شناسهٔ خبر: 67754079 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

متا به محققان اجازه می‌دهد:

دسترسی به داده‌های اینستاگرام برای مطالعه سلامت روان نوجوانان

ایتنا - این مطالعه همچنین تفاوت‌های مثبت و منفی جمعیت‌های بزرگ در سراسر جهان و علل «روابط آماری بین اینستاگرام و سلامت اجتماعی یا عاطفی» را بررسی خواهد کرد.

صاحب‌خبر - نگرانی‌های جدی در مورد تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان مطرح شده است. متا به گروهی از محققان اجازه می‌دهد تا برخی از داده‌های اینستاگرام را بررسی کنند تا مشخص کنند آیا رسانه‌های اجتماعی از نظر روانی به کاربران جوان آسیب می‌زنند یا خیر.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، مرکز علوم باز (COS) در حال راه‌اندازی یک برنامه آزمایشی مشترک با متا است تا مطالعات مستقلی در مورد چگونگی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان انجام دهد.
 
برنامه «پایلوت دسترسی به داده‌های اینستاگرام برای تحقیقات سلامت»، تحقیقات آکادمیک مستقلی را با استفاده از حداکثر شش ماه از داده‌های اینستاگرام انجام می‌دهد تا «تداعی‌های مثبت یا منفی بالقوه استفاده از اینستاگرام» را در بین نوجوانان و جوانان تعیین کند. بنا بر اعلام وب‌سایت این برنامه، این مطالعه همچنین تفاوت‌های مثبت و منفی جمعیت‌های بزرگ در سراسر جهان و علل «روابط آماری بین اینستاگرام و سلامت اجتماعی یا عاطفی» را بررسی خواهد کرد.
 
داده‌هایی که این پژوهشگران می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند می‌تواند شامل این موارد باشد: فالوورهای اینستاگرام یک کاربر و اکانت‌هایی که وی دنبال می‌کند، تنظیمات اکانت، و مدت زمانی که در این سرویس اشتراک‌گذاری عکس صرف می‌کنند. این پژوهشگران به اطلاعات جمعیت‌شناختی کاربران یا محتوای پست‌ها و نظرات آنها دسترسی نخواهند داشت. بر اساس جزئیات این طرح (RFP)، داده‌های موردنظر از اکانت‌های کاربران 24 کشور از جمله آمریکا و بریتانیا تهیه خواهد شد.
 

سایر مطالعات علمی انجام شده توسط محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه نیویورک و استنفورد، پیوندهای موازی بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و وضعیت سلامت روان افراد را یافته‌اند. این پیوند در سال گذشته آشکار شد، زمانی که آرتورو بجار، مدیر سابق مهندسی حفاظت و مراقبت در فیس‌بوک، در برابر کمیته فرعی قضائی سنا شهادت داد که وی از طریق ایمیل به این شرکت و مدیرعامل آن مارک زاکربرگ در مورد خطراتی که محصول آنها می‌تواند برای جوانان داشته باشد هشدار داده است.
 
بجار شهادت داد که هفت روز قبل از جلسه دادرسی، 13 درصد از کاربران بین 13 تا 15 سال اینستاگرام پیشرفت‌های جنسی ناخواسته دریافت کرده‌اند. او همچنین شهادت داد که دختر 16 ساله‌اش، زمانی که کاربری اظهار داشت زیر یکی از پست‌هایش در اینستاگرام اظهار داشت که باید «به آشپزخانه برگردد»، نشانه‌هایی از کاهش لحظه‌ای سلامت روان را بروز داد.
 
یک ماه قبل از جلسه دادگاه، 41 ایالت علیه متا به دلیل گمراه کردن مردم در مورد ماهیت بالقوه اعتیادآور پلتفرم‌های آن مانند فیس‌بوک و اینستاگرام در میان نوجوانان شکایت کردند.
 
بجار در این جلسه گفت: «تجربه من، پس از ارسال آن ایمیل و دیدن آنچه پس از آن اتفاق افتاد، این است که آنها می‌دانستند کارهایی وجود دارد که می‌توانستند در این مورد انجام دهند، [اما] آنها تصمیم گرفتند این کار را انجام ندهند و [از اینرو] ما نمی‌توانیم در موضوع فرزندانمان به آنها اعتماد کنیم. زمان آن فرا رسیده است که کنگره اقدام کند. به باور من شواهد کافی وجود دارد».
 

نظر شما