آشنا هستیم که البته در این فیلم این شمایل و شخصیت به تناسب ژانر کمدی اغراق‌شده است.

وی افزود: ساخت قسمت دوم برای یک فیلم کار ساده‌ای نیست، بسیاری از فیلم‌ها را که قسمت‌های دو و سه آن‌ها ساخته شده وقتی نگاه می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که کاش این قسمت‌ها ساخته نمی‌شد. «خجالت نکش ۲» نقاط اشتراک زیادی با قسمت اول دارد و مثل قسمت اول به مخاطب خود پیشنهاد می‌کند که تحت تأثیر رسانه، همسایه‌ها و دیگران زندگی خود را تنظیم نکند. در «خجالت نکش ۱» شاهد هستیم که این تأثیرگذاری از سوی تلویزیون است و در قسمت دوم که قصه‌ای مربوط به زمان حال دارد، شبکه‌ها اجتماعی منابع تأثیرگذار هستند و گویا آن حرف به نوعی در قسمت دوم آپدیت شده من فکر می‌کنم حرفی که این فیلم می‌زند حرف مهمی است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خاک و مرجان» درباره انتخاب بازیگران و تغییر برخی بازیگران در قسمت دوم این اثر سینمایی گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ساخت قسمت دوم یا سوم حفظ بازیگران قسمت‌های اول است. در کشور ما به دلیل اینکه کمپانی وجود ندارد و بازیگران در استخدام کمپانی نیستند و همه آزاد کار می‌کنند اینکه شما بتوانید همه کسانی که در قسمت اول حضور داشتند را برای قسمت دوم هم داشته باشید، کار سختی است. ما طی یک برنامه یک‌ساله از قبل به بازیگران اصلی اطلاع دادیم و زمانیکه وقت آن‌ها خالی شد، توانستیم فیلمبرداری را شروع کنیم و طبیعتاً نتوانستیم با برخی بازیگران در قسمت دوم همکاری داشته باشیم. نکته بعدی پیشرفتی است که عوامل در طول این سال‌ها دارند، در قسمت اول «خجالت نکش» خانم الناز حبیبی افتخار دادند و نقش کوتاهی را بازی کردند ولی امروز خانم حبیبی به جایگاهی رسیده‌اند که نقش اصلی بازی می‌کنند و استفاده از بازیگرانی در این سطح برای چند سکانس کوتاه، نوعی فرصت‌سوزی و هدر دادن نیروی انسانی است و به همین دلیل دیگر صلاح نبود برای یک نقش کوچک از خانم حبیبی دعوت کنیم که علاوه بر آن ما با معضلات دیگری هم مواجه بودیم به طوریکه مثلاً یکی از بازیگران مهاجرت کرده بود و ما دیگر نمی‌توانستیم با ایشان همکاری کنیم.

پروین‌حسینی درباره ساخت قسمت سوم و سریال «خجالت نکش» گفت: ساخت قسمت دوم شش سال به طول انجامید و برای ساخت قسمت سوم هم باید نیاز احساس شود. این اتفاق به آمار و دیتاهای قبل برمی‌گردد و وقتی ما از بازخوردها می‌توانیم متوجه شویم که مخاطب این کار و این ساختار را دوست دارد یا خیر.

این تهیه‌کننده در پایان درباره میزان استقبال از این فیلم اظهار کرد: اگر مردم فیلمی را بپسندند آن فیلم برای موفقیت نیمی از راه را رفته است. تمام فیلمهایی که از اول امسال اکران شده‌اند، میزان فروش را با یک اوج شروع کردند و سیر فروششان با گذشت زمان نزولی شد و گاهی اوقات این فروش شیب تندی داشت. «خجالت نکش ۲» تنها فیلمی است که نمودارش از پایین به بالا است و در این سه هفته این فیلم به مرور زمان فروشش بیشتر شده و یکی از دلایلش رضایت مخاطبان است که دیدن آن را به اطرافیان و نزدیکان خود پیشنهاد می‌دهند. هزینه تبلیغات بسیار زیاد است و برای بخش خصوصی این هزینه منطقی نیست و ما به تبلیغات خود مردم تکیه کرده‌ایم. در ایران کمتر شاهد این هستیم که فیلم‌ها توسط خود مردم تبلیغ شوند و خوشبختانه این اتفاق برای «خجالت نکش ۲» رخ داده و بدون اینکه سالن‌ها عوض شوند یا تغییری در اکران رخ دهد هر هفته فروش ما از هفته قبل بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما